Namn på SK 60?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Namn på SK 60?

Inlägg av Stellan »

Har SK 60 någonsin haft ett smeknamn eller officiellt namn, som Tunnan, Viggen, Lansen, Draken? Eller tyckte man att "Esskåsexti" var namn nog?
Stellan Schroeder Englund
jonaszett
Inlägg: 538
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: Namn på SK 60?

Inlägg av jonaszett »

har den inte kallats "myrsloken" i några inofficiella sammanhang
Z
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Namn på SK 60?

Inlägg av Robin Nilsson »

Nånstans har jag hört någon säga SKrot-60 men jag har ingen aning om hur utbrett detta öknamn var.
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Namn på SK 60?

Inlägg av Jan Gaude »

SK 60 med spaningsnosen har jag för mig kalldes för "myrsloken"
"Florett" är ett namn jag hört nämnas när det gällde SAAB 105. Men verkar inte som det namnet används på SK 60 vad jag vet...
Förhoppningsvis får man veta mera när den kommande boken om SAAB 105 snart dimper ner i brevlådan.... :-)
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Namn på SK 60?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Robin Nilsson skrev:Nånstans har jag hört någon säga SKrot-60 men jag har ingen aning om hur utbrett detta öknamn var.
Tror du blandar ihop det med Sk 16 som ibland kallades Skrot-16. Annars gick den även under öknamnet "sedelpressen" då äldre piloter, tack vare att de "luftade sig" någon gång i månaden med SK 16, kunde bibehålla flygtillägget.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Namn på SK 60?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Jan Gaude skrev:SK 60 med spaningsnosen har jag för mig kalldes för "myrsloken"
"Florett" är ett namn jag hört nämnas när det gällde SAAB 105. Men verkar inte som det namnet används på SK 60 vad jag vet...
Förhoppningsvis får man veta mera när den kommande boken om SAAB 105 snart dimper ner i brevlådan.... :-)
Jag hörde också namnet Florett nämnas i slutet på 60-talet. Om det nu var officiellt, så fick det aldrig något genomslag i FV.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Namn på SK 60?

Inlägg av Stellan »

Ja, Myrsloken känner jag igen från spanings-60. Florett var nytt för mig. Någon som vet mer om denna fråga, eller varför man inte namngett den?
Stellan Schroeder Englund
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Namn på SK 60?

Inlägg av Emil Lindberg »

Detta har diskuterats på SFF:s gamla forum (som inte finns på nätet längre). Dessutom har det diskuterats i SAAB 105-gruppen på Facebook. Enligt givna svar utlyste man runt 1970 en namntävling i SAAB:s personaltidning "VIPS - Vi på SAAB". Det vinnande namnet ska ha varit Florett/Florette. Men det anammades uppenbarligen aldrig av varken SAAB eller Flygvapnet.

Jag har i en skrivelse till Högkvarteret föreslagit att man bör utlysa en ny namntävling, för att på SAAB 105:s 50-årsdag, 29 juni 2013, ge den ett namn - en gång för alla. Med tanke på att SK 60 är det svensktillverkade militära flygplan som har flest tjänsteår på nacken - 46 år i år - borde det ha ett namn! Flygplanstypen har varit aktiv tjänst längre än erkända veteraner/klassiker såsom Safir, Tunnan, Lansen, Draken och Viggen, och avseende antalet tjänsteår slås den bara av TP 84 Hercules, som togs i tjänst ett år tidigare (1965).
Jan Gaude skrev:Förhoppningsvis får man veta mera när den kommande boken om SAAB 105 snart dimper ner i brevlådan.... :-)
Snart och snart... Den kommer att utges ungefär vid den här tidpunkten 2013

/Emil - medförfattare till boken om SAAB 105
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Namn på SK 60?

Inlägg av Stellan »

Tack Emil för det initierade svaret!

Oavsett utgivningsdatum är det nog många som ser fram emot boken. Och en fin modell av SAAB SK 60 Florett

SAAB Florett... får mig att tänka på den norska sketchen om Volvo Sonett... http://www.youtube.com/watch?v=mMLokprH304
Stellan Schroeder Englund
Jan Gaude
Inlägg: 551
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Namn på SK 60?

Inlägg av Jan Gaude »

:lol: ....
Skriv svar