English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48 - Klar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till tre bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Mats Averkvist »

Alternativ nos kan väl tas från Tarangus Lansen... :lol:
AndersN

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av AndersN »

Looking good! Ser fram emot mer av denna!

Men, vad är det för nos du hittat? Själv har jag Alley Cats nos, där följer det med en "korrekt" huv till Airfixen...

Lite bilder på huven och landställsutrymmen på 52002...http://s759.photobucket.com/albums/xx23 ... /Canberra/ ..samt ett par interiörbilder från en B.2 på Farnborough Air Sciences Trust.

/Anders
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Nosen är från Maestro. Tycker du att den ser konstig ut? Känns helt OK vad jag kan se.
AndersN

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av AndersN »

Jag sa aldrig nåt om utseendet på den? Undrade bara vad det var för nån då jag bara lände till Alley Cats.
AndersN

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av AndersN »

Eller menade du huven såklart? Du satt ju och slipade bort ett av de runda fönstren, det är redan borttaget i Alley Cats sats..
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

AndersN skrev:Jag sa aldrig nåt om utseendet på den? Undrade bara vad det var för nån då jag bara lände till Alley Cats.

Nej, ingen fara, det var min tolkning av din formulering som spökade "Men var har du...", lät ungefär som när jag själv säger till barnen "Men vad har du nu släpat in" :)

Fast det var nosen jag menade. Blev lite skraj att det var något vajsing med den nu när jag äntligen fått dit den, vilket var svårare än jag trodde. Skönt att höra att det inte var det! :)

Apropå huven, är det Airfix som gjort fel, eller är det just den här versionen som saknar det ena fönstret?
AndersN

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av AndersN »

Hehehe ok :)

Huven, vet ej! Alley Cat säljer huven även löst som B.2 canopy så förmodligen fanns det både-och.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Nytt år, men byggen från i fjol. Dags att ta tag i Canberran igen.

Pilotens stol var det enda som återstod i cockpit.

Bild

Bild

Det mesta monterat och klart:

Bild

Allt grundmålades med Tamiyas aluminium på sprayburk. Därefter en preshade som följdes av Tamiyas aluminium med en gnutta ljusgrått i. Lite fix och trix med sprutan och sedan var det mesta klart. Canberrorna var ju inte metallrena utan målade i silver, så jag skippar skiftingarna i olika paneler. Några luckor ska däremot få en avvikande nyans. Lite till återstår innan jag är helt nöjd med finishen.

Bild

Den ska vara rätt flammig, tanken är att avbilda den så som den såg ut i början av sjuttotalet då den överförts till F 3.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Henrik R »

Ser riktigt häftigt ut det där Björn. Tycker lacken blev läcker!
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: English Electric Canberra B.2, Tp 52, Airfix 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

Snart vädringsdags! Ska bara få dit den i efterhand ditmålade F 3-märkningen. Sedan är det mest FOD-luckor och diverse småplock kvar. Men vad ovant det är att jobba med något så stort!

Bild
Skriv svar