Hängning på SF37 och SH37 tidigt/mitten 80-tal

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
hanfeh
Inlägg: 599
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Hängning på SF37 och SH37 tidigt/mitten 80-tal

Inlägg av hanfeh »

Såg frågan och svaren om beväpning på AJ37 och har också funderingar kring vad som kan ha varit en "realistisk" hängning vid en större KFÖ. Det är till mitt blivande Undplut S37 diorama med 2 st SF37 och 1 st SH37 som jag undrar. Var så länge sen jag såg 37'orna passera flygtjänstbaracken att jag inte har några som helst minnen. Tror dock att man alltid hade extratanken. Har studerat både Viggen, Sven Stridsberg och System 37 Viggen, Ulf Edlund & Hans Kampf.
Hade tänkt mig följande hängning från vänster till höger:
SF37: U22 stör, Blixtaggregat, X-tank, Nattspan kapsel, Remsfäll KB.
SF37: U22 stör, Rb24, X-tank, Avståndskamera, Remsfäll KB.
SH37: U22 stör, Rb24, X-tank, Avståndskamera, Remsfäll KB.
Jag vlll också visa på den utrustning som fanns så det blir lite av maxalternativ. Kan tänka mig att man ofta av taktiska skäl ville vara lättare för att få bättre prestanda?
Har inte kommit så lång i mitt byggande och det blir ojämnt med uppdateringarna.
http://www.123minsida.se/Rb67S37Diorama
/Hasse
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Hängning på SF37 och SH37 tidigt/mitten 80-tal

Inlägg av Lars Befring »

Kul hemsida!!!!

tyvärr vet jag inget om Viggen... har du frågat på FB-sidan?
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
kyrkis
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 jan 2012, 13:35

Re: Hängning på SF37 och SH37 tidigt/mitten 80-tal

Inlägg av kyrkis »

Hej!

Jag är inte heller någon expert på 37an, men såg att en av dina SF37or ska ha avståndskamera (Ska 24D?), vilken jag tror att bara SH37 använde. Har aldrig sett en SF37a med den kameran.

kyrkis
Lennart

Re: Hängning på SF37 och SH37 tidigt/mitten 80-tal

Inlägg av Lennart »

Höghöjds och avståndskamera i SF-37 ingick i det sju kamerorna i nospartiet, två st Ska 31 kamera 5och 6 och en Ska 24 som var kamera 4. Sh 37 hade mycket riktigt ska 24 i en kapsel hängd höger sida, och mörkerkapsel motsatta sidan/Lennart
Emil Lindberg
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53

Re: Hängning på SF37 och SH37 tidigt/mitten 80-tal

Inlägg av Emil Lindberg »

Det bästa är nog att studera bilder och bestämma sig för ett hängningsalternativ som finns på bild. Dock ej från flygdagar och utställningar, då man ibland "blandade och gav" för att kunna visa alla typer av yttre laster som flygplanstypen KUNDe bära, på ett och samma flygplan - d.v.s icke fastställda eller realistiska alternativ eller "snedhängda"/"skeva" alternativ.

KFÖ inbegrep ju även övningstillfälle för klargöringsförbanden (och många andra markförband i övrigt) och chans att testa dem. Därför hängdes ofta full last varje klargöring. Detta för att "maxa" klargöringstropparna och ammunitionskedjan. Ibland flög flygplanen med max last, men ibland hade man, för att spara flygtid/slitage på yttre laster och balkar samt för att inte "dra ner" flygplanets prestanda i luften, en plundringsgrupp som "i andra änden av basen" hängde ner valda delar av lasten, m.m. Så när flygplanet kom ner igen kude/skulle det se ut som om flygplanet hade nyttjat/avfyrat/fällt en del av sin last/motmedel/beväpning.

Extratank hängde på i ca 99% av alla flygningar. Skulle yttre last medföras var det nog ett måste, då aktionstiden annars skulle bli allt för kort.
hanfeh
Inlägg: 599
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Hängning på SF37 och SH37 tidigt/mitten 80-tal

Inlägg av hanfeh »

Toppen med alla kunniga byggare. Stort TACK för goda råd. Var tyvärr inte så vanligt med fototillstånd vid KFÖ. Vissa komponenter finns dock kvar och kan dokumenteras såhär i efterhand. Jag har läst mig till att trafokiosken ingick i basens elförsörjning och tillhörde inte lokala nätägaren.
Bild

Sen får man enligt Dahlbergs Dioramatips ha en viss "artistisk licens" och jag tänker placera ut några skyddsrum som inte fanns på ETU. Det jag har som förebild kommer från en bas i Småland. Men vad heter detta skyddsrum?

Bild

/Hasse
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Skriv svar