Tweak lists för svenska modeller?

Här samlar vi kunskaper om olika saker som handlar om fordon och annat markbundet, gärna med svensk anknytning.
Ett ställe att samla kompetens från våra deltagare.
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Tweak lists för svenska modeller?

Inlägg av Stellan »

Jag har en tanke om att all den kunskap som finns om att skapa fina och kanske så korrekta modeller som möjligt med svenska förebilder borde fästas på pränt. Jag föreslår därför att vi till Helpdesken på hemsidan gör en tweak list där man ger tips och råd om hur man skapar bästa möjliga modell för respektive förebild. Exvis " för att göra en JA 37/CV9040/B3LA/HMS Visby/J 26/B 3/STRV 122 i 1/72 så tar man ett st.... en sats med..., kapa två mm från..., limma fast..." osv Gärna med bilder om det behövs speciella förklaringar. Tror att det dels finns ett stort intresse av detta både inom rikets gränser men även internationellt, vad tror ni?

Är bortrest under hela veckan så jag kommer inte kunna att svara på denna tråd under ett antal dagar.
Stellan Schroeder Englund
Lars Larsson
Inlägg: 39
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:22

Re: Tweak lists för svenska modeller?

Inlägg av Lars Larsson »

Jag skulle i alla fall verkligen uppskatta en sån sida :)

/Lars L
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tweak lists för svenska modeller?

Inlägg av Stellan »

Lars Larsson skrev:Jag skulle i alla fall verkligen uppskatta en sån sida :)

/Lars L
Någon mer som gillar denna tanke? Fundera igenom vad ni gjorde med er Hunter, Strv 103, Centurion osv och släng ihop en lista med bilder om möjligt. Vi gör en särskild flik under helpdesken på hemsidan.
Stellan Schroeder Englund
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tweak lists för svenska modeller?

Inlägg av Björn B »

OK.
Jag ska titta igenom mina anteckningar om svenska Ju52-or
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Tweak lists för svenska modeller?

Inlägg av SvenYoung »

Det finns en del byggtips på SPHF's sida när det gäller svensk pansar.

www.sphf.se

Klicka på "modellbygge" i vänstra spalten :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tweak lists för svenska modeller?

Inlägg av Stellan »

Björn B skrev:OK.
Jag ska titta igenom mina anteckningar om svenska Ju52-or
Bra där.
Stellan Schroeder Englund
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tweak lists för svenska modeller?

Inlägg av Stellan »

SvenYoung skrev:Det finns en del byggtips på SPHF's sida när det gäller svensk pansar.

http://www.sphf.se

Klicka på "modellbygge" i vänstra spalten :-)
Så bra att vi har tillgång till en del av det som finns för svenskt pansar. Men vi nöjer oss välan inte med det utan önskar att även flyg, traktorer mm får sin beskärda del av upmärksamheten.
Stellan Schroeder Englund
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Tweak lists för svenska modeller?

Inlägg av Johan i Hok »

Okej!
Här kommer mitt bidrag:
Byggde om en Wiking Volkswagen LT till mörkrumsbuss i 1/87:
Att bygga en Mörkrumsbuss i 1/87.
Skaffa en st Wiking LT skåpvagn.
I mitt fall fick jag förse bussen med ett lösköpt högtak. Jag kan nog ha något ex kvar ifall någon är intresserad, annars finns den med högtak från Wiking.
Bakspeglarna på modellen är av personbilstyp och bör slipas bort. Jag har ännu inte lyckats tillverka och montera lastbilsbackspeglar, men jag klurar på det.
Tillverka två små "svampventiler" och montera bak på taket. Förse bilen med två strålkastare typ extraljus över bakdörrarna. Jag gjorde både ventiler och extraljus av mässingsnubb jag hade hemma.
Rutorna bak i skåpet målas över. En del bilar hade en orange saftblandare på taket.I mitt fall kom den ur skrotlådan. Målningsalternativen är antingen "viggen-camouflage" eller helgrönt.
En liten skiss:
Bild
Var det något i den stilen du tänkt dig?

Johan i Hok
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tweak lists för svenska modeller?

Inlägg av Stellan »

Bravo Johan, det blir jättebra! Så länge man förstår beskrivning och bilder så ger det ju vad man vill ha för att få det man ännu inte har :) Ska se vad vi kan göra för att lägga upp det som en post på helpdesken på hemsidan. Under tiden som detta löses får jag sukta med bild på VW-buss från F 11-museet. Ingen helbild men lite från sidan/front och delar av inredningen. Knappast jämt helgrön eller FOA-camou, man verkar ha bättrat på lite så det nästan ser ut som något från Balkankriget.

Bild

Bild
Stellan Schroeder Englund
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Tweak lists för svenska modeller?

Inlägg av Johan i Hok »

Och här kommer några bilder på "mästerverket" ;)
Idén var nog bättre än genomförandet, men jag tycker att det är kul med en Mörkrumsbuss på pianot. Samlingen av nordiska militärfordon i 1/87 börjar växa.
Bild
Bild
Bild
Som vanligt är det penselmålat, och byggt efter div bilder och skisser jag gjort.Kanske vore idé att föröka lära sig air-brusha framöver, men det verkar rätt mickligt med all utrustning man behöver.
Den uppmärksamme upptäcker att det är olika regnummer bak och fram. Jag har lyckats mata mattmonstret med ett av varje av numren.

Johan i Hok
Skriv svar