Jag behöver hjälp med J28 Vampire

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Jag behöver hjälp med J28 Vampire

Inlägg av Halvar »

Om man ska bygga en svensk vampire i 1/48 skala, vilken modell lämpar sig bäst då?? Krävs det några modifieringar för att få till det?

Peter
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Jag behöver hjälp med J28 Vampire

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det fanns ju ett par olika versioner i FV. För en J 28A och B så finns det nya fina resin modeller från Aley Cat i 1/48. Om du ska bygga en A version så går du på Vampire Mk 1, ska du bygga en B så går du på en F.B 52. Vill du bygga en C version så får du leta upp någon av Classic Airframes tvåsisiga modeller. Det är lite pill med en C version då de svenska saknar katapultstolar och inga sikten. Det är möjligt att Aley Cat kommer med en svenska verision men jag vet inte säkert.

Största problemet är dekaler. Det fanns ett ark med småtexter från Red Bolt för både gröna och aluminium målade maskiner men detta är nog väldigt svårt att få tag på. Om jag minns rätt från Vampire boken så hade de första sex J 28A som kom till Bråvalla (F 13) engelska stenciler och då kan man ju använda dessa på en svenska maskin.

Jag har byggt Classic Airframes Vampire och de går att få ihop rätt OK men det är inte Tamegawa kvalité

Nicklas

Här en A 28B från F 14 i Halmstad

Bild

Här en J 28C-3 från F 5

Bild
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Re: Jag behöver hjälp med J28 Vampire

Inlägg av Halvar »

Härliga byggen Nicklas! Tack för hjälpen.

Peter
ecafrze
Inlägg: 138
Blev medlem: 08 feb 2012, 13:16

Re: Jag behöver hjälp med J28 Vampire

Inlägg av ecafrze »

Alley Cats Vampar är fantastiskt fina! Ska ge mig på en så fort jag får klar min Sk16 som just nu ockuperar skrivbordet. Blir första resinmodellen någonsin, men den är för fin för att inte ens försöka..
_________________________
Fredrik Zetterberg

Plastmodeller är inte en hobby - det är en livsstil
Halvar
Inlägg: 89
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:11

Re: Jag behöver hjälp med J28 Vampire

Inlägg av Halvar »

Jag har kollat lite recensioner på Alley Cats vampire och de får bra kritik.
Lutar åt att jag köper en sån framöver. Ska bli kul och se om du bygger en Fredrik. Hoppas du postar lite bilder på det.

Peter
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Jag behöver hjälp med J28 Vampire

Inlägg av Björn B »

C-1 hade ju kanoner medan C-2 saknade beväpning.
C-3 var ombyggda ensitsare, skiljer dessa något i utseende från C-2?
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Jag behöver hjälp med J28 Vampire

Inlägg av bergwall »

Dekalerna ja, du brukar ju ha koll på Moose Republics grejor Nicklas så jag hänger inte med riktigt. Det finns ett ark till J 28B 48007, några gröna och en silver. Det saknas svart stencillering till ovansidan på silverkärrorna (endast vit ingår till ovansidan). J 28C har helt annan stencilering och J 28A har röda stenciler om jag inte mins helt fel. Enda lilla saken jag gärna hade gjort annorlunda idag är att välja en ngt mörkare gul för kronmärkena det är PMS122 på det här arket som jag inte använder längre.

Dessutom finns ytterligare ett Svenskt dekalark i Trumpeter/Hobby boss? låda som jag också gjort, färra märkningsalternativ men bättre gul i kronmärkena.

Trumpeter/Hobby boss är för övrigt det pinsammaste man kan se i modellväg, riktigt dålig formmässigt, dock väldigt lättbygd.
daza
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 apr 2019, 19:39
Namn: Daniel Zachrisson

Re: Jag behöver hjälp med J28 Vampire

Inlägg av daza »

Har inte 100% koll på när dina dekaler kom Robert, men tråden är från 2012 så misstänker att det är förklaringen.

/Daniel
bergwall
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Jag behöver hjälp med J28 Vampire

Inlägg av bergwall »

Ahhh... hahah jäklar vad man ska ha koll på allt.

Jag vet faktiskt inte själv när Vampiredekalerna kom men det måste ju varit efter 2012, sorry.
Skriv svar