Hasegawa Ki84 1/48.
Re: Hasegawa Ki84 1/48.
En sån har jag byggt och jag vill minnas att modellen är riktigt bra.
Du har fått ttill det väldigt bara såhär långt.
Tidigare har jag också testat att doppa mina huvar i golvpolish men tyckte inte att jag riktigt fick till det.
Ett problem var att det inte fastnade på hela huven?
Kanske hade jag fel golvpolish.
/Anders
Du har fått ttill det väldigt bara såhär långt.
Tidigare har jag också testat att doppa mina huvar i golvpolish men tyckte inte att jag riktigt fick till det.
Ett problem var att det inte fastnade på hela huven?
Kanske hade jag fel golvpolish.
/Anders
-
Anders.Edblad
Jag har en burk med Pledge golvpolish men det finns modernare varianter, någon vet kanske vad man kan använda?
Jag tvättar alla klarplastdelarna med diskmedel innan jag doppar dom i golvpolish. Det kanske du också gör annars kan jag tänka mig att det kan bero på det.
När klarplastdelarna är limmade tar jag ett vattenlösligt spackel och penslar det på fogen mellan huv och kropp. När det stelnat tar jag bort överflödet med en fuktig tops.
Jag har börjat göra en bottenplatta till modellen.
Anders E
Jag tvättar alla klarplastdelarna med diskmedel innan jag doppar dom i golvpolish. Det kanske du också gör annars kan jag tänka mig att det kan bero på det.
När klarplastdelarna är limmade tar jag ett vattenlösligt spackel och penslar det på fogen mellan huv och kropp. När det stelnat tar jag bort överflödet med en fuktig tops.
Jag har börjat göra en bottenplatta till modellen.
Anders E
Senast redigerad av Anders.Edblad den 03 maj 2026, 14:04, redigerad totalt 1 gånger.
-
Anders.Edblad
Gjorde glaset till landningsljuset med tejp.
Skär bort överflödet utefter panellinjerna.
Det är ett enkelt sätt att göra glaset och slutresultatet blir oftast mycket bättre än originalglaset.
Sista momentet innan det är dags för grundfärg är att sätta dit det bakre cockpit glaset.
Anders E
Skär bort överflödet utefter panellinjerna.
Det är ett enkelt sätt att göra glaset och slutresultatet blir oftast mycket bättre än originalglaset.
Sista momentet innan det är dags för grundfärg är att sätta dit det bakre cockpit glaset.
Anders E
Snyggt, verkligen snyggt.
Ah klassiska Pledge, den finns inte mer som du skrev, men det finns andra, slutade dock använda den för flera år sen själv.
Ah klassiska Pledge, den finns inte mer som du skrev, men det finns andra, slutade dock använda den för flera år sen själv.
Jag har (givetvis) Armas i 1/72, blir sugen på att bygga den när jag ser ditt bygge Anders! Det är en himla snygg flygmaskin.
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
Anders.Edblad
Tack Mal, jag gillar att använda Pledge eller liknande särskilt på äldre modeller. På många nya modeller är klarplastdelarna så bra att det inte behövs.Mal_Belford skrev: 03 maj 2026, 15:47 Snyggt, verkligen snyggt.
Det tycker jag att du ska göra, bygga den alltså. Det finns många intressanta målningsalternativ t.o.m en i Amerikansk märkning. Då ser den ut som en mini Thunderbolt. Jag håller med dig om att det är ett snyggt flygplan, många Japanska flygplan var det.magnusf skrev: 03 maj 2026, 16:42 Jag har (givetvis) Armas i 1/72, blir sugen på att bygga den när jag ser ditt bygge Anders! Det är en himla snygg flygmaskin.
Anders E
-
Anders.Edblad
Det blir inte mycket byggt över sommaren men lite blir det gjort.
Här kommer en liten uppdatering.
Jag började måla modellen i fel färg jag tog burken med den Japanska flottans gröna istället för den som användes av armen. Det gjorde inte så mycket det var ganska mycket att förbättra av ytfinishen. Jag förskuggade direkt på army färgen.
Sprutade på MrP Aluminium på några ställen och duttade på en maskeringsvätska med en svamp.
Jag la på ett lite för tjockt lager av den rätta gröna färgen all förskuggning försvann. Blandade i lite Flesh för att göra färgen lite ljusare och la på den på några ställen för att få lite variation på färgen. Tog bort maskeringsvätskan med en fuktig tops.
Anders E
Här kommer en liten uppdatering.
Jag började måla modellen i fel färg jag tog burken med den Japanska flottans gröna istället för den som användes av armen. Det gjorde inte så mycket det var ganska mycket att förbättra av ytfinishen. Jag förskuggade direkt på army färgen.
Sprutade på MrP Aluminium på några ställen och duttade på en maskeringsvätska med en svamp.
Jag la på ett lite för tjockt lager av den rätta gröna färgen all förskuggning försvann. Blandade i lite Flesh för att göra färgen lite ljusare och la på den på några ställen för att få lite variation på färgen. Tog bort maskeringsvätskan med en fuktig tops.
Anders E
Najs...riktigt snyggt.
Pledge är skitbra om huvarna är "so so".
samt skitviktigt som du precis poängterade då bort över flödigt golv vax annars risken stor få "rinnig" ruta...vilket jag lyckades med way back lol
Pledge är skitbra om huvarna är "so so".
samt skitviktigt som du precis poängterade då bort över flödigt golv vax annars risken stor få "rinnig" ruta...vilket jag lyckades med way back lol
-
Anders.Edblad
Tack Mal, jo jag har också lyckats få en rinnig ruta, att flytta runt den på en bit wellpapp är ett bra sätt att undvika det.
En nackdel med pledge är om man får färg på den som bara går att ta bort med någon form av lösningsmedel,
då löser man upp pledgen också.
Anders E
En nackdel med pledge är om man får färg på den som bara går att ta bort med någon form av lösningsmedel,
då löser man upp pledgen också.
Anders E
-
Anders.Edblad
Inte mycket blir byggt under sommaren det finns mycket annat att pyssla med men lite har det blivit gjort.
Det är tacksamt att måla de Japanska nationalbeteckningarna skar ut masker med min Silhoutte printer.
En lärdom är att göra ramen runt cirklarna litte större annars är det lätt att de blir ovala.
Målar beteckningarna med MrPaint den är bra efterom den torkar direkt. Målar de vita fälten först.
MrP har en speciell röd färg för cirklarna förskuggar lite med svart innan jag använder den.
Nu är beteckningarna klara.
Anders E
Det är tacksamt att måla de Japanska nationalbeteckningarna skar ut masker med min Silhoutte printer.
En lärdom är att göra ramen runt cirklarna litte större annars är det lätt att de blir ovala.
Målar beteckningarna med MrPaint den är bra efterom den torkar direkt. Målar de vita fälten först.
MrP har en speciell röd färg för cirklarna förskuggar lite med svart innan jag använder den.
Nu är beteckningarna klara.
Anders E