Fyra dunderbultar!

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Barbarossa
Namn: Ragnar Hedlund

Fyra dunderbultar!

Inlägg av Barbarossa »

Eftersom jag ännu en gång inte kom mig för/fick tid till att anmäla modeller till Open igår så lägger jag ut lite bilder här istället på några Thunderboltar jag byggde i höstas/vintras.

P-47 är ju en underbart kool maskin och Tamiyas modeller av P 47D Razorback och bubbletop är ju så lyxigt som modellbygge kan bli, kan man tycka. Så när jag var klar med mina fyra Fokker D XXI så hamnade de på byggbordet mest som något slags avslappningsövning. Sen blev det som så ofta inte fullt så enkelt…

Först ut är bubbeltoppen. Inte mycket att säga om bygget, det är alltså Tamiya med allt var det innebär. Enda problemet var väl egentligen den här rutiga dekalen som skulle formas runt motorkåpan - överhuvudtaget håller Tamiyas dekaler ju inte samma klass som plastbitarna, tycker jag. Men med tålamod, Microsol/set och lite droppar etylacetat på valda ställen så blev det riktigt bra till slut.

IMG_5538.jpeg
IMG_5538.jpeg (281.67 KiB) Visad 1921 gånger
IMG_5537.jpeg
IMG_5537.jpeg (268.51 KiB) Visad 1921 gånger

Sen Razorbacken. Inte mycket att säga här, modellen är snäppet bättre än bubblan, vilket i min värld innebär att det är ungefär så bra det blir. Ingen aning om den här individen flög med bazookor, men de ser ju så tuffa ut.

IMG_5549.jpeg
IMG_5549.jpeg (272.72 KiB) Visad 1921 gånger
IMG_5548.jpeg
IMG_5548.jpeg (280.98 KiB) Visad 1921 gånger

Sen blev det en P-47 M från Revell också av bara farten. Här blev det betydligt svårare. Inte en dum modell egentligen och väldigt prisvärd, men kan förbättras avsevärt. Flygkroppen är för lång och för bukig, den ser ut lite som en guldfisk, båda problemen är dock relativt enkla att åtgärda. Det som var betydligt mer irriterande var att motorkåpan, som ju är gjuten med utfällda kylflänsar, såg så illa ut att flänsarna var oanvändbara - överhuvudtaget var hela den gjutstammen så dålig att jag misstänker att modellen kom från nåt restparti och att det var därför den var så billig…efter en del slit så blev det så att jag tog flänsarna från en P-47:a från Academy som förstås inte passade utan vidare. Sikte och fälltankar togs från en av Tamiya-satserna, jag har förstått det som att om M-kärrorna överhuvudtaget var lastade med nåt så bör det ha varit med extra bränsle.

Kamot på de här planen i två blåa toner är ju rätt intressant. Jag ville att det skulle se blekt ut och tycker det blev riktigt bra, förutom på nosen där jag på grund av allmänt slarv fick måla om några gånger.

IMG_5553.jpeg
IMG_5553.jpeg (264.26 KiB) Visad 1921 gånger
IMG_5551.jpeg
IMG_5551.jpeg (278.29 KiB) Visad 1921 gånger
Onwards, upwards! / Ragnar H
Barbarossa

Re: Fyra dunderbultar!

Inlägg av Barbarossa »

Till sist det riktiga slitbygget: en XP 47H från MPM. En hiskligt primitiv sats, tanken var att bara ta de delar som verkligen behövdes - i princip bara flygkropp och spinner - och kombinera med vingar och i princip allt annat från en Academy-sats. En typ av konvertering som ju alltid blir betydligt svårare i praktiken. Jag hade tänkt att använda en resininteriör också som visade sig vara alldeles för smal, så den hamnade istället i Revells P-47M ovan. I praktiken blev allt en blandning av delar från Academy, Tamiya och Revell samt en del scratchbygge. Sen underlättade det inte att jag, lagom tills jag fått ihop allt, kunde konstatera att nosen var ca 9 mm (!!) för kort. Det krävdes enorma mängder plastark, spackel och milliput för att korrigera och få till något mer likt det monster som XP-47:an var. Sen tog det evigheter att få till lite gravyrer för att få liv i plastytorna. Jag är ganska nöjd med slutresultatet, men nåt sånt här kommer jag nog inte att göra om.

IMG_5579.jpeg
IMG_5579.jpeg (263.6 KiB) Visad 1918 gånger
IMG_5577.jpeg
IMG_5577.jpeg (282.87 KiB) Visad 1918 gånger

Till sist ett gruppfoto med alla fyra hopträngda på byggmattan.

IMG_5586.jpeg
IMG_5586.jpeg (267.37 KiB) Visad 1918 gånger

Nu ska jag ta tag i nåt enklare...men det brukar jag ju säga...
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Fina byggen och en intressant jämförelse mellan olika fabrikat. Synd att de inte fick flyga till Open det hade varit kul att se dem live.
Bra gjort att få ihop den där XP-47:an, tydligen ett slitbygge men slutresultatet blev bra.

Nu ska jag ta tag i nåt enklare...men det brukar jag ju säga...
Ett tips! Något enklare är inte en modell från tex Classic Airframes eller något liknande fabrikat.

Anders E
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Riktigt skoj att se en XP-47 byggd. MPM höll ett otroligt tempo på 90-talet och gav ut flera sådana här experimentmaskiner, jag minns XP-55 och XP-56 men det fanns många fler som var riktigt udda. Det de hade gemensamt var att alla endast var tillgängliga som vacuumformar innan dess och då är det ju klart att det här var ett lyft men med dagens mått mätt är de rätt motiga... Snygga byggen som vanligt och alltid kul att se dem i grupp!

Hälsningar

Magnus
Barbarossa

Inlägg av Barbarossa »

Tackar! Det ideala om man vill göra MPMs XP 47H är nog att kitbasha med Revells P-47D eller M, de är ju som sagt riktigt fina (och billiga), bättre än Academy. Det enda problemet med dem är flygkroppen som man ju ändå inte kommer att använda. Jag har sett nån på YouTube som sågade sönder en Tamiya men det tycker jag är lite för synd på en så fin modell...!

Och Anders: de kommer nog att flyga iväg till ett Uppsalamöte i alla fall!
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Ragnar! Jag tror det är en bra strategi överhuvudtaget, ta det som är signifikant från den äldre byggsatsen och komplettera med resten från något modernt. Om man inte vill bygga av rena nostalgiskäl då, inte för mig men jag vet att du gillar det!

Hälsningar

Magnus
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Det händer saker när man är borta. Fyra fina vädrade bultar det där. Och visst är den "blåblå bulten" en snygg färgklick bland allt grönt och aluminum? Har ett pågående "plumbygge" som jag får ta bild på vid tillfälle. Får se om jag hinner måla den innan du startat och blivit klar med en... ;)

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar