Misslyckades med tamiya sprayfärg

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Misslyckades med tamiya sprayfärg

Inlägg av Johan i Hok »

Återfallsbyggandet går sådär. ;)
Jag och grabben lackade en trailer i 1/87 med tamiya sprayfärg.
Tyvärr fick vi lite rinningar som vi slipade bort med våtslippapper. Plasten såg ut ch kändes jämn efter det.
Problemet uppstår efter omlackeringen. Ytan som vi slipat får en helt annan glans, närmast matt jämfört med de andra ytorna.
Jag funderar på om det ändå är underlaget som har mikrorepor vi inte kommer åt ?
Kan det vara en bra ide' att försöka strippa hela trailern och grunda med lämplig färg? Jag har tamiya primer i hyllan, men det finns kanske bättre produkter? Vad funkar som färgborttagning? På Humbrol vill jag minnas att ugnsrengöring var ett bra tips...

Johan i Hok
Snussugen

Re: Misslyckades med tamiya sprayfärg

Inlägg av Snussugen »

Det enda jag minns som biter på Tamiyas sprayfärg är Mr. Colors thinner. Ugnsrengöring verkar inte påverka den alls. Fast det har ju gått några år sedan dess, så jag kan förstås minnas fel.

Har också haft problem med att ha slipat och sprayat över och färgen ser helt annorlunda ut där man "fixat". Tamiyas sprayfärg är väldigt petig på detta vis. Primer hade kanske hjälpt, men jag överlåter ett konkret svar på detta till de som vet hur man använder det. Har för mig det är lackfärg, så färgen är väl extra tunn? Kanske därför skavanker syns så tydligt.
Live & let dry.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag tror primer emellan kan hjälpa. Har dåliga erfarenheter av att försöka ta bort färg och greja, tror mer på ett lager primer och sedan börja om.

Min favorit är Tamiyas "Fine White". Ställ burken i varmvatten (från kranen, inte från tekokaren) i fem minuter så funkar det fint rakt ur sprayburken.

Hälsningar

Magnus
Johan i Hok
Namn: Johan Erlandsson

Inlägg av Johan i Hok »

Tack för tipsen! Det är bara att ge sig på släpet igen.

Johan i Hok
Skriv svar