Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Mal_Belford skrev: 21 dec 2025, 16:36
Allright, 1:24 blir stort, även att kul val med Finskt,
och på det ser förträffligt snyggt ut. vackert.
Jo den blir stor och jag vet inte riktigt hur jag få rum med den i mitt vitrinskåp. Blir nog att ställa undan en Focke Wulf 190 i 1/24 som jag byggde för mer än tjugo år sedan.
Mvh Göran
Fint bygge, de där Airfix modellerna i 1/24 brukar vara trevliga att bygga. Men om jag kommer ihåg rätt var deras Fw-190 som du byggde för många år sedan inte helt lätt att få ihop.
Tack Anders. Jo det var ganska mycket pyssel att få till motorpassning på Fw-190:n. Jag detaljerade hjulhusen och landningsställ efter bilder i flera böcker. Detta var precis innan vi skaffade dator. Nu är vi bortskämda med mycket information på hemsidor osv.
Mvh Göran
Jag byggde Messerschmitt'en som barn men tror aldrig jag fick ihop den. Några år senare byggde jag Stuka'n och vill minnas att det var en rätt ok modell...
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Målade lite till och gult är ju som sagt lite trixigt. Började med Humbrol #154 Insigna yellow som motsvarar RLM04 men det blev mer åt oranga hållet.
Andra vändan blandade jag Humbrol #69 gul med #130 satin vit så att jag kunde bleka det gula ordentligt.
!cid_ii_19d5e3b77f27d96c21e1.jpg (2.69 MiB) Visad 6162 gånger
Modellbygge kan ofta ha sina prövningar. Jag doppade frontrutan i Alclad aqua clear coat och när jag målade insidan fick jag lite färgkladd som jag försökte ta bort med målarterpentin. Frontrutan blev mjölkig och när jag försökte polera såg jag att jag spräckt rutan.
IMG_20260530_165448.jpg (1.54 MiB) Visad 4380 gånger
Så nu söker jag en frontruta till till detta bygge.
Göran
Pysslar lite i det svenska regniga semestervädret, rätt som det var damp det ner ett paket från Storbritanien i vår brevlåda!
!cid_ii_19f801be80052ac29bd1.jpg (2.59 MiB) Visad 2623 gånger
Jag kontaktade Airfix kundtjänst och fick först ett svar att de skulle kolla tillgängligheten och höra av sig inom en snar framtid hur de skulle göra om de hade den i lager. Men paketet bara dök upp!
1000002884.jpg (2.62 MiB) Visad 2623 gånger
Har målat och limmat landningsställen och tänkte göra bromsrör i blytråd till dessa. Bromsrören var gjutna i plasten så jag skrapade bort dom.
1000002885.jpg (3.11 MiB) Visad 2623 gånger
Blandade den olivgröna färgen efter receptet i Urbans Color Reference med humbrol färger med det lilla jag hade kvar av Humbrol #116 men den torkade i burken för mig. Har blandat receptet med flera olika gröna Revell färger men har haft svårt att få till samma nyans FS 34096 igen. Jag har efter många försök hittat en kulör jag kan vara nöjd med. En del källor menar att den finska Oliivinvihreä-oliv gröna är lika som RLM 82 grön men den tyska nyansen är mörkare "grönare" medan den finska är mer åt det bruna hållet. Humbrol #102 är nära i nyans men det finns ju färdig blandad Oliivinvihreä -oliv grön från flera tillverkare.
Limma lungnt.
Göran