Hur störd är man?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Kalle M
Namn: Kalle Malinen

Hur störd är man?

Inlägg av Kalle M »

Har just tillbringat en timme med att såga och skära loss, med skalpell, en ohemul mängd millimeterstora resinbitar. Iklädd munskydd. Sedan minutiöst sköljt och torkat av verktyg, arbetsyta och ovan nämnda resinbitar, för att få bort damm som tydligen är cancerogent. Väl medveten om att det jag har att se fram emot nu är lika millimeterstora fotoetsbitar, som ska sättas ihop med resinbitarna, med hjälp av två A4 rudimentära instruktioner. Färgscheman? Absolut inte. "Men vi har referensbilder på vår hemsida, här är länken!" Funkar länken? Gissa! När jag googlar företaget och faktiskt hittar en hemsida, finns det referensbilder där? Gissa! Jag misstänker att ungrare är ungefär som italienare, det vill säga sociala, charmiga och jättetrevliga, men inte så noga med detaljer.

Och jag börjar undra: Kan det här verkligen betraktas som normalt beteende? Varför kunde jag inte bara känna att det är toppen att bygga Spitfires från vilken stor tillverkare som helst, istället för obskyra, vitryska traktorer? Kommer det här att vara värt det i slutändan? Är det det här som var Årets julklapp 2025?
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Re: Hur störd är man?

Inlägg av Björn B »

Mycket byggtid för pengarna. Lika mycket tid på krogen blir nog dyrare.
Rickard Malmborg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hejsan,

Det låter helt rubbat, jag håller med! Men det är ju set som är så skönt med hobbyn på något vis, att man kan snöa in på något vansinnigt och bara njuta av det. :-)

(visst, man kan ruttna ibland oxå, det händer ju faktiskt)

/Rickard
Ingvar
Namn: Ingvar

Inlägg av Ingvar »

:D
Jag håller med Björn. Mycket byggtid för pengarna! Tänk på våra mammor som satt med två pinnar och ett garnnystan i veckor. Efter en halv miljon knutar blev det en tröja som man skämdes för att bära :D :roll:

Vår hobby är en manlig motsvarighet, montera länk-för-länk band där varje länk innehåller minst 4 delar....
-händerna måste få jobba....

Forskning visar att träna motorik utvecklar också intelligensen i en positiv riktning!
-gneta vidare och se fram emot ett Nobelpris :D

/ Ingvar
Spad16
Namn: Neil Crawford

Inlägg av Spad16 »

Jag har börjat tänka på en annan grej som inte kommer att göra någon gladare, speciellt vi som slipar mycket. Vi producerar microplast. Jag tror att man ska försöka bränna så mycket som möjligt av det? Jag torka bort och slänger i brännbart.
/Neil
Skriv svar