Archer HobbyBoss 1:35

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Ingvar
Namn: Ingvar

Archer HobbyBoss 1:35

Inlägg av Ingvar »

Hej alla,
Jag var en av de som förbeställde denna modell. Nu har jag satt tänderna i den :ugeek:
Den är stor och i huvudsak väl detaljerad men det finns några ställen som kräver lite omsorg, en del med konsekvenser....

Först ut blir att göra midjestyrningen fungerande. Det finns ett sätt att fuska (limma inte del C26 mot chassit). Mitt sätt var att såga av hydraulstängerna, borra ur hydraulrören och ersätta stängerna med silverstålaxel. Ett par ledningar fick komma på plats också.
Bild

Och nu till konsekvenserna. Halkskyddspanelerna på modellen ser ganska bra ut, men på några ställen saknas det helt eller är utan struktur. För att få ett enhetligt uttryck på modellen blir det därför till att skrapa bort allt och ersätta med en av mina metoder för göra halkskydd. 400 grit våtslippapper där jag skrapat bort all pappersbacking. Jag limmar sedan dit dem med butylacetat (etylacetat funkar lika bra). Jag håller panelerna på plats och väter dem med lösningsmedlet på själva sandpappersytan så att de smälter ihop med plasten. Det blev några stycken....
Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har tänkt mig montera in belysning i denna, här bakljusen, minsta sorten SMD från Elfa och microlödning
Bild

mvh,
Ingvar
F Porsche

Re: Archer HobbyBoss 1:35

Inlägg av F Porsche »

Väldigt kreativ metod för att få till halkskydd, tack för den kunskapen. Själv är jag väldigt sugen på tanken om en civil dumper men jag är helt okunnig om det finns några likheter.
Anders.Edblad

Inlägg av Anders.Edblad »

Den där har jag byggt det är ett omfattande projekt även om man bygger den rakt ur lådan.
Blir det någon extra inredning i hytten? Modellens hytt är ganska basic.

Anders E
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

Spännande projekt..
Jag har funderat på om man inte borde kunna använda nålar av olika diameter som hydraulstänger
Z
Ingvar
Namn: Ingvar

Inlägg av Ingvar »

F Porsche skrev: 13 mar 2026, 13:01 Väldigt kreativ metod för att få till halkskydd, tack för den kunskapen. Själv är jag väldigt sugen på tanken om en civil dumper men jag är helt okunnig om det finns några likheter.
Tack, metoden funkar bäst till att simulera halkskyddstejp. Om jag förstår din fråga rätt så är Archer byggd på ett förlängt dumperchassi, så visst finns det många likheter.
Anders.Edblad skrev: 15 mar 2026, 08:12 Den där har jag byggt det är ett omfattande projekt även om man bygger den rakt ur lådan.
Blir det någon extra inredning i hytten? Modellens hytt är ganska basic.

Anders E
Jag har byggt lite inredning, -det man kan se framifrån, ett gäng balkar och någon plåt som all datautrusting är monterad på. Jag har ännu inte bestämt om jag skall låta någon av dörrarna vara öppen så att även ett gäng laptops måste monteras. Förarens backmonitor i taket skall definitivt dit.
jonaszett skrev: 15 mar 2026, 14:13 Spännande projekt..
Jag har funderat på om man inte borde kunna använda nålar av olika diameter som hydraulstänger
Z

Ja, jag har jättekul :D . pysslar just nu med lite hydraulledningar som saknas på modellen. Nålar borde funka, de är ju precis så blanka som hydraulstänger skall vara. Jag tycker personligen inte att silverfärg blir blankt nog. Jag har aldrig provat molotov chrome pen, men har förstått att de är bra.

Mvh,
Ingvar
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag har slopat Molotows krom. Jag föredrar Green Stuff Worlds numera: https://www.alphaspel.se/4940-chrome-pa ... etal-paint
Finns även för airbrush https://www.alphaspel.se/4940-chrome-pa ... t-airbrush
men den är omöjlig att använda med pensel. Molotowpennan är dyrare och har slutat vara krom. Får bara silverfärg när jag försöker använda den.
Green Stuff blir spegelblank.
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Gulp!
Jag får som vanligt panikbyggångest när jag ser den här ambitionsnivån. :shock:
Men fint blir det. :)
holst

CU@C4
Skriv svar