Luktfritt lim?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Anders.Edblad

Re: Luktfritt lim?

Inlägg av Anders.Edblad »

Deluxe materials har ett lim som inte luktar så mycket det brukar jag använda. Men som Urban skriver är det inte så hälsosamt men jag tycker att det är bra att få bort ångorna. MJ Hobby i Stockholm eller Model-Craft i Malmö brukar ha det om inte brukar de ta hem om man frågar efter det.
De luxe materials.jpg
De luxe materials.jpg (49 KiB) Visad 433 gånger
Anders E
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Urban Gardini skrev: 05 mar 2026, 13:36 Superlimmet är värre för lungorna och luftvägarna och dessutom allergent. Styrenlimmet är värre för hjärnan då det innehåller MEK eller liknande trevligheter. Så jag är ingen fantast av luktfritt lim då lukten i sig är en varningssignal att ta det lugnt och vädra emellanåt.
Är det verkligen MEK i de nyare limmen? Gamla, typ Britfix kan jag tänka mig?
Vet att Tenax hade det och det kändes.

Med det sagt så har jag använt mig av Etylacetat i stort sett hela mitt plastbyggen sen typ 14 års ålder.

Som en anekdot kan jag berätta att min föräldrar köpte Karlsons Klister åt mig till min första modell. Det fungerade sådär, men det kanske inte bara var limmet?
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Det är knappast MEK idag men det är helt klar andra liknande ämnen som även om de inte är lika giftiga som just MEK så är de ändå klart giftiga.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Anders.Edblad skrev: 05 mar 2026, 15:08 Deluxe materials har ett lim som inte luktar så mycket det brukar jag använda. Men som Urban skriver är det inte så hälsosamt men jag tycker att det är bra att få bort ångorna.
Falsk säkerhet då det bara för att det inte luktar inte betyder att det inte är några ohälsosamma ångor. Ångorna är fortfarande där, du bara känner inte lukten av dem.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Anders.Edblad

Det finns många olika sorters luktfria snabblimmer och för en del kanske det stämmer att man bara tagit bort lukten men inte alla fabrikat. Det här är en text som beskriver skillnaden mellan luktfria och vanliga snabblimmer.

Luktfria snabblim (ofta kallade "low odor" eller "low bloom" cyanoakrylat) är generellt mindre hälsovådliga vid inandning jämfört med traditionella snabblim, eftersom de avger färre flyktiga ämnen (VOCs) som irriterar ögon och luftvägar. De är dock inte helt riskfria, och båda typerna delar vissa hälsorisker vid felaktig hantering.

Luktfritt snabblim (Low Odor)
• Fördelar: Utvecklade för att minimera de starka ångor som orsakar "stinging" (svidande känsla) i ögon och näsa. De ger mindre synlig vit beläggning ("blooming") runt limfogen.
• Hälsorisk: Även om de luktar mindre, kan kemikalierna (cyanoakrylat) fortfarande orsaka hudirritation och allergier vid direktkontakt. De är ofta bättre för känsliga miljöer eller vid hobbyarbete inomhus.

Snabblim med lukt (Traditionellt)
• Risker: Den skarpa doften är en varningssignal. Ångorna irriterar slemhinnor i näsa, hals och ögon, vilket kan orsaka hosta och nysningar.
• Allergier: Långvarig eller upprepad exponering för ångorna kan öka risken för astmaliknande symptom eller hudallergier.

Sammanfattning
Luktfria snabblim är bättre för arbetsmiljön (luftkvaliteten) och minskar risken för omedelbar irritation, men de är inte garanterade att vara helt giftfria. För att skydda hälsan är god ventilation och undvikande av hudkontakt viktigast, oavsett limtyp.

Tro nu inte att jag tycker att bara man använder sig av luktfria limmer att det bara är att köra på. Personligen använder jag helst inte snabblim pga riskerna. Men de gånger jag gör det använder jag hellre ett luktfritt.
Blir också lite fundersam på utvecklingen inom hobbyn med mer 3D printade detaljer. Dels är de 3D printade detaljerna inte så trevliga att hålla på med och vad jag vet måste man använda snabblim eller epoxilim.
Det här är en text från arbetsmiljöverket för de som håller på med naglar. De använder traditionella snabblimmer.

https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/ke ... nabb%20lim

Anders E
Anders.Edblad

[/quote]
Som en anekdot kan jag berätta att min föräldrar köpte Karlsons Klister åt mig till min första modell. Det fungerade sådär, men det kanske inte bara var limmet?
[/quote]

Janne, jag använde också Karlsons klister till mina första modeller, en stor nackdel med det var att efter ca ett år lossnade alla delar igen. Det berodde garanterat inte på att jag använde för lite lim! Något hände med limmet och det slutade att fungera som ett lim.
Var får du tag på ditt Etylacetat?

Anders E
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Köpte 1 liter etylacetat från Tyskland: https://www.biolaboratorium.com/sv/prod ... 7745&_ss=r
Tyckte att 5 liter från färgaffär var lite för mycket och när jag räknade på priset så blir det klart mycket billigare än Tamiya extra thin (1725:-/liter om jag räknat rätt.)
Dom har flera olika storlekar och fabrikat.
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Jag beställde från en färgaffär i slutet på förra seklet. Minimikvantitet var 15L. Dvs 3st 5L dunkar.
Har fortfarande kvar. Gick på runt en tusenlapp då.

Tycker det är bättre än Tamiya Thin och liknande.
Använder det att spä ut Humbrol Filler till ett penselbart spackel.
Finns inget som rensar pensel eller airbrush som Etylacetat.
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Anders.Edblad

Janne och Björn
Tack för tips om Etylacetat det jag köpte från apoteket är slut sedan länge. Använder Tamiya thin men tycker inte att det är lika bra.

Anders E
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Prols i Högdalen/Sthlm säljer Etylacetat på 5 L dunk till mkt bra pris.
Skriv svar