Vilka farger ska man numera anvanda?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Kontakt:

Vilka farger ska man numera anvanda?

Inlägg av Stellan »

Ska sa smatt borja bygga upp min bygghorna men efter att inte ha varit med i gamet sedan innan pandemin sa har jag numera lite koll pa vad som finns och galler. Mitt storsta problem ar vilka farger som ar mest anvandarvanliga. Anvande Vallejos akrylfarger under 20 ar, jag fick dem att fungera mycket bra eller kom ialla fall runt de problem som manga andra upplevde. Vill garna fortsatta med farger som ar fria fran starka losningsmedel, sa vad finns det idag? Eller harvar jag vidare med det jag kanner till bast? Och...anvander man deras egna medel for fortunning och rengoring eller vad anvander man for respektive system?

De jag har tillgangliga i butiken ar

AK interaktive Akryl
Vallejo Akryl
SMS Lack?
Tamiya Lack o akryl
MRP Lack?
MrHobby Lack?
Stellan Schroeder Englund
Mahatma G

Re: Vilka farger ska man numera anvanda?

Inlägg av Mahatma G »

Jag är ingen stor användare av akrylfärger, håller fortfarande mest på med lackfärger, men jag har provat ATOM från Mig och blev positivt överraskad. Täcker bra och funkar både med pensel och spruta.
/G
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Jag vet att du gillade Vallejo och fick fina resultat med dem, jag är ganska säker på att det inte finns något som är markant bättre idag. Jag blev aldrig kompis med dem och har gått vidare till andra färger men de är då också "giftigare", Vallejo tror jag är absolut mest gift/luktfria alternativet med vatten som lösningsmedel.

Min egen användning idag är Mr Paint och Gunze (och i någon mån Tamiya), alla spädda med Gunzes "Levelling Thinner" och sprutrengöring med T-röd. De är alla akryl-lacker, de luktar en del men inte värre än att jag tycker det är uthärdligt (någon får intervjua familjen vid tillfälle om vad de tycker...).

För penselmålning använder jag fortfarande Vallejo, idag kompletterade med några av Andreas färdiga färgset (hudfärger samt svart och vit där man får ett färdigt set med sex olika nyanser från skugga till highlight, tack Janne för tipset!) samt en del färger från Scale75. De har samma kemi som Vallejo och går att blanda med varandra.

Sedan gäller det gamla vanliga: skaffa en station som du kan tömma sprutan i när du rengör så du inte blåser ut allt i rummet, syltburk med T-shirt-tyg fastsatt med stulen hårsnodd över öppningen funkar bra men annars finns det riktiga stationer att köpa som gör att färgdammet stannar i en burk.

Hälsningar

Magnus
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Det har inte hänt så mycket på färgfronten att du inte ska fortsätta med de färger som du var bekväm med för sex år sedan. Det har dock tillkommit en färg eller två som jag tycker att du kan testa och det är primärt AK's 3rd Gen färger som jag tycker fungerar ypperligt både med pensel och spruta. Våtpallet vid pensling och 3rd Gen förtunning med spruta. Jag har inte testat annan förtunning med dem men det fungerar säkert med fler vattenbaserade sorter men jag vet som sagt inte. Den andra färgen är AMMO's ATOM färger som fungerar riktigt fint med spruta och ATOM förtunning (varianten med retarder). Tycker inte riktigt om den med pensel.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

AMMO's ATOM färger är väldigt förlåtande att spruta med förtunningen med retarderar, räkna med att det tar en vecka innan det torkat helt men den färgen sitter bra och tål lite lättare slipning. ATOM-färgerna har förmågan att hänga kvar så man kan bygga upp en lack som sedan krymper ihop på en vecka.
Betr Vallejo har jag sett (men mobilens kamera kunde inte fånga det) hur olika svart färg kan vara, tydligen är Game lite mer äggskalsblank medan Air är mattare, till det den svarta primern och tre olika klarlacker….
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Tack for svar grabbar, kollar i butiken och bestammer mig!
Stellan Schroeder Englund
Knajd

Inlägg av Knajd »

Jag tyckte länge att Vallejo var måttstocken för akrylfärger trots ojämn kvalitet och jag köper dem fortfarande. De har bra tillbehör och fernissor.

Med det sagt så imponerade de nyare MiG Ammo och AK Interactive på mig. Speciellt alla varianter av Ammofärger. De matta varianterna är verkligen supermatta, nästan med en textur, och fungerar bra både med pensel och airbrush. Har inte så många AK-färger men de har varit bättre än de flesta Vallejofärgerna. Speciellt så fäster de bättre och finishen är snygg.

Jag rekommenderar att du kollar butikernas fyndhörnor och köper ett set från både AK och Ammo och avgör själv.
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Jag är inte ensam om att tycka att är svårare än att bygga va ?
Senaste målningen med ATOM blev så där, ytan kändes lite fet, men när jag tvättade av delarna med vatten och lite diskmedel kändes ytan bra. En teori/tanke är att det var retardern i förtunningen som kändes fet.

Oavsett detta så, färgen sitter fast och den går att slipa, det blir ett pulver och inte sega gummibollar.
Skriv svar