Flygvapenmuseum (FVM) erbjöd F8 Kamratförening (KF) att ta över ett diorama med Hägerstalundsfältets hangarer med sex tidstypiska modeller. Tiden är tidigt 30-tal och flygmodellerna i 1:72 är byggda av Olof Petterson. För att rädda dioramat tog F8 KF över dioramat med monter för tillfällig lagring. Efter en tid så kunde F8 KF ställa upp montern i restaurangen som tillhör ett seniorboende inom den nya Barkarbystaden. F8 KF har sina träffar i lokalerna.
Vid ett möte med KF i höstas blev jag tillfrågad om jag kunde ordna en bakgrund till montern då man tyckte att det såg så trist ut med bara den genomskinliga plasten bakom. Bakgrund är något som jag aldrig gjort på mina egna dioramor och i ett svagt ögonblick antog jag uppdraget. Jag satte som förutsättning att inget avancerat och stort jobb. Modelljärnvägare är duktiga på att göra bakgrunder och jag tittade lite i en bok om att skapa bakgrunder, Creating back scenes for model railways and dioramas, David Wright.
För att hålla det enkelt och inte ta för lång tid så föreslog jag att bara göra en "ridå" med granskog och en vackertväder himmel med lite slöjmoln.
Monterns baksida är 60 cm x 2 m och jag köpte preparerad målarduk som man kan få som metervara. Jag provade lite olika färger, akvarell och akryl på småbitar av målarduken och kom fram till att akrylfärg blir bäst.
Himlen målade jag med en blandning av Titanium white och Cobalt blue.
Det var betydligt enklare att måla provbitarna än att ligga på golvet och måla på den mer än 2 m långa duken.
Granarna målade jag i flera omgångar med Emerald green, Phthalo green och Sap green med lite olika spädning med vatten.
För montering av duken så sågade jag av och borrade hål i aluminiumlister. För att vid monteringen skruva fast alu-listerna i monterns alu-lister.
Det var stora problem med reflexer när jag skulle dokumentera resultatet, men de närvarande var mycket nöjda och tyckte att det blev ett stort lyft. Återstår nu att fylla upp nederdelen på montern med skivor med fotografier från gamla tider på F8.
Det här är kanske något jag ska prova på något av mina egna framtida dioramor.
Diorama med röda hangarerna Barkarby
Diorama med röda hangarerna Barkarby
- Bilagor
-
- 20260210_110756 kompr.jpg (24.83 KiB) Visad 154 gånger
-
- 20260210_115732 kompr.jpg (21.34 KiB) Visad 154 gånger
-
Anders.Edblad
Re: Diorama med röda hangarerna Barkarby
Snyggt målat! Det blev ett ordentligt lyft för det dioramat.
Det är enkelt att byta namn nuförtiden, du kanske ska lägga till Bruno som mellannamn.
Anders E
Det är enkelt att byta namn nuförtiden, du kanske ska lägga till Bruno som mellannamn.
Anders E
-
Lennart 12
- Namn: Lennart Alvhult
Re: Diorama med röda hangarerna Barkarby
Det där blev mycket fint, och gav anrättningen mer liv .
//Lennart
//Lennart