Ladvärn

Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Lars Befring
Namn: Lars Befring

Ladvärn

Inlägg av Lars Befring »

Jo... ni läste rätt... Igår hade jag ingen aning om att något sådant existerade men det är fantastiskt vad lite googling kan ge.

Karl bad mig se om jag kunde få ihop en enkel modell av ladvärnet som finns på Krigsflygfält 16 https://xn--krigsflygflt16-fib.se/ och jag satte igång efter mötet igår med namnet och en bild som utgångspunkt:

Bild

Nu har jag kommit så här långt;
Bild
Bild
Bild

Om det finns någon där ute som har underlag, beskrivningar eller en massa bilder av ett ladvärn så skulle jag bli själaglad om jag skulle kunna få ta del av det materialet.

//Lars
Anders.Edblad

Re: Ladvärn

Inlägg av Anders.Edblad »

Hej Lars
Bra ritning och bild!
Det var ett litet reportage i en tidning om ladvärn osäker på om det var SFF eller Nostalgia.
Trodde att jag scannat in det men den tidningen ligger nog i tidningshögen med intressanta artiklar, och det är en ganska stor hög.

Anders E
Lennart 12
Namn: Lennart Alvhult

Inlägg av Lennart 12 »

Vänligen prova att kontakta Länsstyrelsen Jämtland/Östersund Lars. Det kan säkert hjälpa dig med underlag. Fanns 10 st ladvärn vid Optand.
Mvh //Lennart
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Väldigt snyggt, borde det inte gå att laserskära ut detta ur kartong ?
Mal_Belford

Inlägg av Mal_Belford »

Riktigt ball ide altså....Saab 17 i en lada, vilken skala 1:72 eller 1:48?
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Tack Anders!
Jo, högen med "intressant" är ju omfattande =D Jag ska slänga iväg ett mejl till SFF!

Tack Lennart!
Jag har skickat ett mejl till den på berörd Länsstyrelse som har ansvar för fältet.

Tack F!
Jag har en listig plan för tillverkning =D

Tack Mal!
Modellen är ju än så länge digital men målet är 1/72 (29x21x13 cm ungefär) men både 1/87 och 1/48 borde vara möjligt

Nattens uppdatering:

Bild
Bild

//Lars
F Porsche

Inlägg av F Porsche »

Detta blir roligt att följa.
Ett tips iom att hangaren säkert blir ömtålig, spröda arkitektmodeller har ofta ett lager typ liggunderlag/yogamatta mellan basplattan och markskivan, jag tror att formeln är att basplattan ska väga mer än modellen inkl markplattan.
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Tack F.
Det är sånt man sällan tänker på!

Första testet av metod gick över förväntan :D
Nu ska vi bara tänka igenom allting så att det blir så stöttåligt och transporterbart som möjligt

Bild
jonaszett

Inlägg av jonaszett »

Det står väl fortfarande ett par ladvärn vid E4 norr om Uppsala
Z
Lars Befring

Inlägg av Lars Befring »

Det gör det ju Jonas!
Tack för tipset!

Kvällens uppdatering kanske inte ser så stor ut men djävulen och trovärdigheten bor i detaljerna, tyvärr bor ju bevarandet av sinnesro och möjligheten att tillverka något i förenklingen så allt blir en kompromiss.

Nå, kvällen gick åt till att börja detaljera insidan av den fällbara hangarväggen:
Bild
Skriv svar