Detta är vårt fotografiska forum där besökare kan dela bilder på deras pågående modellprojekt (pågående eller färdiga), för att kunna få feedback och konstruktiva kommentarer. För att lägga upp en bild, klicka på fliken Bilagor under inläggets testruta. Klicka på Lägg till filer för att ladda upp dina bilder, upp till sex bilder per inlägg. 800 × 600 pixlar är lagom storlek.
Jo... ni läste rätt... Igår hade jag ingen aning om att något sådant existerade men det är fantastiskt vad lite googling kan ge.
Karl bad mig se om jag kunde få ihop en enkel modell av ladvärnet som finns på Krigsflygfält 16 https://xn--krigsflygflt16-fib.se/ och jag satte igång efter mötet igår med namnet och en bild som utgångspunkt:
Nu har jag kommit så här långt;
Om det finns någon där ute som har underlag, beskrivningar eller en massa bilder av ett ladvärn så skulle jag bli själaglad om jag skulle kunna få ta del av det materialet.
Hej Lars
Bra ritning och bild!
Det var ett litet reportage i en tidning om ladvärn osäker på om det var SFF eller Nostalgia.
Trodde att jag scannat in det men den tidningen ligger nog i tidningshögen med intressanta artiklar, och det är en ganska stor hög.
Vänligen prova att kontakta Länsstyrelsen Jämtland/Östersund Lars. Det kan säkert hjälpa dig med underlag. Fanns 10 st ladvärn vid Optand.
Mvh //Lennart
Detta blir roligt att följa.
Ett tips iom att hangaren säkert blir ömtålig, spröda arkitektmodeller har ofta ett lager typ liggunderlag/yogamatta mellan basplattan och markskivan, jag tror att formeln är att basplattan ska väga mer än modellen inkl markplattan.
Kvällens uppdatering kanske inte ser så stor ut men djävulen och trovärdigheten bor i detaljerna, tyvärr bor ju bevarandet av sinnesro och möjligheten att tillverka något i förenklingen så allt blir en kompromiss.
Nå, kvällen gick åt till att börja detaljera insidan av den fällbara hangarväggen: