Ventura: vansinnet börjar!
Re: Ventura: vansinnet börjar!
Där gick den andra Seafire 47:an, swooosssshhh!
Hälsningar Magnus
Hälsningar Magnus
Re: Ventura: vansinnet börjar!
Nej, bevara mig väl från detta!
Men kanske kommer jag titta in någon gång då och då, kisande mellan fingrarna.

holst
CU@C4
CU@C4
Re: Ventura: vansinnet börjar!
Bra initiativ! Här kommer ett litet bidrag, eller kanske inspiration, det är första gången jag lägger upp bilder här.
Spitfire XI 1-72 Ventura-4718 by Spad54, on Flickr
Det är en Ventura Spitfire XI fotospanings kärran som man kan säga var föregångare till vår S.31 PR19. Jag gillar Ventura rätt bra, de är dåliga på ett ärligt sätt. Tjock plast och dålig passform visserligen, men ser rätt ut och gå ihop förhållandevis lätt. Jag tyckte bättre om denna än Fujimi PR19 som jag byggde samtidigt. Dekalerna var inte bra i byggsatsen, jag bytte dom mot 50 år gamla stoppels som var skarpare och funkade utan problem.
Det jobbigaste på ventura (och många andra kortserie modeller) är vingbakkanter och anslutning vinge-flygkropp längs bak (i svängen!). Min favorit metod för att lösa detta är vanlig hushållstejp och superlim (CA). Jag lägger en tejpremsa längs hela bakkanten på undersidan, tryck till, och sedan applicera rikligt med CA på ovansidan, ta bort tejpen när det torkat och slipa ner, sedan gör man samma sak men med tejpen på ovansidan vingbakkanten. När man river bort tejpen så har man fått en bakkants förlänging gjord av stenhård CA, som man kan slipa till rätt form. Upprepa behandlingen tills det blir bra. Glömde säga att vingarna måste slipas ner så tunt som möjligt innan man limmar ihop dem, bakkanterna är alltid för tjocka. Annars var det nog inget särskilt med modellen, ytdetaljering gjordes med Olfa p-cutter, huven är nog venturas vac-formade. Så lite vädring som möjligt, jag gillar inte hårt vädrade modeller.
Hälsningar och lycka till från Neil
Spitfire XI 1-72 Ventura-4716 by Spad54, on Flickr[/img]

Det är en Ventura Spitfire XI fotospanings kärran som man kan säga var föregångare till vår S.31 PR19. Jag gillar Ventura rätt bra, de är dåliga på ett ärligt sätt. Tjock plast och dålig passform visserligen, men ser rätt ut och gå ihop förhållandevis lätt. Jag tyckte bättre om denna än Fujimi PR19 som jag byggde samtidigt. Dekalerna var inte bra i byggsatsen, jag bytte dom mot 50 år gamla stoppels som var skarpare och funkade utan problem.
Det jobbigaste på ventura (och många andra kortserie modeller) är vingbakkanter och anslutning vinge-flygkropp längs bak (i svängen!). Min favorit metod för att lösa detta är vanlig hushållstejp och superlim (CA). Jag lägger en tejpremsa längs hela bakkanten på undersidan, tryck till, och sedan applicera rikligt med CA på ovansidan, ta bort tejpen när det torkat och slipa ner, sedan gör man samma sak men med tejpen på ovansidan vingbakkanten. När man river bort tejpen så har man fått en bakkants förlänging gjord av stenhård CA, som man kan slipa till rätt form. Upprepa behandlingen tills det blir bra. Glömde säga att vingarna måste slipas ner så tunt som möjligt innan man limmar ihop dem, bakkanterna är alltid för tjocka. Annars var det nog inget särskilt med modellen, ytdetaljering gjordes med Olfa p-cutter, huven är nog venturas vac-formade. Så lite vädring som möjligt, jag gillar inte hårt vädrade modeller.
Hälsningar och lycka till från Neil

Re: Ventura: vansinnet börjar!
Tack Magnus


Det ska hur som helst bli riktigt skoj att följa byggena


/Emma
Re: Ventura: vansinnet börjar!
Neil! Jag har byggt samma byggsats men min blev norsk! Lovar fota och posta i närtid!
Emma! En vettig strategi, utan tvekan
!
Jag ska försöka få iväg modellerna veckan som kommer, det har varit lite körigt på alla möjliga fronter den senaste veckan.

Såhär ser det ut för tillfället, det finns som synes fler modeller att tinga!
Hälsningar
Magnus
Emma! En vettig strategi, utan tvekan

Jag ska försöka få iväg modellerna veckan som kommer, det har varit lite körigt på alla möjliga fronter den senaste veckan.

Såhär ser det ut för tillfället, det finns som synes fler modeller att tinga!
Hälsningar
Magnus
Re: Ventura: vansinnet börjar!
Hej Magnus,
Jag tingar gärna en modell också. Om HF Mk VII finns kvar tar jag gärna den.
Mvh
Anders
Jag tingar gärna en modell också. Om HF Mk VII finns kvar tar jag gärna den.
Mvh
Anders
Re: Ventura: vansinnet börjar!
Anders L! Den är din!
Dagens update:

Hälsningar
Magnus
Dagens update:

Hälsningar
Magnus
Re: Ventura: vansinnet börjar!
Vänner!
Jag har rotat i gömmorna och tänkte köra en liten exposé över Ventura och dess något snåriga släktförgreningar kors och tvärs, en del kan man läsa sig till på nätet och en del har Jens Lindell berättat för mig.
Till att börja med, med bäring på det Ragnar skrev i första inlägget om otroligt exakta och "rätta" modeller, så är det i jämförelse med det som fanns då att tillgå. Spitfire Mk IX: Matchbox eller Airfix. Spitfire Mk XIV eller XIX: Frog/NOVO Spitfire XIV. Ska vi sabba stämningen så sägs Venturorna vara lite korta i bakkroppen, ska jämföra med en Eduard-Spit vid tillfälle som är rikslikaren för en schysst Spit på 2000-talet. Nog om detta, Ventura var inte ensamma om att producera modeller på dessa premisser och de har något ganska charmigt över sig som Neil skriver ovan.
För er som inte rotat runt på Scalemates än så finns följande att berätta: Ventura gjorde inte så himla mycket i 1/72, de kompletta modeller som finns är ett gäng Spitfire och Seafire från Mk VII och framåt, flera i många olika boxningar, samt en Wirraway (som jag tror jag har men inte kan hitta just nu). Övrigt i 1/72 är en konverteringssats till Tempest Mk I (se nedan...), en kropp till F-86H "Sabre Hog" samt en fotokroppskonvertering till RF-8G Crusader.
I 1/48 gjorde man kompletta byggsatser av Messerschmitt 109B och G-14 samt Avia S-199. Till slut så kläckte man även ur sig en Nakajima Kikka (lite som en japansk Me-262 fast de egentligen inte är jättelika om man kollar noga).
Mannen bakom Ventura heter Malcolm Laird och är nyazeeländare, bortsett från Ventura-modellerna så har han gett ut massor av dekalark. Ofta med tema Nya Zeeland och Stilla Havet men även mycket Luftwaffe. När det var ledigt i plastsprutan så gjorde han även Tasman Models plastdelar (de är skrämmande lika Ventura, ordet "skrämmande" känns helrätt (se nedan för den också)) och slutligen så gjordes de första High Planes-modellerna hos Malcolm i NZ även om High Planes är från Australien och mannen bakom heter Greg Meggs. Ett annat namn som dyker upp i sammanhanget är ytterligare en nyazeeländare som heter Tore Martin som gjorde huvarna till åtminstone en del Tasman-modeller. Samma man står bakom Falcon-huvarna och en hel del roliga vacuumformar under samma varumärke.

Tempest-satsen. Köpt sommaren 1997 i en liten hobbyaffär i Shrewsbury som hade mycket intressant och obskyrt på hyllorna!

Fler Malcolm Laird-produkter: trevliga häften kring olika teman. Det finns nog rätt många, jag har en handfull i hyllan.

Så var det det där med Tasman models. Håll i er! Lådan kommer från ett klubb-bord i Donington på den tiden IPMS UK Nationals var där, gissar 1996 eller så, den verkar inte heller levt ett helt fuktfritt liv innan jag kom över den
!

Baksidan. Jag har byggt en australiensisk Sabre men den konverteringskroppen kom från High Planes och jag tror inte det är samma som de här. Airtrainern har jag varit sugen på men aldrig fått tag på (jag stod och höll i en sådan i Telford för många år sedan men köpte den inte, dumt...), en extra attraktion är att den gick under namnet "Plastråttan", "the Plastic Rat", i RNZAF
!
Slutligen, för att matcha Neil, här är min norska Spit XI från Venturas byggsats.



Tips från coachen: lägg jobbet på utsidan. Cooper Details-cockpit som tog en oproportionellt stor del av byggtiden utan att på något som helst sätt höja helhetsintrycket!
Trevlig kväll!
Magnus
Jag har rotat i gömmorna och tänkte köra en liten exposé över Ventura och dess något snåriga släktförgreningar kors och tvärs, en del kan man läsa sig till på nätet och en del har Jens Lindell berättat för mig.
Till att börja med, med bäring på det Ragnar skrev i första inlägget om otroligt exakta och "rätta" modeller, så är det i jämförelse med det som fanns då att tillgå. Spitfire Mk IX: Matchbox eller Airfix. Spitfire Mk XIV eller XIX: Frog/NOVO Spitfire XIV. Ska vi sabba stämningen så sägs Venturorna vara lite korta i bakkroppen, ska jämföra med en Eduard-Spit vid tillfälle som är rikslikaren för en schysst Spit på 2000-talet. Nog om detta, Ventura var inte ensamma om att producera modeller på dessa premisser och de har något ganska charmigt över sig som Neil skriver ovan.
För er som inte rotat runt på Scalemates än så finns följande att berätta: Ventura gjorde inte så himla mycket i 1/72, de kompletta modeller som finns är ett gäng Spitfire och Seafire från Mk VII och framåt, flera i många olika boxningar, samt en Wirraway (som jag tror jag har men inte kan hitta just nu). Övrigt i 1/72 är en konverteringssats till Tempest Mk I (se nedan...), en kropp till F-86H "Sabre Hog" samt en fotokroppskonvertering till RF-8G Crusader.
I 1/48 gjorde man kompletta byggsatser av Messerschmitt 109B och G-14 samt Avia S-199. Till slut så kläckte man även ur sig en Nakajima Kikka (lite som en japansk Me-262 fast de egentligen inte är jättelika om man kollar noga).
Mannen bakom Ventura heter Malcolm Laird och är nyazeeländare, bortsett från Ventura-modellerna så har han gett ut massor av dekalark. Ofta med tema Nya Zeeland och Stilla Havet men även mycket Luftwaffe. När det var ledigt i plastsprutan så gjorde han även Tasman Models plastdelar (de är skrämmande lika Ventura, ordet "skrämmande" känns helrätt (se nedan för den också)) och slutligen så gjordes de första High Planes-modellerna hos Malcolm i NZ även om High Planes är från Australien och mannen bakom heter Greg Meggs. Ett annat namn som dyker upp i sammanhanget är ytterligare en nyazeeländare som heter Tore Martin som gjorde huvarna till åtminstone en del Tasman-modeller. Samma man står bakom Falcon-huvarna och en hel del roliga vacuumformar under samma varumärke.

Tempest-satsen. Köpt sommaren 1997 i en liten hobbyaffär i Shrewsbury som hade mycket intressant och obskyrt på hyllorna!

Fler Malcolm Laird-produkter: trevliga häften kring olika teman. Det finns nog rätt många, jag har en handfull i hyllan.

Så var det det där med Tasman models. Håll i er! Lådan kommer från ett klubb-bord i Donington på den tiden IPMS UK Nationals var där, gissar 1996 eller så, den verkar inte heller levt ett helt fuktfritt liv innan jag kom över den


Baksidan. Jag har byggt en australiensisk Sabre men den konverteringskroppen kom från High Planes och jag tror inte det är samma som de här. Airtrainern har jag varit sugen på men aldrig fått tag på (jag stod och höll i en sådan i Telford för många år sedan men köpte den inte, dumt...), en extra attraktion är att den gick under namnet "Plastråttan", "the Plastic Rat", i RNZAF

Slutligen, för att matcha Neil, här är min norska Spit XI från Venturas byggsats.



Tips från coachen: lägg jobbet på utsidan. Cooper Details-cockpit som tog en oproportionellt stor del av byggtiden utan att på något som helst sätt höja helhetsintrycket!
Trevlig kväll!
Magnus
Re: Ventura: vansinnet börjar!
Och det var en mycket snygg PRXI Du åstadkommit Magnus. Med en imponerande cockpit! Jag tittade över min Spitfire samling och konstaterade att 5 av 16 har öppen huv, det är ändå lite kul att ha några öppna. Spitfire gör sig dock bäst med stängd huv. Intressant genomgång av Ventura, jag fastnade mer i High-planes träsket, och så har jag en samling Falcon huv satser. Jag insåg på äldre dar att Ventura är billiga och korrekta, nåja Du har säkert rätt Magnus, ganska korrekta. Ventura kom under min Spad period, och när jag plötsligt återgick till att bygga Spitfires så var Ventura redan passe.
Jag har en Ventura Mk XVIII som hade varit kul att bygga, men inte just nu, jag har alldeles för mycket annat på gång.
/Neil
Jag har en Ventura Mk XVIII som hade varit kul att bygga, men inte just nu, jag har alldeles för mycket annat på gång.
/Neil
Re: Ventura: vansinnet börjar!
Intressant och rolig läsning. Håller med om att din spitfire blev mycket fin.
När du kan gräva fram en hel hög Ventura modeller undrar jag hur stort lager du har (det är kanske en statshemlighet
)
/Anders
När du kan gräva fram en hel hög Ventura modeller undrar jag hur stort lager du har (det är kanske en statshemlighet

/Anders