Vad passar bättre att återuppta byggtrådsskrivandet än ett dubbelbygge av (mer eller mindre) svenska tidiga jetkärror. I detta fall handlar det om Tarangus J 32B Lansen och Revells Hawker Hunter, båda i 1/72. I skrivande stund är jag klar med målandet och planen väntar på ett lager klarlack inför dekaler.
Lansen är byggd i princip direkt ur lådan, enda tilläggen är Maestros photoets-set, framför allt för att återge luftbromsarna, och pitotrör i mässing. Jag har dessutom detaljerat luftbromsschakten något med scratchbyggda behållare och slangar. Huntern däremot är något mer modifierad för att få en svensk maskin. Jag har använt Freightdog Models konverteringsset som inkluderar ett helt nytt utblås och mittparti för flygkroppen, nya framkanter till vingarna samt nya landställ. Även denna ska få ett pitotrör i mässing!
Utmaningen i målningsväg har varit att få till e inte allt för monoton yta trots att camouflaget är väldigt enkelt. Jag tycker jag fått till ett relativt bra resultat, återstår dock att se hur väl det syns efter klarlack och vädring.
Nåja, dags för lite bilder istället! Tack för titten.