Krupp
Krupp
Pga två på varandra följande modelljävlar som blev tokfel beroende på passform, usel passform och brist på passform, de hamnade i papperskorgen vilket jag inte har känt nödvändigt på väldigt många år så tog jag en annan bil från hyllan, påbörjade denna och upptäckte att det saknades grill och andra nödvändiga delar! Då sprack topplocket!
Rensade byggbordet, städade och torkade av.
Sen åkte jag och mina älskade hustru Lisa Stråhle till Västerås Minimeet och ställde ut ett par modeller, fick ett trevligt tredje pris:)
Jag hade avtalat med mig själv att inte köpa något alls för det finns så mycket att bygga hemmavid.
Så det blev bara några modeller, lite dekaler och småplock;)
Jag förbarmande mig över en Revell Krupp som var påbörjad till ett gott pris. Vette fasingen hur jag tänkte där men hem följde den.
Sen hittade jag en byggnation som stått på vänt i 5-6 år och då klickade det till!
En biltransport till (som om jag inte hade nog med dessa) i en egen blandning.
Rensade byggbordet, städade och torkade av.
Sen åkte jag och mina älskade hustru Lisa Stråhle till Västerås Minimeet och ställde ut ett par modeller, fick ett trevligt tredje pris:)
Jag hade avtalat med mig själv att inte köpa något alls för det finns så mycket att bygga hemmavid.
Så det blev bara några modeller, lite dekaler och småplock;)
Jag förbarmande mig över en Revell Krupp som var påbörjad till ett gott pris. Vette fasingen hur jag tänkte där men hem följde den.
Sen hittade jag en byggnation som stått på vänt i 5-6 år och då klickade det till!
En biltransport till (som om jag inte hade nog med dessa) i en egen blandning.
- Bilagor
-
- En byggnation som stått på vänt.
- 20230829_124128.jpg (3.16 MiB) Visad 11257 gånger
-
- En sliten kartong med en påbörjad modell (vissa delar limmade och målade) men klart räddningsbar.
- 20230902_105504.jpg (4.02 MiB) Visad 11257 gånger
Mats Stråhle
Re: Krupp
Dagens hantverk:
En mycket framträdande detalj på denna lastbil är grillen och stötfångaren. I mina ögon så är det en skvätt Art Deco över det hela.
Begränsningar i gjuttekniken gör att grillen är solid utan genomsläpp vilket måste åtgärdas!
Fram med rakbladssågen och ett försiktigt skavande påbörjades.
Fingertoppskänsla, bra ljus (mycket viktigt i min ålder), en rejäl knippa tur så blev det luftigare.
Sidopanelerna gjorde jag på ett annat sätt.
Sågade bort "ribborna", tog 0.9mm rundstav och gjorde egna ribbor.
Blev klar förbättring.
Under tiden har de målade delarna legat i ugnsrengöring och färgen släppte:)
En mycket framträdande detalj på denna lastbil är grillen och stötfångaren. I mina ögon så är det en skvätt Art Deco över det hela.
Begränsningar i gjuttekniken gör att grillen är solid utan genomsläpp vilket måste åtgärdas!
Fram med rakbladssågen och ett försiktigt skavande påbörjades.
Fingertoppskänsla, bra ljus (mycket viktigt i min ålder), en rejäl knippa tur så blev det luftigare.
Sidopanelerna gjorde jag på ett annat sätt.
Sågade bort "ribborna", tog 0.9mm rundstav och gjorde egna ribbor.
Blev klar förbättring.
Under tiden har de målade delarna legat i ugnsrengöring och färgen släppte:)
- Bilagor
-
- Sidopanelerna med frilagda ribbor.
- 20230902_160656.jpg (2.35 MiB) Visad 11240 gånger
-
- Rensad grill.
- 20230830_115634.jpg (1.8 MiB) Visad 11240 gånger
Mats Stråhle
Re: Krupp
Jag har kollat på den byggsatsen många gånger, gillar looken på bilen och kan ibland känna en liten dragning till ett lasbilsbygge. Dit har det inte kommit än men kanske en dag...
Snyggt sågat, grillen känns lite som den stora poängen med bilen !
Hälsningar
Magnus
Snyggt sågat, grillen känns lite som den stora poängen med bilen !
Hälsningar
Magnus
Re: Krupp
Tillverkning av nya rutor då de som följde med satsen var ganska slitna och repiga (köpte den begagnad).
Använde tunn akrylplast med originalrutorna som mall.
Har sågat ut alla luckor och dörrar på byggnationen och har för avsikt att göra dem öppningsbara.
Mycket torrpassning blir det!
Använde tunn akrylplast med originalrutorna som mall.
Har sågat ut alla luckor och dörrar på byggnationen och har för avsikt att göra dem öppningsbara.
Mycket torrpassning blir det!
- Bilagor
-
- 26.jpg (2.89 MiB) Visad 10625 gånger
-
- 19.jpg (1.75 MiB) Visad 10625 gånger
Mats Stråhle
Re: Krupp
Fått på lite färg på hytt och byggnation, torrpassning så klart.
Bakljusen är av genomskinliga profiler kapade i 5mm längd.
Håller på med infästning av bakaxeln så att den går att höja och sänka för avlastning.
Inredning till verkstaden är åxå på gång, där blir det måttsydda skåp och lådor.
En fundering: jag märker att det är rätt många som kollar mina bilder men det är ingen som har några synpunkter!
Är det pga att det inte är ett flygtyg från WWII eller ett markmål i Olive Drab?
Bakljusen är av genomskinliga profiler kapade i 5mm längd.
Håller på med infästning av bakaxeln så att den går att höja och sänka för avlastning.
Inredning till verkstaden är åxå på gång, där blir det måttsydda skåp och lådor.
En fundering: jag märker att det är rätt många som kollar mina bilder men det är ingen som har några synpunkter!
Är det pga att det inte är ett flygtyg från WWII eller ett markmål i Olive Drab?
- Bilagor
-
- Bakljusen kapade i en geringslåda.
- 20231008_163737.jpg (1.82 MiB) Visad 7748 gånger
-
- Test av stuket.
- 20231012_161747.jpg (3.18 MiB) Visad 7748 gånger
Mats Stråhle
Re: Krupp
Tror det finns flera förklaringar till bristen på kommentarer.
1) Vi är inte så många som är aktiva (men det är klart, som du skrev så är det ju trots allt många som kollat).
2) "Vad snyggt" känns inte så konstruktivt även om det är trevligt ! Ibland känner jag det vore bra med en hjärtknapp eller en tumme upp-knapp, det blir åtminstone ett kvitto på interaktion även om ingen skriver.
3) Prova att skriva något som en fråga, det är mycket lättare att svara än att kommentera!
Tänkte inte på det men nummer 3 stämmer, hade du inte frågat om bristen på interaktion så hade jag nog inte svarat .
Det är inte så många som kommenterar mina byggen heller, jag har min lilla krets som hejar på men de är inte så många !
Hälsningar
Magnus
1) Vi är inte så många som är aktiva (men det är klart, som du skrev så är det ju trots allt många som kollat).
2) "Vad snyggt" känns inte så konstruktivt även om det är trevligt ! Ibland känner jag det vore bra med en hjärtknapp eller en tumme upp-knapp, det blir åtminstone ett kvitto på interaktion även om ingen skriver.
3) Prova att skriva något som en fråga, det är mycket lättare att svara än att kommentera!
Tänkte inte på det men nummer 3 stämmer, hade du inte frågat om bristen på interaktion så hade jag nog inte svarat .
Det är inte så många som kommenterar mina byggen heller, jag har min lilla krets som hejar på men de är inte så många !
Hälsningar
Magnus
Re: Krupp
Måhända är det en kombination av ovanstående, men jag tror nog att det mest är ämnet som är inte så intressant för de som frekventerar denna sida.
Att ställa en fråga är ju ett sätt men iom att jag gör mycket från scratch och har mer fria fantasier som förebilder (fast det finns ju självklart fordon och andra byggares alster som skapar min vision) så är ju mina byggen mer ett uttalande.
Sen gör jag ju mycket från scratch, framför allt byggnationen vilket färre flyg och markmålsbyggare inte är "tillåtna" (med undantag av Björn B, Stellan och några andra vanvördiga) och då blir följdfrågorna om korrekt vingprofil, målningens utförande i förhållande till tidsepoken osv lite mer svårfångade.
Nåvä, jag skaver vidare med detta bygge och återkommer när jag passerar milstolpar:)
Att ställa en fråga är ju ett sätt men iom att jag gör mycket från scratch och har mer fria fantasier som förebilder (fast det finns ju självklart fordon och andra byggares alster som skapar min vision) så är ju mina byggen mer ett uttalande.
Sen gör jag ju mycket från scratch, framför allt byggnationen vilket färre flyg och markmålsbyggare inte är "tillåtna" (med undantag av Björn B, Stellan och några andra vanvördiga) och då blir följdfrågorna om korrekt vingprofil, målningens utförande i förhållande till tidsepoken osv lite mer svårfångade.
Nåvä, jag skaver vidare med detta bygge och återkommer när jag passerar milstolpar:)
Mats Stråhle
Re: Krupp
Nu är min Krupp Titan SWL biltransport klar!
Den blev i stort sett som jag ville ha den med några tillägg och ändringar.
Största utmaningen var hur den övre rampens rörelse skulle fungera men det löste sig till slut.
Det mesta på byggnationen går att öppna eller dra ut.
Bakaxeln är höj- och sänkbar vid lastning.
Trä-inläggen på bildäck är små balsabitar med wash och 0.9mm plaststav.
Nu är det bara att fixa en lämplig last till kärran:)
Den blev i stort sett som jag ville ha den med några tillägg och ändringar.
Största utmaningen var hur den övre rampens rörelse skulle fungera men det löste sig till slut.
Det mesta på byggnationen går att öppna eller dra ut.
Bakaxeln är höj- och sänkbar vid lastning.
Trä-inläggen på bildäck är små balsabitar med wash och 0.9mm plaststav.
Nu är det bara att fixa en lämplig last till kärran:)
- Bilagor
-
- 03.jpg (3.02 MiB) Visad 5315 gånger
-
- 02.jpg (3.31 MiB) Visad 5315 gånger
Mats Stråhle