Modeller man köpt fast man inte minns varför...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Modeller man köpt fast man inte minns varför...

Inlägg av Hobby-Importen »

Ibland köper man modeller för att man vill bygga dom, ibland för
att bara titta på (har en bunt resin, WWI, som bara är skådebröd).
Ibland kan man köpa något för att på något märkligt sätt, så har man
införskaffat dekaler, fotoets och referensmaterial utan att ha modellen
eller en ens övervägt den.

Och ibland köper man något som man absolut inte minns varför.

Kom på detta när jag rev i min modellsamling och hittade en Westland
Wessex.

Vilka lik har ni i garderoben?

(F ö så luskade jag ut att jag ville göra en från Brunei, fast har aldrig lyckats
hitta några bilder, så det tynade bort, precis som minnet...)

Jens
Daedalus Models
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Modeller man köpt fast man inte minns varför...

Inlägg av denstore »

Tänkte skriva alla, men sen insåg jag att jag nog nästan har en bra tanke om vad jag vill eller ville göra med alla. Sålde iofs av 75% för några år sedan, men det var inte många oplanerade där heller. Vet att jag haft en Airfix F-16(?) som jag inte riktigt visste varför den fanns med på hyllorna, men jag misstänker att den kom in via något bytesparti.
Det är lite kusligt, men jag tror jag har någon form av dioramaidé knutet till nästan alla mina cirka 200 modeller, och ändå är det med enormt stor säkerhet mindre än en procent som kommer att genomföras....
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Modeller man köpt fast man inte minns varför...

Inlägg av Plasticbattle »

People often show off tricks on how they memorise series of numbers or whatever.
With almost 100 models and maybe another 100 figure sets, and God knows how many aftermarket sets I have ... I know exactly what plan I had originally, I know what aftermarket sets I have for it, even a mental picture of how the finished model will look, for each an every model! I impress myself sometimes!
I would boast about it more, but I never ever seem to be able to find specific aftermarket sets when I go looking for them, even though they are in the same small room :oops: :roll: :mrgreen:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Modeller man köpt fast man inte minns varför...

Inlägg av Micke A »

Har säkert haft en tanke med alla den dag dom inköptes men jag har många gånger förvånats när jag hittat en modell jag så här efteråt inte har en aning om varför dom hoppade ner i påsen och fick följa med hem??? :oops:

Fast nu finns det inte så många av dom kvar i gömmorna...

Micke A
som ständigt fyller på samlingen...
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Modeller man köpt fast man inte minns varför...

Inlägg av Robin Nilsson »

De ska byggas. Allihop. Utan undantag. Mja, en MLRS från Dragon köptes i och för sig för att den var billig så där saknas planeringen ännu men jag har en vag tanke om vagn för förarutbildning:
http://www.rcpanzer.de/apportal/main.ph ... 42&sid=546

En PBV 301 är det senaste inköpet, löpnummer 1887 i registret (drygt 200 byggda).
tjo / Robin
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Modeller man köpt fast man inte minns varför...

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag köpte ett par ånglok i 1/100 från GlenCoe Models via eBay som jag nu försöker att bli av med.
Då, när jag köpte dem, så visste jag precis varför. Men nu i efterhand så framstår det ursprungliga syftet som ganska ogenomtänkt.
kallenordlund
Inlägg: 510
Blev medlem: 03 feb 2012, 20:52
Namn: Kalle Nordlund
Ort: Mariehamn

Re: Modeller man köpt fast man inte minns varför...

Inlägg av kallenordlund »

Köpte en Shengdefu (eller vad de nu heter) MiG-25 i 1/72. Har ingen aning om varför jag köpte missfostret men en sak är säker. Den kommer aldrig att bli byggd! :lol:
Björn Fransson
Inlägg: 3574
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Modeller man köpt fast man inte minns varför...

Inlägg av Björn Fransson »

Mitt problem är att jag inte bara köper dem, ibland bygger jag dem också. Ingen sunt tänkande modellbyggare skulle köpa Aeroplasts och Revells gamla Draken, för att sedan lägga massor av energi på dem för att förvandla dessa ynkliga stackare till en SK 35 och en 35-prototyp. Och varför köpa Hasegawas nyutgåva av deras urgamla Viggen (jo, för dekalerna, men att betala 275 bagis för dem är väl...tveksamt...) eller betala nära 200 för Revells återutgåva av Matchbox Tunnan med halvtaskiga FN-dekaler. Men allt ska byggas, så är det bara! :-)
Kalle M
Inlägg: 120
Blev medlem: 26 jan 2012, 17:56
Namn: Kalle Malinen
Ort: Göteborg

Re: Modeller man köpt fast man inte minns varför...

Inlägg av Kalle M »

En HH-60H Seahawk lyckades leta sig in i min hög med obyggda modeller. Det hade inte varit så konstigt om det inte hade varit för att den är i skala 1:48 och jag uteslutande bygger i skala 1:72. Eller nei, nu ljög jag. Jag köpte faktiskt en byggsats av en lastbil i skala 1:100 eftersom jag läser till arkitekt och tänkte att jag kan använda den i framtida husmodeller. (Om 1:72 hade varit en tillåten skala för inlämnade modeller hade det varit en pina att räkna ut mått, men jag hade haft ett överflöd av gubbar att fylla modellerna med.)

Jag har lyckats hitta piloter till min Seahawk så den måste bli byggd, men vad jag ska göra av den när jag är klar med den vet jag inte. Och varför jag köpte den till att börja med... Ingen aning.
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Modeller man köpt fast man inte minns varför...

Inlägg av Björn B »

Det är nog ont om lik i garderoben som jag inte vet varför jag köpt. Den enda jag kan komma på är en Ju52 som jag köpte förra året.
Skriv svar