Duesenberg Dual Cowl Phaeton
Duesenberg Dual Cowl Phaeton
Deusenberg Dual Cowl Phaeton by Monogram i skala 1/24
Denna kom som första utgåva 1963 och har sedan boxats om ett antal gånger, min är en utgåva från 1987 som följde med ett gäng modeller som jag köpta av en modellkollega.
Jag bestämde mig tidigt att jag inte ville bygga den original då det finn så många som gjort det mycket bättre än vad jag kan åstadkomma!
Så vad gör jag då? Jo, jag bygger en lätt moderniserad kärra med något Steam Punk touch.
Startpunkten blev motorn som är en mycket vacker rak åtta. Den byggda jag helt original förutom att lägga till tändkablar. Målade den i olika nyanser av Vallejos Metal Color.
Just det! Jag kromar alltid av alla fabrikskromade delar så dessa kan bearbetas, målas och kromas om (Molotov Chrome)
Nästa steg blev att såga ur kylaren, eller rättare sagt borra massor av hål och snitta med skalpellen tills att ”nätet” släppte. Några bitar rundstav, lite när från skrotlådan och en roligare kylare dök upp.
Inredningen behövde mer massage. Golvet var sunkigt så det kapades bort och ersattes med durkplåt, Evergreen.
Fram och bakvagn byggdes om till luftfjädring med Panhard-stag fram och ett Watts-länkage bak. Olika plats-strips till upphängningen och rör till luftbälgar.
På diverse olika ställen så hittar man kugghjul och annat från klockor (tackar Grefven!), dessa fyller ingen funktion annat än att glädja mig.
Jag sågade upp alla luftintag och satte nät i luckan.
Bakluckan spacklades igen och ornamenterades med smala strips som fortsatte över motorhuven.
Radioantennerna ”frenchades”, pianotråd 0.5mm.
Att däcksidorna blev blåa är för att alla har vita sådana och jag vill ha något annat
Det tog från början till slut 2 ½ år med rätt långa uppehåll.
Ett kul bygge som känns skönt att ha släpat i mål!
Denna kom som första utgåva 1963 och har sedan boxats om ett antal gånger, min är en utgåva från 1987 som följde med ett gäng modeller som jag köpta av en modellkollega.
Jag bestämde mig tidigt att jag inte ville bygga den original då det finn så många som gjort det mycket bättre än vad jag kan åstadkomma!
Så vad gör jag då? Jo, jag bygger en lätt moderniserad kärra med något Steam Punk touch.
Startpunkten blev motorn som är en mycket vacker rak åtta. Den byggda jag helt original förutom att lägga till tändkablar. Målade den i olika nyanser av Vallejos Metal Color.
Just det! Jag kromar alltid av alla fabrikskromade delar så dessa kan bearbetas, målas och kromas om (Molotov Chrome)
Nästa steg blev att såga ur kylaren, eller rättare sagt borra massor av hål och snitta med skalpellen tills att ”nätet” släppte. Några bitar rundstav, lite när från skrotlådan och en roligare kylare dök upp.
Inredningen behövde mer massage. Golvet var sunkigt så det kapades bort och ersattes med durkplåt, Evergreen.
Fram och bakvagn byggdes om till luftfjädring med Panhard-stag fram och ett Watts-länkage bak. Olika plats-strips till upphängningen och rör till luftbälgar.
På diverse olika ställen så hittar man kugghjul och annat från klockor (tackar Grefven!), dessa fyller ingen funktion annat än att glädja mig.
Jag sågade upp alla luftintag och satte nät i luckan.
Bakluckan spacklades igen och ornamenterades med smala strips som fortsatte över motorhuven.
Radioantennerna ”frenchades”, pianotråd 0.5mm.
Att däcksidorna blev blåa är för att alla har vita sådana och jag vill ha något annat
Det tog från början till slut 2 ½ år med rätt långa uppehåll.
Ett kul bygge som känns skönt att ha släpat i mål!
Senast redigerad av Tankman den 14 jan 2023, 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
Mats Stråhle
Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton
Kylaren urborrad
Med nät och stag på plats Inredningen tar formMats Stråhle
Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton
Luftfjädring bakaxel med Watts-länkage, helt scratchbyggt av olika plast-profiler.
Firestone luftbälgar på båda axlarna självklart! Luftfjädring framaxel med Panhardstag, plastprofiler och annat Torrpassning motor/chassi/kaross, scratchade detaljer på mellanväggen av blytråd, kugghjul och annat
Firestone luftbälgar på båda axlarna självklart! Luftfjädring framaxel med Panhardstag, plastprofiler och annat Torrpassning motor/chassi/kaross, scratchade detaljer på mellanväggen av blytråd, kugghjul och annat
Senast redigerad av Tankman den 14 jan 2023, 17:25, redigerad totalt 2 gång.
Mats Stråhle
Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton
Det färdiga resultatet med cabben uppe. Blåa däcksidor eftersom alla andra har vita!
Motorhuven var bångstyrig när jag tog bilden! Alla färger är Vallejo Cabben nere Jag spacklade igen bakluckan och la några strips över ytan i stället, dessa fortsätter på motorhuven.
Frenchade antenner.
Motorhuven var bångstyrig när jag tog bilden! Alla färger är Vallejo Cabben nere Jag spacklade igen bakluckan och la några strips över ytan i stället, dessa fortsätter på motorhuven.
Frenchade antenner.
Mats Stråhle
Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton
Inredningen där jag bytte golvet till durkplåt.
Frenchade antenner. Huven uppfälld.Mats Stråhle
Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton
Coolt Mats, Steampunk is da shit tillsammans med Dieselpunk!
/Niclas
/Niclas
Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton
Minns modellen från min barndom, det var en sådan man lade märke till i affären även som flygbyggare! Steampunk med små medel, inser hur mycket färgsättningen gör för att få fram det intrycket. Det ska vara brons och lila!
Vad i hela världen är "frenchade" antenner? Jag väntade mig dem målade med band i trikolorens färger men de skiljer sig inte så mycket från antennen på min gamla SAAB 9000 . Och den var grymt ofransk!
Hälsningar
Magnus
Vad i hela världen är "frenchade" antenner? Jag väntade mig dem målade med band i trikolorens färger men de skiljer sig inte så mycket från antennen på min gamla SAAB 9000 . Och den var grymt ofransk!
Hälsningar
Magnus
Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton
Hej Magnus.
Tackar så mycket för berömmet.
Den här modellen byggde jag även som en nybörjare i mycket ung ålder och det var kul att göra om den fast med "nya" ögon.
Att "frencha" något på en bil är att runda av kanterna kring t.ex lampor och liknande så att de blir mer en organisk enhet än en separat del. Att det sen blir fasen så mycket svårare att byta lampor eller göra service på detaljen är en ovidkommande bieffekt:)
Häls
Mats
Tackar så mycket för berömmet.
Den här modellen byggde jag även som en nybörjare i mycket ung ålder och det var kul att göra om den fast med "nya" ögon.
Att "frencha" något på en bil är att runda av kanterna kring t.ex lampor och liknande så att de blir mer en organisk enhet än en separat del. Att det sen blir fasen så mycket svårare att byta lampor eller göra service på detaljen är en ovidkommande bieffekt:)
Häls
Mats
Mats Stråhle
-
- Inlägg: 712
- Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
- Ort: Sollentuna, Stockholm
Re: Duesenberg Dual Cowl Phaeton
Cool model - never seen a convertible with windscreen for the back seats before. Also think the steampunk look makes it more interesting.
Frank Glackin
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/
The problem with common sense, is that it´s not that common!
http://plastic-battle.blogspot.se/