Finlandsutställning

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Finlandsutställning

Inlägg av kai »

Nästa år det ju faktiskt 100 år av finsk självständighet, så därför behöver vi på Open en utställning med finska förebilder. Jag stod precis och tittade i stashen och kom fram till att jag hade oväntat mycket som går att göra i finsk tappning (Bf 109, Ju 88, Fi 156, Brewster 239, MS 406, CR 714, Hurricane, Fouga Magister, Vampire, Mi-1, BAe Hawk). Vi får väl se om jag lyckas bli klar med något av det, men det skall försökas.

Vad har ni andra som kan bli finskt?
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Finlandsutställning

Inlägg av Janne Nilsson »

Hmmm.....Finland är vårt, tro ingenting annat!

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Finlandsutställning

Inlägg av Björn Fransson »

En hel del, faktiskt. Både byggt (se mina nyss avslutade MiG-trådar) som t ex Fouga Magister, Draken, Buffalo, Hawk, MiG-15 och MiG-21F i 1/72. I kategorin obyggt finns MiG-21bis och Draken i 1/48, plus en Vampire i 1/72 och en Mi-8 och Bf 109 i samma skala. Någon av dem borde jag väl kunna få ihop tills nästa år. Får ju inte bryta min Drakensvit... Jag är på!
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Finlandsutställning

Inlägg av olindau »

Jag har ett 40-tal modeller avsedda för finsk märkning.
Jag kanske skulle bygga nåt annorlunda som en Hasegawa Bf-109G-6 i 1/32 för ovanlighetens skull.

Kul initiativ, det borde finnas rätt mycket finsk färdigbyggt så en utställning kunde nog bli rätt många modeller.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Finlandsutställning

Inlägg av Björn B »

En svensk Gladiator i finland står på hyllan tillsammans med en finsk Fokker D.VII och en Sk 35C Draken. Kan nog leta upp ett par pansarvagnar också i källaren. Sedan finns ju min lastbil från Petsamotrafiken men den ligger utanför vad som efterfrågades.
Pelle F
Inlägg: 281
Blev medlem: 27 aug 2013, 16:23
Namn: Pelle
Ort: Norrköping

Re: Finlandsutställning

Inlägg av Pelle F »

Jag har en liten samling finskt, som komplement till allt svenskt jag byggt. De har ju så rolig mix med både ryskt och brittiskt och amerikanskt.
F18, Draken, Mig21, Mig15uti, Messerschmitt, Blenheim, BAE Hawk, Gloster Gladiator (nåja, svensk då egentligen).

En Fokker D.VII är nyligen inköpt för sitt läckra kamouflage, och jag vill verkligen bygga en sådan där ihoptryckt Polikarpov. En NH90 blir det nog också snart, den svenska har ju höjt tak så den blir hopplös att få ihop utifrån Revells modell. Mycket enklare med den finska då. Jag skulle också vilja se en Ju88 och en Hawker Hurricane bredvid varann med samma nationalitetsbeteckningar.
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Finlandsutställning

Inlägg av kai »

Sedan finns ju min lastbil från Petsamotrafiken men den ligger utanför vad som efterfrågades.
Jag hade i synnerhet tänkt på denna lastbil, den ska definitivt med!
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Finlandsutställning

Inlägg av Jan Gaude »

Och Viggen fyller 50 år då!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saab_37_Viggen
Synd att inte Finland köpte den också..... ;)
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Finlandsutställning

Inlägg av kai »

Vi måste ju göra en affisch också! Är det någon av er som har en modell i hyfsat stor skala som är villig att låna ut den till fotografering? (Gärna en förebild från tiden efter 1944, för undvikande av hjärnblödningar hos de oförstående.)
Skriv svar