08-Open 2017 - Science Fiction

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

08-Open 2017 - Science Fiction

Inlägg av hurtone »

En kanske lite halvdum fråga, men om man inte frågar får man inte svar.

Med nästa års tema utannonserat, innebär det:

1. EN specialkategori för att täcka allting (men bidrag inom sci-fi i andra kategorier uppmuntras)
2. Ytterligare kategorier (rymdskepp 1/72 och mindre, markfordon 1/35 och större etc.)
3. Det beror på hur bidragen ser ut, om det finns många liknande så hamnar de i en egen kategori (som Eggplanes)

Jag tycker personligen att det är ett jättespännande tema, och samtidigt så ska man såklart behålla tävlingens huvudkategorier inom flyg, mark, diorama etc. Dock så vore det kul med en åtskillnad inom i alla fall: diorama och farkost. Det skulle bibehålla grundprincipen att "lika ska tävla mot lika" i någon mån.

Vad tycker ni som kan sånt här, själv är jag ju ny inom hobbyn ;)
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: 08-Open 2017 - Science Fiction

Inlägg av Janne Nilsson »

En uppdelning i Farkost, Figur och diorama kanske skulle göra jämförelserna mellan objekten rättvisare?

Det jag undrar lite över är om det är en skillnad mellan Sci-Fi och What if? Att göra något som utgår från att Tyskland vann kriget blir ju kanske både ock? Jag undrar om inte lite alternativa Universum skulle kunna räknas som Sci-Fi, typ Walking Dead, V eller Flykten från N.Y? Jules Verne räknas ju också som Sci-Fi av en del?

Det här är inte tänkt som någon kritik, jag insåg bara att ämnet kanske kan tolkas på olika vis, och det kanske är det som är meningen?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: 08-Open 2017 - Science Fiction

Inlägg av hurtone »

Jag håller med Janne och hoppas även jag att se en väldigt bred tolkning av "science fiction" med t.ex.

-what if
-steampunk / Jules Verne
-post-apocalypse (till exempel Walking Dead)
-dieselpunk
-retro-scifi (Clockwork Orange, Metropolis)
-populärkultur (Flykten från NY, Blade Runner)
-allt annat tokigt och intressant (japanskt?)

Det känns som om dessa gärna kan vara i samma kategori så länge de är "lika mot lika", och det kommer bli kul att se vad alla ska göra. Själv har jag en rad projekt på gång (mest inom steampunk).

Patrik
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: 08-Open 2017 - Science Fiction

Inlägg av Mats Averkvist »

Det borde rymmas mycket i kategorin: "Vetenskap som inte finns / har funnits i verkligheten"!
Problemet kan dock vara referenser... om man nu skall använda sin egen fantasi. ;)
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: 08-Open 2017 - Science Fiction

Inlägg av kai »

Vi brukar ju göra som så att årets tema har en egen kategori som vi sedan delar upp i mindre klasser beroende på hur många som ställer upp i den kategorin. Det har funkat rätt väl hittills.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 08-Open 2017 - Science Fiction

Inlägg av Joakim Hultman »

Det är en mycket bra fråga ni ställer, med bra funderingar!

Nu har det inte diskuterats i detalj inom Open-arbetsgruppen, men eftersom jag åtminstone i viss mån ser mig själv som upphovsman till temat får jag lov att redovisa hur jag tänker kring det.

Science Fiction är ett mycket brett begrepp, och jag skulle tveklöst kategorisera exempelvis steampunk och post-apokalyps som Sci-Fi, åtminstone för temaklassens skull om inte annat. Sedan finns det filmer och TV-serier där fantasy och Sci-Fi möts, till exempel The Walking Dead och (tekniskt sett, men det är säkert diskutabelt...) Star Wars.
Likaså tycker jag att mycket kontrafaktisk historia kan kategoriseras som Sci-Fi. En Bf 110 med svenska märkningar? Kanske inte. Men en Panther med Tesla-kanon och IR-utrustning? Now we're talking!

I slutändan anser jag att det är upp till var och en att avgöra vad som är Science Fiction.

Vad gäller hur bidragen delas in i klasser så lär det bli som följande:
hurtone skrev: 3. Det beror på hur bidragen ser ut, om det finns många liknande så hamnar de i en egen kategori (som Eggplanes)
hurtone
Inlägg: 132
Blev medlem: 26 feb 2016, 10:43
Namn: Patrik Hurtig

Re: 08-Open 2017 - Science Fiction

Inlägg av hurtone »

Ett svar klart som korvspat - tackar för det, jag tror det kommer komma många spännande anmälningar till denna kategori och ser fram emot utställningen.
Nu måsta jag nog hem och börja bygga lite.
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: 08-Open 2017 - Science Fiction

Inlägg av Lars Befring »

Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: 08-Open 2017 - Science Fiction

Inlägg av Lennart 12 »

Kan du inte lägga till ett Ufo vid klockstapeln Lars ? Härlig bild //Lennart
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: 08-Open 2017 - Science Fiction

Inlägg av Joakim Hultman »

Räcker inte Dödsstjärnan menar du? :)
Skriv svar