Ny Specialutställning på 08-Open

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av olindau »

Ny Specialutställning "Work in Progress".

Bild

I år så tänkte vi även att de byggare som har lite svårt att göra färdigt skulle få en chans att visa upp sig.
Så som en ren utställning så testar vi ett köra med "Work in Progress" eller på god svenska "på G".
Vi tror det finns en hel del intressanta projekt/modeller som visar olika idéer, tekniker, lösningar som med fördel kan visas
upp och inte minst diskuteras och kommenteras. Här får alla byggare en chans att visa upp sina alster trots att de inte är klara.
I denna utställning kan alla byggare deltaga i 08-Open.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Jan Gaude
Inlägg: 554
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av Jan Gaude »

Now we're talking... :D
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av Stellan »

Ledsen, tror inte att jag kommer hinna bli ofärdigt med något till denna kategori.... ;)
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 991
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av Mats Averkvist »

Hur mycket måste man ha börjat på byggsatsen? :mrgreen:
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av olindau »

Någon form av arbete, förutom att ha öppnat kartongen, är önskvärt.
Vi lämnar arbetsgraden upp till ditt eget samvete.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av Micke A »

Oj! Har ni bokat en extra sal till den här klassen.... ? :shock:

Skulle kunna bli helt gigantisk.... :)

Micke A
som skulle kunna ställa upp med minst 50 modeller i varierande grad av påbörjad.....
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av Stellan »

Även en obyggd modell är en modell. Fritt efter Lundell (eller vad han i alla fall påståtts ha sagt).
Stellan Schroeder Englund
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av olindau »

Det är som sagt en test och rent teoretiskt skulle utställningen kunna bli väldigt stor.

Det kan de vanliga tävlingsklasserna också eftersom de enda modeller som inte kan komma tillbaka är de som premierats,
vilket är en klar minoritet. Men folk tar inte med sig allt dom byggt som inte fått pris.
Det är mycket få modeller som återkommer och absolut inte år från år.

Praktiska problem som att släpa med sig alltför många modeller är nog en faktor som påverkar i hög grad.

Jag tycker det vore kul om vi kunde fylla ett bord med WIP-utställning. Det borde bli rätt mycket modeller.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Johan Elvin
Inlägg: 989
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Namn: Johan Elvin
Ort: Linköping

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av Johan Elvin »

olindau skrev: Det kan de vanliga tävlingsklasserna också eftersom de enda modeller som inte kan komma tillbaka är de som premierats,
vilket är en klar minoritet. Men folk tar inte med sig allt dom byggt som inte fått pris.
Det är mycket få modeller som återkommer och absolut inte år från år.
Den regeln hade jag inte full koll på, trodde att man bara fick ställa upp med en å samma modell en gång vare sig den fått pris eller ej.
Får man ställa upp med en modell om den bara fått ett specialpris och inget annat, eller är den förbrukad då?

För i så fall kan jag ju ställa upp med alla modeller jag hade med mig senast eftersom det inte slängdes så många priser åt mitt håll :roll:
Vilket ju är bra eftersom det ser ut som det kan bli problem att få med så många nya modeller i år.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av olindau »

Regeln är: Modeller som tidigare år vunnit pris i 08-Open får ej deltaga i samma kategori.

Vi tillåter återanvändning av tidigare premierade modeller i betydligt större grad än tidigare. En premierad modell kan återanvändas vid ett senare tillfälle i en annan kategori. Så teoretiskt kan man t.ex. nyttja samma pansarmodell i klasserna pansar, tema, vignette och diorama eftersom man har olika bedömningskriterier eller fler objekt i respektive kategori.

Som jag tolkar det så gäller det enbart ordinarie premiering dvs Klassvinst, Särskilt hedersomnämnande och hedersomnämnande.
Om modellen enbart har erhållit ett specialpris från IPMS Stockholm eller nån annan så är modellen behörig att ställa upp igen.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Skriv svar