Ny Specialutställning på 08-Open

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av Janne Nilsson »

När ändrades dessa regler?

Personligen tycker jag det skulle vara trist att se samma objekt turnera i tex fyra år i klasserna som nämns ovan.

Jag tycker det var bättre att som tidigare inte få ställa upp om man har vunnit pris tidigare. Undantaget var väl Tema-klassen där inte mer än häften av de utställda objekten fick ha premierats tidigare.

Min inställning är att när jag en gång har ställt ut ett objekt på en tävling så kommer den inte tillbaka till den tävlingen om det inte är Tema eller SIG.

En intressant fråga är om jag får ställa ut ett objekt i Junior eller Barn/Ungdom om objektet byggdes när jag var i den specifika åldern? ;)

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av olindau »

Reglerna ändrades innan första 08-Open och då gjordes en ordentlig översyn och modernisering av regler främst inom klassning och därmed behöriga modeller, kategorier mm. Vi tog även bort bedömning av svårighetsgrad i scratchkategorin något år senare. Den senaste ändringen var att vi lade till kategorin fabriksbyggda modeller där man enbart bedömer helhetsintryck och detaljeringsnoggrannhet.

Tanken med att vi ändrade reglerna avseende återanvändning var att vi tycker om att se många (bra byggda i detta fall) modeller. Vi tycker också att har man lagt ner ett stort arbete på ett objekt så kan man ha möjlighet att utveckla detta genom att återanvända det i en vinjett , diorama eller tema. Kategoribytet kräver ju att du tillför något till "modellen".

Din fråga om junior/ungdomsklass har jag också funderat på eftersom jag har några gamla flygplansmodeller i en låda ute i förrådet. ( Bl.a. Revells gamla röda Mustang. Mycket vacker (då)!). Reglerna är väl inte helt explicita i det här fallet , men jag skulle nog vilja se något bevis på att modellen byggdes som junior/ungdom t.ex med något foto. Jag närde en gång i tiden en idè om att ställa upp med en modell i alla klasser på Open men övergav den tanken när jag kom till scratchbyggda figurer, som fortfarande känns som en alldeles för stor utmaning.

Det sista är min egen fundering så ska du göra slag i saken och tävla i juniorklassen så rekommenderar jag att du ställer frågan till tävlingsledningen innan tävlingsdagen. Maila då gärna 08-Open@ipmstockholm.se
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av Janne Nilsson »

Det är väl en sak om man har ett fordon och ställer ut det i den klassen. Och sen bygger ett stort eller mellanstort diorama där man inkluderar fordonet eller tex figuren.

Men som jag tolkar det kan jag faktiskt göra en scen med pansarvagn på en platta med terräng och någon figur och sedan år efter år gå igenom åtminstone tre klasser utan att egentligen ändra något förutom klassen jag anmäler den till? Eller har jag missförstått?
Personligen känns det mera för mig som att man försöker få så många priser som möjligt? Dessutom när jag bygger så är det antingen det ena eller det andra. Om jag har gjort det som en singel eller diorama så ställer inte jag ut det i någon annan klass.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
olindau
Site Admin
Inlägg: 779
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: Ny Specialutställning på 08-Open

Inlägg av olindau »

I exemplet du anger så har du inte missförstått, det som skiljer i det fallet är ju vad man bedömer.
Om du ställer ut fordon med en figur i t.ex kategori Mil fordon så bedöms ju bara fordonet, om du ställer samma modell i vinjettklassen så bedöms alltihop vilket kan göra en väsentlig skillnad. Bedömningskriterierna är desamma i mil fordon och vinjettkategorin.
Om du ställer ut modellen i dioramakategorin så bedöms även "Ide och kompositon" så där får du en förändring i bedömningskriterierna.
I temakategorin så är kriterierna annorlunda där man även bedömer presentationen.

Reglerna anger ju bara vad som är tillåtet att göra. Hur varje enskild modellbyggare förhåller sig till det är ju upp till honom/henne.
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Skriv svar