1920-tal: Franska flottan

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
kai
Inlägg: 949
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

1920-tal: Franska flottan

Inlägg av kai »

Vi hoppas att J21-satsningen inte fått alla att glömma bort 1920-talstemat.

Under första världskriget upptäckte de allierade flottorna att deras stolta slagskepp och tunga kryssare inte hade så mycket att sätta emot de tyska ubåtarna och efter Skagerrakslaget 1916 höll sig de stora enheterna huvudsakligen i hamn, skyddade av lager med torpednät, samtidigt som man febrilt utvecklade olika lösningar för ubåtsjakt. Frankrike, som hade gått in i kriget med flera föråldrade slagskepp, lade t o m ner byggandet av nya modernare ersättare som varande ineffektivt.

Omedelbart efter kriget fick franska flottan ett antal tyska och österrikiska fartyg som krigsskadestånd, däribland inte mindre än 46 ubåtar. Ubåtarna skrotades snart som en följd av 1922 års flottfördrag i Washington, men kryssarna Thionville, Colmar, Mulhouse, Strasbourg och Metz tjänstgjorde under lång tid under fransk flagg.

Dock satsade Frankrike stort på att modernisera och förbättra sin flotta under 1920-talet.

En viktig del av upprustningen var snabba jagare. Enseigne Gabolde hade påbörjats före kriget, men byggdes färdigt med moderniseringar och sjösattes 1921. Därefter kom flera serier nykonstruktioner: 6 fartyg av Jaguar-klassen: Jaguar, Tigre, Léopard, Chacal, Panthère och Lynx; 12 fartyg av Bourrasque-klassen: Bourrasque, Cyclone, Mistral, Orage, Ouragan, Simoun, Sirocco, Tempête, Tornade, Tramontane, Trombe och Typhon; följt av 14 fartyg av den nästan identiska L’Adroit-klassen: L’Adroit, L’Alcyon, Basque, Bordelais, Boulonnais, Brestois, Forbin, Le Fortuné, Foudroyant, Fougueux, Frondeur, Le Mars, La Palme och La Railleuse; därefter 6 fartyg av Guépard-klassen: Bison, Guépard, Lion, Valmy, Verdun och Vauban (denna sista sjösattes dock först 1930). Ännu fler jagarklasser tillkom under 1930-talet, men de hamnar utanför vår historia här.

Ett hundratal ubåtar verkar också ha byggts, men dem har jag ingen ytterligare information om.

Vad gäller tyngre enheter har vi redan skrivit om hangarfartyget Béarn, men ska inte heller glömma det samtida sjöflygplanstransportfartyget Commandant Teste. Ett annat unikum var minutläggaren och trupptransportfartyget, sedermera skolskeppet, Pluton, sjösatt 1929.

De tunga kryssarna av Duquesne-klassen omfattade Duquesne och Tourville.

Förvånansvärt många av dessa fartyg finns i modell, även om det nog som vanligt är så att de flesta modeller återger deras utseende under andra världskriget, snarare än under 1920-talet, men det borde gå att konvertera vid behov.

Thionville, alias SMS Novara, finns i 1:700 från HP Models och WSW.
Mulhouse, alias SMS Stralsund, finns inte direkt i modell, men går att konvertera från systerskeppet SMS Breslau, som finns i 1:700 från NNT Modell.
Strasbourg, alias SMS Regensburg, finns i 1:700 från HP Models.
Metz, alias SMS Königsberg, finns i 1:700 från Samek Models och Blue Ridge Models.
Commandant Teste finns i 1:700 från HP Models.
Pluton finns i 1:700 från HP Models.
Modeller av Jaguar-klassen finns i 1:700 från L'Arsenal och HP Models.

Bild

Modeller av Bourrasque-klassen finns i 1:400 från JSC och Mirage Hobby och i 1:700 från HP Models och Niko Models (men då som Wicher i polska flottans tjänst).

Bild

Modeller av L'Adroit-klassen finns i 1:370 från DEL, 1:400 från Mirage Hobby och 1:700 från HP Models.
Duquesne finns i 1:700 från WSW.

Bild

Modeller av Guépard-klassen finns i 1:700 från HP Models.