1920-tal: De första hangarfartygen

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
kai
Inlägg: 946
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

1920-tal: De första hangarfartygen

Inlägg av kai »

Redan innan första världskriget hade framsynta personer förutsett byggandet av hangarfartyg i den stil vi känner dem idag, med flygdäck över (nästan) hela däcket och hangarer under däck, men det skulle komma att ta några år innan sådana faktiskt byggdes.

Storbritannien och Japan var de som var mest aktiva i denna utveckling och följde noga varandras idéer. Så blev det att de första specialbyggda hangarfartygen var den japanska 鳳翔 (Hōshō, Flygande Fenix) (satt i tjänst 1922) och den brittiska HMS Hermes (satt i tjänst 1924). Den samtida HMS Eagle hade byggts om från ett slagskepp och anses därför inte fullt lika harmonisk i formerna. HMS Furious byggdes om från en slagkryssare i flera etapper redan under första världskriget, först med ett flygdäck för om kommandobryggan, därefter med ytterligare ett flygdäck akter om (man bleknar vid tanken på hur flygarna skulle landa på fartyget under dessa omständigheter). Till slut fick hon ett modernt flygdäck hela sin längd och sattes i denna form i tjänst 1925. Kryssaren HMS Courageous byggdes om med ett längre flygdäck och ett kortare under detta och sattes i tjänst 1928.

Det första amerikanska hangarfartyget USS Langley sattes i tjänst redan 1920 och var ett ombyggt kolfartyg. Senare byggdes två tänkta slagkryssare som hangarfartyg istället: USS Saratoga och USS Lexington, som bägge kom att ha långa och berömda karriärer från 1927 och framåt.

Samma år kom en av deras blivande motståndare, 赤城 (Akagi, Berget Akagi), i tjänst i Japan, följd av 加賀 (Kaga) året därpå. I likhet med sina amerikanska motsvarigheter var de bägge ursprungligen slagskepp, som för att uppfylla Washingtonfördraget byggdes färdigt som hangarfartyg istället. Dessa två hade en unik konstruktion med inte mindre än tre flygdäck, men dessa blev snart för korta för de allt tyngre och snabbare flygplanen, så på 30-talet byggdes bägge om till att ha ett enda längsgående flygdäck.

Även Frankrike ändrade ett tilltänkt slagskepp till hangarfartyg: Béarn sattes också i tjänst 1927. Det kom att ha en 40-årig karriär i franska flottan, även om det aldrig var i strid.

Tyvärr får man lov att säga att modelltillverkarna varit mest intresserade av hangarfartygen som de såg ut under andra världskriget och inte ens då är täckningen komplett.

USS Langley finns inte tillgänglig från de gängse tillverkarna.

HMS Hermes, Eagle, Furious och Courageous finns i 1:700 från HP Models, men i det utseende de hade under andra världskriget.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fujimi har en byggsats i 1:700 av Hōshō som den såg ut 1939 efter ombyggnad, men det borde inte vara omöjligt att konvertera modellen till det utseende fartyget hade under 1920-talet.

Bild

Fujimi och Hasegawa har gjort ett flertal varianter av Akagi och Kaga i olika skalor, t o m som “eggship” (med etsdelar!) och som transparent modell; till vår glädje har Hasegawa gjort en byggsats i 1:700 av Akagi i dess ursprungliga tredäckskonfiguration, medan Fujimi gjort motsvarande för Kaga (kan man ana en arbetsfördelning?).

Bild

Bild


USS Lexington och Saratoga finns också i ett antal byggsatser i 1:700 av Fujimi, Tamiya och Trumpeter. Trumpeters modeller är de som ligger närmast det utseende fartygen hade på 1920-talet.

Bild

L'Arsenal har gett ut Béarn i 1:400 och HP Models i 1:700. Dessa återger dock fartyget som det såg ut mot slutet av 30-talet, efter uppgradering. Det torde dock vara möjligt att bakåtkonvertera modellerna.

Bild