inför 2014

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: inför 2014

Inlägg av revonn88 »

hmm lite sugen ju på att kanske ge mig på ett expo, mauritanien kanske, om jag inte har helt fel är det en panhard aml 90, frågan är ju dock om den ens finns i modellform

Bild
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: inför 2014

Inlägg av Stellan »

Per, scrolla ned en bit så hittar du http://www.warwheels.net/PanhardAML90INDEX.html Fins i både 72 och 35-skala.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: inför 2014

Inlägg av Robin Nilsson »

Undvik Azimut ! Modellen är helt OK men att handla från den pajasen kräver starka nerver. Jag tror att Cromwell / Gordon Brown har något sämre förmåga att leverera i tid men Mr Chomette (Azimut) spelar i samma division ...
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: inför 2014

Inlägg av Robin Nilsson »

Stellan skrev:Robin, du tappade mig redan vid de fyra fösta orden...

Du kanske menar detta "The 61 Mechanised Infantry Battalion Group found that each enemy T-55 and T-62 required multiple shots from the 90 mm guns to disable it, and that the SADF vehicles had to attack in groups, fire from point-blank range, and hit the tanks in the engine vents, turret rim, or similar weak points in order to have an effect, the 90 mm shells being otherwise ineffective against the Soviet tanks' armour." från http://en.wikipedia.org/wiki/Ratel_IFV

Njaej, det var 20 mm versionen men jag kan inte hitta artikeln/texten så det får väl vara ett obekräftat rykte tillsvidare. Avståndet var bara några meter, snudd på kollision ...

"The gunner was Rifleman Adriaan Thom, who was a friend of a mutual friend. The area was bushy, the range was close, and as his citation reads:

"On 9 November 1987 during the SADF's attack on FAPLA's 16 Brigade, B Company of Combat Group Charlie was pinned down in front of the FAPLA positions and drawing heavy fire from assorted weapons. A Ratel was surprised by a T-55 which appeared out of the bush less than 60 metres away. The Ratel's gunner, Rifleman Adriaan Thom, placed some twenty armour-piercing rounds from his 20mm gun just below the tank commander's cupola, some of which penetrated, for an internal explosion destroyed the tank. The commander then ordered the infantry section to debus, soon after which the Ratel was itself knocked out by another T-55. The gunner, Rfn. Adriaan Thom from Ruyterwacht in Cape Town, and the driver Rfn. Muehlenbeck were both killed. One other member of this section, Rifleman P.G. Claasen, was killed by small-arms fire a few moments later. Rfn. Thom was later on posthumously awarded the Honoris Crux for his actions."
"
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: inför 2014

Inlägg av Stellan »

Högt pris för den "pinnen". Kanske läge att hitta nytt sätt att slå ut fienden.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: inför 2014

Inlägg av Robin Nilsson »

Tja, "life is a bitch and then you die"
Nu blev de ju överraskade så det var nog inte så mycket att välja på,
dö direkt eller skjuta tillbaka och kanske kanske kanske överleva ..

http://en.wikipedia.org/wiki/Honoris_Crux (sök på Thom A.M )
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: inför 2014

Inlägg av Björn Fransson »

Lars, du vet verkligen hur man inspirerar modellbyggare! Temat Afrika väckte först inga större vibbar hos mig, men när jag följer denna tråd känner jag att jag bara måste vara med. Så efter en stunds funderande har jag bestämt mig för att bygga hela jetflottan i ett lands flygvapen! Och vi snackar alltså inte om ett exemplar av de olika flygplanstyperna, utan samtliga flygplan! Rubbet!

Sedan detta ambitiösa beslut fattats, återstod att välja land. Av en slump blev det Gambia, som ingen verkar ha brytt sig om. Och en närmare titt där visar att deras totala jetflotta består av Suchoj Su-25 i det imponerande antalet av ett (1). En sån lyckträff, va? Då får jag ju tid över att bygga annat till Open också!

Så skriv upp mig för denna ex-georgiska kärra i sitt sköna Afrikakamo, så drar jag igång med bygget under hösten.

Bild
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: inför 2014

Inlägg av Hobby-Importen »

Björn Fransson skrev:Lars, du vet verkligen hur man inspirerar modellbyggare! Temat Afrika väckte först inga större vibbar hos mig, men när jag följer denna tråd känner jag att jag bara måste vara med. Så efter en stunds funderande har jag bestämt mig för att bygga hela jetflottan i ett lands flygvapen! Och vi snackar alltså inte om ett exemplar av de olika flygplanstyperna, utan samtliga flygplan! Rubbet!

Sedan detta ambitiösa beslut fattats, återstod att välja land. Av en slump blev det Gambia, som ingen verkar ha brytt sig om. Och en närmare titt där visar att deras totala jetflotta består av Suchoj Su-25 i det imponerande antalet av ett (1). En sån lyckträff, va? Då får jag ju tid över att bygga annat till Open också!

Så skriv upp mig för denna ex-georgiska kärra i sitt sköna Afrikakamo, så drar jag igång med bygget under hösten.

Bild
Fast om du ska bygga hela jetflottan så har ju Gambia en Il-62, och det är ju ingen liten sak... :D

Jens
Daedalus Models
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: inför 2014

Inlägg av Björn Fransson »

Va? Luras de på Wikipedia? Hmm... Får väl modifiera min inriktning mot stridsplanen. Fast Il-62:an är ju på gång från Zvezda. Och den vill jag absolut bygga. Fast en Aeroflotkärra får det allt bli då.
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: inför 2014

Inlägg av Hobby-Importen »

Björn Fransson skrev:Va? Luras de på Wikipedia? Hmm... Får väl modifiera min inriktning mot stridsplanen. Fast Il-62:an är ju på gång från Zvezda. Och den vill jag absolut bygga. Fast en Aeroflotkärra får det allt bli då.
Nä, det är ju deras statsplan, så den är ju ett "mellanting", ungefär som Sveriges VIP-kärra
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... 62_KvW.jpg

Jens
Daedalus Models
Skriv svar