inför 2014

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: inför 2014

Inlägg av Stellan »

Lars, har du någon karta med alla paxade länder infärgade? Kanske kan få någon att hitta på till de länder som ännu inte har något bidrag.
Stellan Schroeder Englund
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: inför 2014

Inlägg av Lars Befring »

paxade?

=)

hmm.... bra ide, även om ingen har någon slags äganderätt bara för att man har anmält en modell.

Låt mig fixa en karta som visar vilka länder bidragen kommer ifrån så här långt.

/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: inför 2014

Inlägg av Stellan »

Självklart menar jag inte att det är någon som kan sno ett land så ingen annan kan bygga en modell som representerar det. Men det verkar ju som om du förstod endå. Kanske.

Precis vad jag var ute efter.
Stellan Schroeder Englund
Lars Befring
Inlägg: 2326
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Länder i Afrika

Inlägg av Lars Befring »

:D självklart fattar jag Stellan, ville bara klargöra för andra!

så här:

Bild
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: inför 2014

Inlägg av Robin Nilsson »

Massvis med "vita fläckar" kvar på Afrikas karta alltså :-D
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: inför 2014

Inlägg av Stellan »

Läckert, precis så jag tänkte!

Ett av alternativen till min T-55a var kubansk i Angola. Vad har vi mer vi kan fylla i den vita fläcken med?
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: inför 2014

Inlägg av Robin Nilsson »

Ehhmmm ? Angola är väl redan avklarat ? Den vita fläcken är väl Namibia?
https://maps.google.com/maps?q=Namibia+ ... CCkQ8gEwAA

Fast T-55'or med märkning för Angola var väl nere i Namibia för att hjälpa revolutionen på traven ?
/ Robin
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: inför 2014

Inlägg av Stellan »

Helt rätt Robin, mitt fel. Fasen vet vilka som var med och gjorde vad i vems namn. Försöker man förstå laguppställningen och händelseförloppet så brinner en säkring av, i alla fall för mig http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Cuito_Cuanavale
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: inför 2014

Inlägg av Robin Nilsson »

Så som jag uppfattat saken så "hjälpte" Angola (med Castro & Co som stöd) befrielsefronten i Namibia i kampen mot det lokala styret som stöddes av apartheid-gänget i Sydafrika. Vissa Sydafrikanska fordon togs fram med avstånden i Namibia och typen av krigföring som bakgrund. Det finns nån story om en Ratel (6x6) med 20 mm automatkanon som slår ut en T-55'a genom att skjuta intensivt från mycket nära håll mot plåten runt tornkransen tills det går hål, sen blev Ratel'en utslagen av en annan T-55 ...
/ Robin
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: inför 2014

Inlägg av Stellan »

Robin, du tappade mig redan vid de fyra fösta orden...

Du kanske menar detta "The 61 Mechanised Infantry Battalion Group found that each enemy T-55 and T-62 required multiple shots from the 90 mm guns to disable it, and that the SADF vehicles had to attack in groups, fire from point-blank range, and hit the tanks in the engine vents, turret rim, or similar weak points in order to have an effect, the 90 mm shells being otherwise ineffective against the Soviet tanks' armour." från http://en.wikipedia.org/wiki/Ratel_IFV
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar