Personliga favoriter

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Personliga favoriter

Inlägg av Björn Fransson »

Årets Open innehöll ju högvis med fantastiska modeller. Jag är verkligen imponerad inte bara av den höga kvaliteten, utan även av jämnheten! Björn B har ju gjort ett hästjobb genom att plåta rubbet, så jag tänkte passa på att lyfta fram några av mina personliga favoriter av dem som hamnade utanför de högsta placeringarna.

Observera att detta verkligen inte är någon kritik mot domarkåren, definitivt inte! Jag vill bara lyfta fram några modeller som jag blev stormförtjust i och önskar att jag hade byggt.

Johan Brandhammars härliga Meteor var en modell som jag hela tiden återvände till. Vilka detaljer! Vilken finish!

Bild

Och Fredrik Ströms Su-22 var bara så fantastisk! Vilket ögongodis!Alfa Hobby kan tacka Fredrik för att de fick sälja en likadan på lördagen. Snart på ett forum nära er, men knappast i den här klassen.

Bild

Ubåtar är inte min grej, men Henriks tysk hade en finish som fick mig att dregla och samtidigt förbanna att flygetyg så sällan är rostiga. Hur gör karln?

Bild

Den sista av mina fyra utvalda favoriter är faktiskt också en ubåt. Men Stellans gula skapelse var bara helt underbar. Nästan som en Draken.

Bild

Förutom detta förundrades jag också över klassegrare, hedersomnämnanden och den makalöst detaljerade Best in Show-Zeron.

Och som sagt, ingen kritik mot domarna, bara en liten hyllning till några modeller som verkligen inspirerade mig lite extra! Det vore kul att se vilka favoriter ni andra har, både bland vinnarna, hedersomnämnande och andra.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Personliga favoriter

Inlägg av Henrik R »

Mycket bra urval Björn, Precis samma favoriter hade jag, förutom på en punkt. Meteoren var helt underbar detaljerad och härligt blå sliten och SU:n kunde man kolla på precis hur länge som helst. Gillade speciellt serviceluckorna med alla pinaler. Stellans ubåt var en Värdig Klassetta. Det var så framträdande med alla plåtar som var nitade runt den med all rostfärg.
Sen var ju din Westland min favorit. Gudars vad kristallklar den var att beskåda i den "lilla" skalan, Den var verkligen en tung klassegrare..


Tack föresten att du gillade min typ XXI oxå!. Jo jag har kommit ifund med att jag gillar rost helt enkelt och det är lite kul att göra ubåtar, så jag kombinerade helt enkelt detta :-)
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Personliga favoriter

Inlägg av Stellan »

Tack Björn och Henrik, trevligt att jag kunde glädja er med den gula. Kan dock meddela att den råkat ut för en maffig riggolycka och måste repareras grundligt :(
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Personliga favoriter

Inlägg av Robin Nilsson »

Stellan skrev:Tack Björn och Henrik, trevligt att jag kunde glädja er med den gula. Kan dock meddela att den råkat ut för en maffig riggolycka och måste repareras grundligt :(
men vi sa ju till dig att du INTE fick leka med den i badkaret ......
;-)
CanDid
Inlägg: 111
Blev medlem: 05 mar 2012, 13:28
Namn: Fredrik Ström
Ort: Östersund

Re: Personliga favoriter

Inlägg av CanDid »

Björn Fransson skrev:Och Fredrik Ströms Su-22 var bara så fantastisk! Vilket ögongodis!Alfa Hobby kan tacka Fredrik för att de fick sälja en likadan på lördagen. Snart på ett forum nära er, men knappast i den här klassen.
Kan bara ödmjukast buga och bocka för berömmet :oops: Det är kul när det man gjort blir uppskattat. Det är extra kul när det är du Björn, för jag spenderar en hel del tid på din hemsida och finner mycket inspiration där :)

Jag har fått ett speciellt förhållande till dessa fula, klumpiga, vackra best som Su-22an är. När jag för för första gången såg den den som står utanför Junkers-museet i Dessau för cirka ett och ett halvt år sedan förvånades jag över hur stor den är. Jag föll pladask och var naturligtvis tvungen att bygga en, därav den östtyska varianten. Det är dock inte den som står i Dessau.

Det är en en speciell fågel att bygga. Ingenting från KP passar som det ska, men Eduards delar sitter som en smäck. Det går åt lite spackel både här och där och jag skulle faktiskt rekommendera att använda mera resindelar än vad jag gjorde. De två byggmässigt mest utmanande delarna är passformen på vingarna i innerkant (de är flera mm för tjocka) och vapenbalkarna (vars vinkel mot vingen du måste skära till själv). Jag lade även mycket tid på att fixa till hjulhusen och luftbromsarna, som ändå inte blev riktigt bra...

Jag skulle kan rekommendera ett bygge från ett annat forum: http://www.britmodeller.com/forums/inde ... ?hl=sukhoi Den är ett helt fantastiskt bygge.

Gör gärna en byggtråd på din kärra, det skulle vara kul!
/Fredrik
"Bet Kinder, bet! Morgen kommt der Schwed!"
Björn Fransson
Inlägg: 3579
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Personliga favoriter

Inlägg av Björn Fransson »

Henrik R skrev: Sen var ju din Westland min favorit. Gudars vad kristallklar den var att beskåda i den "lilla" skalan, Den var verkligen en tung klassegrare..
Tackar! Klubben för inbördes beundran. :D När jag var klar med den var jag fortfarande osäker på om den var kanon eller kass. Antagligen eftersom resan fram till slutresultatet blev så snårig. Tänkte att antingen kommer den toksist eller också vinner den. Trevligt när pendeln slår åt rätt håll. :) Och när jag nu tittar på den med lite distans, är jag väldigt nöjd. Men ibland ligger en brokig byggprocess lite i vägen när man ska bedöma sina egna byggen.
CanDid skrev:
Björn Fransson skrev:Och Fredrik Ströms Su-22 var bara så fantastisk! Vilket ögongodis!Alfa Hobby kan tacka Fredrik för att de fick sälja en likadan på lördagen. Snart på ett forum nära er, men knappast i den här klassen.
Kan bara ödmjukast buga och bocka för berömmet :oops: Det är kul när det man gjort blir uppskattat. Det är extra kul när det är du Björn, för jag spenderar en hel del tid på din hemsida och finner mycket inspiration där :)

Jag har fått ett speciellt förhållande till dessa fula, klumpiga, vackra best som Su-22an är. När jag för för första gången såg den den som står utanför Junkers-museet i Dessau för cirka ett och ett halvt år sedan förvånades jag över hur stor den är. Jag föll pladask och var naturligtvis tvungen att bygga en, därav den östtyska varianten. Det är dock inte den som står i Dessau.

Det är en en speciell fågel att bygga. Ingenting från KP passar som det ska, men Eduards delar sitter som en smäck. Det går åt lite spackel både här och där och jag skulle faktiskt rekommendera att använda mera resindelar än vad jag gjorde. De två byggmässigt mest utmanande delarna är passformen på vingarna i innerkant (de är flera mm för tjocka) och vapenbalkarna (vars vinkel mot vingen du måste skära till själv). Jag lade även mycket tid på att fixa till hjulhusen och luftbromsarna, som ändå inte blev riktigt bra...

Jag skulle kan rekommendera ett bygge från ett annat forum: http://www.britmodeller.com/forums/inde ... ?hl=sukhoi Den är ett helt fantastiskt bygge.

Gör gärna en byggtråd på din kärra, det skulle vara kul!
/Fredrik
Tack för tipsen! Och roligt att kunna inspirera!!!

Även jag slogs av storleken, fast först när jag såg din modell. Har visserligen en obyggd i 1/72 och känner ju till Su-22:an som maskin sedan tidigare. Men att den var så maffig hade jag inte riktigt koll på. Jag trodde nog - som du också, kanske - att den var ungefär som en MiG-21 i storlek.

Jag brukar normalt sett inte fotografera så mycket på utställningar, främst eftersom det brukar gå att hitta bilder på webben på det mesta. Men den här gången är mobilen full av studier på din kärra. Hatten av, som sagt!

Tack för bygg- och länktipsen! Jag får se var jag lägger ribban, troligen betydligt lägre än vad du gjort. Å andra sidan brukar jag lura mig själv så inför alla byggen, så man vet aldrig. :)
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Personliga favoriter

Inlägg av Henrik R »

Björn Fransson skrev:
Tackar! Klubben för inbördes beundran. :D När jag var klar med den var jag fortfarande osäker på om den var kanon eller kass. Antagligen eftersom resan fram till slutresultatet blev så snårig. Tänkte att antingen kommer den toksist eller också vinner den. Trevligt när pendeln slår åt rätt håll. :) Och när jag nu tittar på den med lite distans, är jag väldigt nöjd. Men ibland ligger en brokig byggprocess lite i vägen när man ska bedöma sina egna byggen..
Men det blir gärna så :D Den ska du vara nöjd med hur som.
Visst fanns det herrejösses modeller på 08 som var hur snygga som helst och det var ju t.ex Focken 190 som hade alla tänkbara luckor öppna, DEN var min absoluta favorit.
Skriv svar