Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Här diskuterar vi, lägger ut bilder och har synpunkter på Modellexpo 08-Open och Open 2.0
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Stellan »

Andre, jag vet precis vad du menar. SAAB mörkar detta kapitel i sin historia och jag har redan varit på det spåret för att försöka utröna mer fakta men det verkar vara locket på. Även Krigsarkivet glider på frågan om material om 29T. Dock nämns 29 T i Nisse Larsson och Ulf Lundqvists bok "Bertil Masonit" http://www.bokborsen.se/Nisse-Larsson-U ... it/2611208. Hobbex sägs ha köpt upp SAABs ritningsunderlag under 50-talet men att Krigsmaterielinspektionen lade tillverkningsförbud på flygplanet eftersom det räknades som krigsmateriel och därför sedemera hemligstämplades. Hobbex planerade sälja ritningar för hemma bygge jämte cykelbilen "Fantom" mfl. Därav blev alltså intet. En katalogupplaga fick makuleras, har hört att det finns två exemplar kvar hos KB respektive en samlare i Japan men inget som jag efterforskat mer på. Det spexiga i sammanhanget är att det flyktplan från Tyskland som SAAB grundade sin Tunnan på var gjort till stora delar av trä men alu var ju framtidens material så man mätte och ritade om helt enkelt. Råkar ha ritningar på denna kärra av bröderna Saats tillvärkning och modellen den befinner sig just nu i målningsstadiet.

PS En grannes morbror har berättat att han en gång vid fiske på Vänern använde sig av en halv flygkropp till en 29T som sump. Öppningarna fram och bak spikades igen och ett antal hål i botten borrades upp för vattenflödets skull. Tyvärr gick repet av och sumpen försvann i djupet med fisk och allt.
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Andre B. »

Tack Stellan!

Visste att de fanns någon här som visste något om J 29T! F-n, Vänern är en stor sjö att söka i. Ingen aning om var nämnda sump lades ut eller tappades?

Har ett litet spår annars som säger att några J 29T annars försvann till F 11 och blev konverterade till S 29C. Hörde någon med förflutet på F9 lite tyst mumla något om "SAAB S 29C(ederträ)". Kamouflagemålningen dolde ju det faktum att man använt trä och plywood till flygplanet. S 29C hade ju heller ingen EBK. Kanske kan någon förtälja något om någon S 29C i trä på F11?

Förmodar att Hobbex ritningar till J 29T är lika svåra att få tag i som dem till motortorpedbåtarna? De ritningarna verkar ju helt gått upp i rök...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

Antar att det måste finnas en massa kunskaper här rörande alla kända, okända och hemliga varianter av J 29 Tunnan. Inte bara rörande J 29T(rä). Att en eller flera kärror hamnade i Israel känns inte så konstigt med tanke på vart Mustangerna såldes. Och jag förstår hemlighetsmakeriet bakom affären. Hur kom egentligen maskinerna till Israel?

Hur sjutton kunde exemplar av J 29 hamna på bägge sidor av "muren"? Alltså i både Väst och Östtyskland? Kan förstå att man i Västtyskland testade J 29 i hemlighet med en affär i konkurrens med F-86 Sabre. Men Östtyskland?

Och vad för individer var det som hamnade nere i Argentina? Var det någon hemlig surplusaffär som skedde i det dolda på FMV's bakgård? Det luktar både mutor och svarta affärer om det här. Kanske något för KU att utreda? Eller kan affärerna vara presscriberade (svårt ord!) idag?

Tror en del herrar (Lars, Sten, Emil m.fl.) får komma ut i ljuset och förklara sig. Eller i alla fall släppa ut mer av bakgrundsberättelserna bakom nämnda och visade kärror...

Andre´
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Stellan »

I Tunnan- en antologi, står att läsa att "C" på F 11 sades stå för "cellulosa" och att man råkade ha T till hands när mock-upen skulle byggas till spaningsversionen. De fem första S 29 C var av trä till stora delar då man ville få ut spaningsversionen snabbt för förbandstext. Avsaknaden av EBK var ett resultat av att trät var förnissat och högeligen eldfängt. Avsaknaden av EBK på metallkärrorna var ett arv av detta.

Att Israelerna ratade 29an berodde just på det faktum att SAAB endast hade en handfull träplan till salu vid tillfället. Att vänta på metallplan var inte att tänka på. De fuktiga och kalla vintrarna i Israel trodde man skulle få vingarna att slå sig och göra dem obrukbara.

PS. Grannens morbrors ungar använde framändan (av den som "sumpades") till att bygga en lådbil. Lådbilen förstördes dock då de yngre ungarnas äldre brorsa tjuvrökte i garaget varvid hela kvarteret brann upp i det som i folkmun kom att kallas Tunndansen. Namnet kom sig av springandet med vattenhinkar från stora torgets vattenpump).
Stellan Schroeder Englund
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av AndersR »

Filmsekvens med J29T

När filmen Gula Divisionen spelades in 1954 samlades en stor mängd J29 i olika versioner på F8 för att spela in de pampiga scenerna i slutet av filmen. Under inspelningen filmade man rutinmässigt start och landningar för att ha vid klippningen. En av dessa landningar blev, ur dramaturgisk synpunkt, en fullträff. Sättningen blev hård och resulterade i ett haveri som givetvis kom med i den färdiga filmen. När man studerar scenen noga så ser man tydligt att den havererade kärran inte är tillverkad helt i metall.

Detta stämmer väl med de skrönor man hört från bekanta i filmbranchen som var med vid inspelningarna. Skrönor som i och med övriga detaljer kring J29T som nu kommit i dagen visat sig vara betydligt mer än just skrönor.

Detta bekräftas också Wikipedia:

"Scenen med en kraschlandning är så autentisk man kan begära. Filmkameran stod uppställd för att fotografera starter, och samtidigt passade man på att rikta den mot några flygplan som kom in för landning, ett av flygplanen landade lite väl hårt och filmkameran fångade upp händelsen."

Så grabbar, nu har ni en individ att bygga.

/Anders
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Andre B. »

Strålande information Anders!

Helt klart börjar vi närma oss den punkt där vi kan skriva en helt ny bok om SAAB 29 Tunnan!

Hoppas vi kan få fram mer information om de israeliska, tyska och italienska maskiner som tydligen funits där ute. Liksom vad ödet blev för den maskin som försvann in i Sovetunionen?

Fins helt klart mycket att berätta!

Vänligast!
Andre´
Senast redigerad av Andre B. den 04 feb 2013, 13:33, redigerad totalt 1 gånger.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Andre B. »

Mmm...

För dem som gillar tanken på "what if" utvecklingsmässigt rörande J 29. Här är YF-93, en Sabre med gälar...

http://modelingmadness.com/scott/korean/us/yf93.htm

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Sten Ekedahl »

Andre B. skrev:Mmm...

Antar att det måste finnas en massa kunskaper här rörande alla kända, okända och hemliga varianter av J 29 Tunnan. Inte bara rörande J 29T(rä). Att en eller flera kärror hamnade i Israel känns inte så konstigt med tanke på vart Mustangerna såldes. Och jag förstår hemlighetsmakeriet bakom affären. Hur kom egentligen maskinerna till Israel?

Hur sjutton kunde exemplar av J 29 hamna på bägge sidor av "muren"? Alltså i både Väst och Östtyskland? Kan förstå att man i Västtyskland testade J 29 i hemlighet med en affär i konkurrens med F-86 Sabre. Men Östtyskland?

Och vad för individer var det som hamnade nere i Argentina? Var det någon hemlig surplusaffär som skedde i det dolda på FMV's bakgård? Det luktar både mutor och svarta affärer om det här. Kanske något för KU att utreda? Eller kan affärerna vara presscriberade (svårt ord!) idag?

Tror en del herrar (Lars, Sten, Emil m.fl.) får komma ut i ljuset och förklara sig. Eller i alla fall släppa ut mer av bakgrundsberättelserna bakom nämnda och visade kärror...

Andre´
Jag är bunden av tystnadsplikten. Rikets säkerhet, du vet. :roll:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Stellan »

Lars, sätt upp en till färdig på mig!

Nu är det dags för nästa. Hmm, det var ju det där med vingarna...
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tänk om Tunnan... en del av Temat på Modellexpo 08-Open

Inlägg av Robin Nilsson »

Stellan skrev:Lars, sätt upp en till färdig på mig!

Nu är det dags för nästa. Hmm, det var ju det där med vingarna...
Du kan få ett par överblivna vingar av mig om du vill :-)

mvh / Robin
Skriv svar