Varför blir det så här ibland?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Varför blir det så här ibland?

Inlägg av Micke A »

Eller kanske för det mesta... :shock: Nu när jag gått in ett nytt skede av livet där jag disponerar tiden själv, nåja, nästan själv, så var planen att hinna bygga mer... och mer har det byggts men som vanligt utan att nästan nåt blivit helt klart. :(

Så här ser högarna som växt ut under det senaste halvåret.
Nästan färdigt.... :? Saknas bara den sista putsen...

Bild

Halvfärdigt sedan flera år tillbaks....

Bild

Färdigbyggt under hösten men utan målning.... :oops:

Bild

Även denna hög byggda under de senaste månaderna

Bild

Nåja, jag är en inspirationsbyggare men så här kan jag inte ha det! :o Utöver dessa så finns nog ytterligare ett tiotal som dött på elefantkyrkogården....Någon som känner igen sig där ute?
Utmaningar av typ stekpannan är inget för mig för då tröttnar jag redan i starten... :o

Micke A
plastmissbrukare?
Björn B
Inlägg: 3434
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varför blir det så här ibland?

Inlägg av Björn B »

Det är så att vara inspirationsbyggare. Jag har 100+ påbörjade men det stör mig inte längre. Jag bygger för att det är kul och när det inte är kul längre så bygger jag inte.
Ibland kan jag få ny inspiration att slutföra modellen. Ibland återanvända till något annat eller så får dom bara ligga. Däremot har jag fått lite mer motståndskraft mot inspirationen. Istället för att köpa ett objekt när inspirationen rinner till så får tanken ligga och mogna. Ibland hinner intresset blekna innan jag köpt på mig och ibland hänger det kvar och går överstyr som mina sex Grumman Hellcats som jag håller på med nu.
Janne Nilsson
Inlägg: 2216
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Varför blir det så här ibland?

Inlägg av Janne Nilsson »

Känner igen mig och försöker verkligen kämpa emot. Ser gärna gruppbyggen med tema att ta hand om "tappade sugar".

Jag tror att det är en kombination av många faktorer som resulterar i det här.
-Det är spännande med ett nytt kit som man har längtat efter.
-Bygget går inte så bra som hade trott, trilskas etc och man behöver en paus. Speciellt med höga prestationskrav.

Finns säkert fler.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
hanfeh
Inlägg: 600
Blev medlem: 26 jan 2012, 20:08
Namn: Hans Fehrnström
Ort: Enskede
Kontakt:

Re: Varför blir det så här ibland?

Inlägg av hanfeh »

Nu när jag fått mer tid för att bygga (pension) så har jag nog också blivit en inspirationsbyggare och håller på med tre diorama parallellt. Eftersom det är många komponenter (läs byggsatser mm) i varje diorama så hoppar jag gärna mellan dessa. Tidigare när jag bara byggde på sena kvällar jobbade jag väldigt koncentrerat med påbörjat diorama.
Jag går bara och längtar efter kit med extremt låg sannolikhet att de kommer ut ens i resin. Typ PS-04, Cig-760, Indikatorvagn DU5, etc.
Men, det är inte så tokigt att hoppa lite mellan olika projekt för det är precis som Björn säger att ibland behöver tanken mogna på hur jag t ex ska angripa ett scratchbygge på bästa sätt. Ibland hittar jag rent av nytt material som är användbart.
/Hasse

Mina webplatser
https://www.diorama.one/
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Varför blir det så här ibland?

Inlägg av Lerxzt »

Vet inte om det är bara jag, men jag tycker det finns något riktigt vackert att se alla byggen i olika stadier av färdigställande..
En del av hobbyn är den snåriga vägen till ett färdigt resultat.. Ibland går det fort, ibland tar det längre tid och i många fall blir det aldrig klart :)

Mvh Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Varför blir det så här ibland?

Inlägg av Micke A »

Kul att höra era tankar om detta!

Björn: Med +100 så behöver jag knappast skämmas vilket jag i och för sig inte gör... ;) Tror även att jag bygger så länge modellen känns kul och för ca ett år sedan så slängde jag nog ett tjugotal modeller i olika stadier av obyggdhet.... :D

Janne: Det senast inköpta lockar alltid lite mer... för då finns det en ide´och tanke med bygget! :)

Hasse: Jo, ibland måste det jäsa färdigt innan jag har landat i tanken på den färdiga modellen. Startar ibland utan att veta målet... :o

Micke: Ja, vägen är snårig ;) och ibland kul att se nåt riktigt gammalt ofärdigt dyka upp :)

Micke A
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Varför blir det så här ibland?

Inlägg av Andre B. »

Jag känner lite att så länge bygget pågår så lever det. En färdig modell är intressant. Men den känns aldrig lika givande som det pågående bygget...

Så ja, räkna in mig bland inspirationsbyggarna. Det skall vara roligt att bygga och inte kännas som ett tvång att bli färdigt. En färdig modell uppfyller aldrig samma behov av tillfredsställelse som den som man för stunden trivs med att bygga!

/ André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
SebastianP
Inlägg: 31
Blev medlem: 13 mar 2018, 21:55
Namn: Sebastian Palm

Re: Varför blir det så här ibland?

Inlägg av SebastianP »

Jaså det fanns ett ord för mitt problem! "Inspirationsbyggare"... Jag gillar!

Låt mig räkna lite vad jag har igång för tillfället...

Åtta Macross-flygplan (VF-1, VF-11, VF-19 x 2, VF-25 x 2, VF-0 x 2)
Åtta hangarfartygsbaserade amerikaner (F-14B, F/A-18C, F/A-18E, S-3B, E-3C, EA-6B, F4U-7, F6F-3)
Fem landbaserade amerikaner (F-16C, F-22A, F-35A, F-111A, P-47D)
Sex övriga NATO-flygplan (F-4F, F-104G, Typhoon, Tornado, Rafale, A400M)
Tre svenskar (Gripen x 3)
Tre stridsvagnar (Strv 122 x 2, Leopard 2A6 x 1)
Sex helikoptrar (AW-101 x 3, NH-90 x 1, H-60 x 2)

Och det där var bara 1/72:or där jag hittat tillräckligt med bitar för att färdigställa. Det tillkommer ett halvdussin flygplan, några helikoptrar och ett par stridsvagnar till som har fått för mycket stryk/saknar för många delar, plus ett halvdussin 1/35:or (alla bitar finns, väntar på camo-målning), och fyra 1/48:or (tror jag kan bygga två av dem fortfarande, alla bitarna ska finnas).

Det enda jag lyckats färdigställa på tio år eller så är Gundam-modeller, som jag har drygt femtio av i alla skalor, och då endast för att jag tycker klistermärkena till dom stora suger och lät bli dom...

(Har två H-60 helikoptrar, en Strv 122 och en Leopard 2A6 i oöppnade kartonger, allt annat har mer eller mindre blivit öppnat, tittat på, och jag bara måste sätta ihop sätena åtminstone...och kanske måla cockpit/landningställsutrymmena osv...)
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Varför blir det så här ibland?

Inlägg av Stefan S »

När jag läser ovanstående inlägg ser jag att jag inte behöver ha dåligt samvete för att jag f n håller på med 5 modeller samtidigt :) . Har några till avstannade projekt uppe på bokhyllan, 1/72 Super Constellation och 1/96 Bristol Britannia t ex.

Stefan
Andre B.
Inlägg: 3358
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Varför blir det så här ibland?

Inlägg av Andre B. »

Vet inte om jag vågar lista upp de modeller som jag av olika anledningar har ståendes, liggandes eller vad man nu kan kalla det... *s*

Hur många här talar eller skriver egentligen om de modeller man färdigställt?

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar