Matchbox ME 109 1/32

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
M-eson
Inlägg: 225
Blev medlem: 19 feb 2015, 19:04
Namn: Mats Eriksson
Ort: Stockholm, Fruängen, Ex Pittsburgh, PA, USA

Matchbox ME 109 1/32

Inlägg av M-eson »

Hej
Som barn drömde jag om Matchbox stora 1/32 model av ME 109. Jag fick tillslut en i julklapp men kom aldrig igång med att bygga den. Har ingen aning om vart den tog vägen efter många flyttar så när jag såg en bunt knöliga kartonger hos den lokala hobbyhandlaren här i Pittsburgh så väcktes barndomsminnena till liv (han har ganska många gamla modeller staplade, många med Matchbox logo).
Fråga, är modellen värd att införskaffa idag (stod 32 dollares på kartongen som borde bli kring 280 kr med skatt) eller är det bättre att spara pengarna och köpa en nyare produkt från en annan tillverkare?

/Mats, som fortfarande är något av en nybörjare inom hobbyn
-Blessed are those who go around in circles, for they shall be known as wheels
Nicklas Karlén
Inlägg: 879
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Matchbox ME 109 1/32

Inlägg av Nicklas Karlén »

Utan att vara expert på tyskt flyg under VV2 eller modeller i 1/32 så kan jag nog helt säker påstå att det finns betydligt bättre modeller av Me 109 än Matchbox. Om det är för nostaligikänslan så kan det vara rätt att köpa den och bygga den, men om du vill ha en fin 109:a på bokhyllan så finns det nyare modeller från Hasegawa, Trumpeter, Eduard och Revell att välja i mellan. Det är bara att välja vilken version du vill göra.

Expeterna på området kan säkert tala om vad som är fel på alla dessa men de är nog samtliga bättre än Matchboxmodellen. Jag påstår inte att den dålig, jag bara påstår att det finns andra som är bättre. Jag har en gång i tiden byggt Matchbox Spitfire i 1/32 och den blev fin tyckte jag då, men jag skulle nog inte bygga den i dag utan välja något annat fabrikat.

/Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3641
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Matchbox ME 109 1/32

Inlägg av magnusf »

Jag håller med er båda :-) ! Det finns betydligt bättre modeller idag av den förebilden MEN jag minns den som en ganska bra modell, jag tror även att den är en av de bättre av Matchbox 1/32:or. Vill du ha en riktigt bra 109:a så bygg en Eduard men vill du ha en nostalgitripp som blir rätt hygglig den också så är det väl inte fel att bygga Matchbox! Priset tycker jag kanske är lite väl högt men det är å andra sidan ingen ohygglig summa pengar :) !

Hälsningar

Magnus
Skriv svar