Vem är/var Lars Åberg

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Vem är/var Lars Åberg

Inlägg av Lars Ekström »

Ett namn som dök upp flitigt i början på 70 talet när jag kom med i föreningen var Lars Åberg.
Publicerade konverteringstips i IPMS Magazine och Teknik för alla, bland annat. Inte att förglömma den ovärderliga boken för en flyg/plastbiten grabb, Att bygga plastmodeller som lånades flitigt på biblioteket. Om jag inte minns fel så låg han även bakom den första byggsatsen av tunnan (J29) utgiven av MAS. Vem är/var denna herre? Han försvann från arenan i mitten på 70 talet och har inte dykt upp vad jag vet. Min gissning är att han tillhörde den generationen som var uppväxta med en bit balsa och en treplansskiss och av detta kunde skapa fina modeller. Vi har haft några sådan personer i vår västkustavdelning under åren jag har varit med, tyvärr så är flera borta nu. Det var inte personer som la sig i fosterställning om några paneler eller luckor visade sig vara felristade i den senast utkomna modellen.
kifobefa
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jul 2014, 09:48
Namn: Berndt Sonelius
Ort: Mariestad

Re: Vem är/var Lars Åberg

Inlägg av kifobefa »

MAS stod väl för Model Auto Supply. Tror han hade en liten butik i Stockholm.
Rickard Malmborg
Inlägg: 279
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:28
Ort: Stockholm/Jordbro

Re: Vem är/var Lars Åberg

Inlägg av Rickard Malmborg »

Hum, detta blir kanske helt fel men under 90-talet då jag jobbade helger o lov på Wentzels hobby hade vi en herre som köpte mycket tåggrejer, vill minnas att det var Fleischmann. De gånger butiken fick en leverans var nog hälften av loken o vagnarna till honom. Så om det är samma man vi pratar om så sadlade han kanske om och ägnade sig år tåg på äldre dagar :-)

MVH
Rickard
Stefan S
Inlägg: 953
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Vem är/var Lars Åberg

Inlägg av Stefan S »

Har för mej det stod om honom och butiken i ett nummer av AoH i slutet av 60 början av 70 talet. Tror butikens huvudsakliga inriktning var amerikanska bilmodeller och färg. Han såg inte ut som någon gammal stofil på bilden utan såg för tiden modern ut med stort hår (men minnet kan ju spela en ett spratt nu på äldre dar)

Har faktiskt ett ex av Tunnan.

Stefan
AndersR
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:03

Re: Vem är/var Lars Åberg

Inlägg av AndersR »

Den person du syftar på måste av din beskrivning att döma vara Ronny Ronander som drev MAS. Lars var så vitt jag minns lite äldre och journalist av något slag i sin dagliga profession. Han gjorde mastern till Tunnan som tillverkades i och såldes av MAS.

/Anders
Lars Ekström
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 feb 2013, 09:38
Namn: Lars Ekström

Re: Vem är/var Lars Åberg

Inlägg av Lars Ekström »

Det är inte ägaren av MAS som jag är nyfiken på utan Lars Åberg.
Ronny vet jag väl vem det var. Har till och med en katalog från MAS.
Lite märkligt att Lars försvann från arenan så snabbt eftersom han var så produktiv.
Skriv svar