Räddningsterrängbil 922 - nu med bilder! :-)

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Räddningsterrängbil 922 - nu med bilder! :-)

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Eftersom Photobucket tog bort mina bilder i det gamla inlägget, och det faktum att jag var usel på att skriva i den gamla tråden, kommer här ett nytt inlägg. Jag orkar inte skriva ner all text igen så det blir mest ett kollage med bilder.

Jag spenderade ungefär ett års tid med att renovera upp en av Flygvapnets gamla Räddningsterrängbil 922 på Ängelholms Flygmuseum.
Det har varit mycket lärorikt då jag i stort sett har varit totalt okunnig om bilar och teknik.
Som tur är så finns idag det massor av information på nätet! Vid problem har det varit enkelt att bara Googla fram svaret! ;)

Just den här bilen har stått i många år i ett förråd som ägs av Flygvapenmuseum. Den var ganska misshandlad när den kom till oss i Ängelholm.
Framförallt fronten var rejält stukad. FV-museet var dock vänliga att skicka med en bättre begagnad framskärm samt ett "nytt" staket till fronten.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - nu med bilder! :-)

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Del 2 med bilder...

Renoveringen börjar med att montera av alla delar som behöver omvårdnad.
Fronten med alla extraljus åker av först.

Bild

Sedan skruvas den stukade framskärmen och motorhuv av.

Bild

Passagerardörren hade även den fått sig en törn av framskärmen som hade flyttat sig någon cm bakåt.
Det var snabbt fixat med lite Hagmans spackel (vem kunde tro att det även fungerade till fullskala!?) och slipande.
Jag köpte korrekt färg från Kvibergs Överskott som hade rätt nyans på sprayburk.
Färgen är för övrigt 326H.

Bild

Framskärmen fick ersättas av en i lite bättre skick. Här syns skillnaden mellan den gamla som är målad i den gamla hederliga 325-gröna och den trasiga i 326...

Bild

Jag slipade ner och målade om i rätt nyans.

Bild
Bättre?
Bild

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - nu med bilder! :-)

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Del 3.

Jag lyckades få igång blåljus och sirener. De fungerade utan bekymmer ett tag men dessvärre så har de på ett mystiskt sätt havererat nu...
Det står på "att göra listan"!
Roligt var det i varje fall. Jag blev dock lite impopulär bland gubbarna då sirenen är otroligt högljudd, speciellt inomhus! :D

Bild

Tätningen runt vindrutan hade sett sina bästa dagar och fick pillas bort och ersättas med ny från Biltema av marin typ.
Vindrutans infästning var väldigt utsatt för rost på grund av kanonens placering och det synnerligen frätande släckmedlet.

Bild

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - nu med bilder! :-)

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Jag hade i början stora problem att få igång motorn på den här "raggarbilen". Vid en kontroll av tändstiften upptäckte jag att de inte var helt friska...

Bild

Det var bara att köpa nya.

Efter den enkla operationen var det betydligt lättare att få liv i motorn! :D
Bilen gick men inte särskilt bra. Dessutom så upptäckte jag snabbt att det läckte bensin precis överallt.
Holley-förgasaren höll inte tätt någonstans.

Bild

Bild

Bränsleslang, packningar och några skruvar byttes ut.
Hade jag haft något hår så hade det definitivt varit grått på grund av den där j-kla förgasaren.
Jag tror att jag var tvungen att skruva isär den en 7-8 gånger. Varje gång jag startade bilen så läckte det bensin från ett nytt ställe.

Bild

Bild

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - nu med bilder! :-)

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Interiörbilder från skåpet. Till min stora glädje var skåpet nästan komplett utrustat när vi fick bilen från Malmen.
Jag har bara monterat ett nytt batteri samt bytt ut de två brandsläckarna mot nya funktionsdugliga.

Bild
Nya brandsläckare!

Bild
De tre tryckluftsflaskorna som driver släckmedelskanonen på taket.

Bild
Jag har även ställt in en Diamond motorstrålkastare som egentligen hörde till den stora brandbilen Rätgb 4112.
Den var dock alldeles för tuff för att inte ha med...

Bild
Komplett med slangar och strålrör.

Bild
Inredningen i kupén fick sig en rejäl uppfräschning. Jag lyckades hitta en basradio som numera pryder sin plats i panelen.
Flygradion saknas tyvärr fortfarande. De är absolut inte lätta att hitta.

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - nu med bilder! :-)

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Inredningen är ganska mysig och väldigt, väldigt amerikansk.
Rattväxel och automatisk växellåda. Styrningen är oprecis och glappet i mittenläget är livsfarligt.
Servostyrningen är lika lätt vid alla farter. Du kan styra med lillfingret utan problem.

Bild

Bild
Många knappar att leka med.

Dags att börja sätta ihop 922:an igen!

Bild
Framskärm.

Bild
Motorhuv och front.

Bild
Staket.

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - nu med bilder! :-)

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Klar!
Nåja, det finns ganska mycket kvar att göra men jag är ganska nöjd trots allt slit.

Här kommer några bilder på när jag har visat upp den vid festliga tillfällen på museet på fd F 10.
Det har bland annat varit på F 10 Memorial, höstlov, årsmöte med F 10 Kamratförening och flygförevisning mm.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Andreas
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Räddningsterrängbil 922 - nu med bilder! :-)

Inlägg av Stellan »

Cool! Ball att se så många WC och CCKW mm.

Ska vi kanske lägga upp tråden i något arkiv vi har? Bra instruktion och inspiration för de som vill bygga modernt och militärt och svenskt.
Stellan Schroeder Englund
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - nu med bilder! :-)

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Lite fler bilder på hur Rätgb 922 nummer 319 ser ut i dagsläget. Det går bra att besöka den på Ängelholms Flygmuseum på fd F 10. Den står numera i den vanliga utställningen istället för att vara förvisad till ett förråd.

Jag har gjort den lite mer besökarvänlig genom att byta ut gasfjädrarna i luckorna mot lite längre stålrör. På så sätt minimerar jag risken att en besökare får en lucka i huvudet. :D
Det går dock lätt att snabbt byta tillbaka vid behov.

Jag har satt plexiglas i alla luckor för att all lös utrustning ska fortsätta vara kvar i bilen utan att försvinna.
Även belysning har tillkommit.

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag har även byggt om skyltdockor för att de ska passa de brandställ som jag har lyckats få ihop.
Som tur är fick jag kontakt med flera vänliga själar som kunde hjälpa mig med diverse utrustning.
Min gamla räddningsledare från lumpen (Maltesson) skänkte sitt brandställ mm.
Jag fick även bra kontakt med en mycket trevlig person (Dan) på Ängelholms flygplats som fixade två jackor.
Sist men absolut inte minst har jag haft mycket stor hjälp från herrarna på F 21 (Old Firefighters).

Bild

Bild

Bild

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - nu med bilder! :-)

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Självklart kunde jag inte låta bli att försöka bygga en Rätgb 922 i modell.
Den här var den bästa jag kunde hitta!
Tyvärr inte en särskilt bra byggsats och det kommer att krävas mycket arbete för att få den ens i närheten av korrekt.

Bild
Extra roligt och passande att namnet på byggsatsen är "Firefighter"! :D

Bild
Fyra fyrkantiga strålkastare måste bli två runda. Tur det finns aftermarket hos Anders på Virago Hobby!

Bild
Inredningen är både fel och väldigt förenklad. Här kommer det att bli mycket scratchbygge framöver.

Bild
Dessa delar (plus motorhuven) är i huvudsak det jag har att utgå ifrån för att bygga en 922.
Sedan bilden togs har jag även lyckats få ett korrekt motorblock samt däck i rätt storlek uppgjutna i resin.

Bild
Fram med plastarken! Grovt men det är något att börja med.

Bild
Bild

Andreas
Skriv svar