Grå starr

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Grå starr

Inlägg av MartinN »

Off-topic? Tja, kanske det. Men nog är det relevant att kunna se de här små plastbitarna som man hållit på med av och till i ca 50 år. Jag har sedan en tid vetat att jag kommer att bli opererad för grå starr och det är ingen tvekan om att det behövs. Jag har svårt att se text på lite håll och också svårt att känna igen människor som är en bit bort.

Men jag har GRYMT bra syn på nära håll. Inbyggda läsglasögon som min optiker uttryckte det. Vad händer efter operationen? Missförstå mig inte – jag är mycket tacksam att bo i ett land och i en tid där man kan få nya, rejält subventionerade linser på några minuter, det är förstås helt fantastiskt. Men visst gnager det ändå lite när jag tänker på alla påbörjade projekt, hur mycket kommer jag att se på nära håll om några veckor? Jag har hört om stackars byggare som fått gå upp till 1/48 och ännu större.

Ok, det blir kanske nödvändigt att svälja förtreten och avyttra 1/72-samlingen. För visst måste jag väl klara 1/48! Eller... :shock:

/M
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Grå starr

Inlägg av Andre B. »

Känns rätt hårt det där...

Vet själv hur en försämrad syn påverkat mitt modellbyggande. Framför allt så har bra ljus blivit något av en nödvändighet numera. Och det är först nu när dagsljuset börjar kommat tillbaka som jag börjat kunna bygga något igen. Det går bra fram till tretiden sen blir det bara för mörkt...

Glasögon, förstoringsglas med mera har blivit nödvändiga verktyg. Samtidigt så märker jag med att dessa hjälpmedel gör att man ser saker som man aldrig set förut. saker som dekalr som har märkliga fläckar eller blåsor. Sådant som jag normalt aldrig lagt märke till tidigare men nu börjar se när jag ser saker på närmare håll.

Det har även gjort att jag lagt om mitt modellbygge. Bygger allt mer "metallrena" flygplan idag än kamoumålade då de metallrena är lättare att maskera och måla. Med dagens färger (Tamiya på "sprayburk") känner jag att man får ett väldigt bra resultat med lite arbete vilket gör byggandet enklare och roligare.

Hoppas operationen går bra nu, Martin.

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Grå starr

Inlägg av MartinN »

Tack André!
Det låter ju trots allt ganska hoppfullt och kanske går det rent av att hantera småprylar även i framtiden.

/M ;)
Jonny Andersson
Inlägg: 54
Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
Namn: Jonny Andersson
Ort: Norrköping

Re: Grå starr

Inlägg av Jonny Andersson »

Jag gjorde starroperation för ca 10 år sedan och jag tycker att det var helt suveränt, knappt två timmar på sjukhuset och efter några
timmar så började synen komma tillbaka. Allt som förut var lite dimmigt och oskarpt var nu helt klart och tydligt. Men du har rätt i
att man tappar närseendet, dom nya linserna man opererar in har skärpa från ca 1 meter och uppåt, så läsglasögon blir obligatoriskt
efteråt. Men med hjälp av bra belysning, lampa med förstoringsglas och ett par läsglasögon så går det att bygga i 1/72 även fortsättningsvis,
jag gör det.

MVH Jonny
Andre B.
Inlägg: 3363
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Grå starr

Inlägg av Andre B. »

Det jag känner är svårt med lampa med förstoringsglas och läsglasögon är att man förlorar avståndsbedömningen. Det gör det väldigt svårt ibland att måla detaljer. Saker som tanklock, instrumentbrädor och och säkerhetsbälten. Har inte kommit överens med mig själv där än...
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
kifobefa
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jul 2014, 09:48
Namn: Berndt Sonelius
Ort: Mariestad

Re: Grå starr

Inlägg av kifobefa »

Opererade mina båda ögon för grå starr för exakt ett år sedan. Min syn blev bättre i alla avseenden. Jag var närsynt med läsglasögon tidigare. Nu blev allt bättre och skarpare även på nära håll. Behöver läsglasögon fortfarande men ser riktigt skarp numera. Har inte behövt avstå från någon skala pga av synen :-)
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Grå starr

Inlägg av MartinN »

Låter lovande, Berndt.
Får man fråga vilket avstånd du har valt att ha skarp syn på eller om du har linser med multifokusfunktion?

/M
kifobefa
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 jul 2014, 09:48
Namn: Berndt Sonelius
Ort: Mariestad

Re: Grå starr

Inlägg av kifobefa »

Har inga inbyggda glasögon i mina nya linser, fick erbjudande men 40 papp var lite häftigt. Det bästa är att kolla synen när ögonen stabiliserats med dom nya linserna, 8 veckor rekommenderas av ögonläkaren. Har idag ett par läsglasögon som ger mig perfekt syn på riktigt när håll.

/Berndt
MartinN
Inlägg: 649
Blev medlem: 14 mar 2012, 23:21
Namn: Martin Nordström
Ort: Säve

Re: Grå starr

Inlägg av MartinN »

Tack för info!
Då hoppas jag kunna fortsätta med småprylar ett tag till. Jag återkommer med rapport.

/M
Micke A
Inlägg: 467
Blev medlem: 26 jan 2012, 14:08

Re: Grå starr

Inlägg av Micke A »

Intressant tråd som ger hopp! Var på undersökning idag och fick besked att ena ögat behöver opereras...

Micke A
Skriv svar