Medaljer i vitrinen

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Medaljer i vitrinen

Inlägg av Gabriel »

I somras fick jag ett antal medaljer av min morfar i Tyskland. Det rör sig om de medaljer som han fick av sin far efter andra världskriget, som han ansåg skulle passa bättre hos mig i en vitrin än att de ligger i en låda och samlar damm. Min morfars far är avliden sedan några år tillbaka, men jag minns ännu att han brukade plockade fram sina fotoalbum och berättade om de bilder han tagit under kriget. I brist på information gällande bl.a. hans förband har jag inte kunnat rekonstruera exakt hur hans färd över Europa såg ut. Men från de medaljer som finns kvar och vad min morfar sagt har jag en ganska bra bild.

Infanterie-Sturmabzeichen. När han fick denna medalj är oklart. Enligt min morfar kan han, dock är det inte säkert, ha deltagit redan vid invasionen av Polen, och kan därför ha tilldelats medaljen redan då.
Bild

Medaljbandet till Medaille Winterschlacht im Osten 1941/42. Tilldelades soldaterna som stred utanför Moskva vintern -41/-42. Medaljen i sig existerar inte längre.
Bild

Nästa medalj är väldigt speciell, Medal of the Crown of King Zvonimir, en Kroatisk medalj som i liten omfattning tilldelades tyska soldater under andra världskriget. Under vilka omständigheter han fick denna medalj är oklart. Vad jag vet är att han var i Italien en period. Det är då inte helt omöjligt att han fortsatte ner längst Balkan. Om det finns någon på forumet som kan berätta mer om denna medalj vore jag mycket tacksam.
Bild
Bild

Verwundetenabzeichen i guld. Tilldelades honom efter att ha blivit skjuten i lungan under slaget vid Stalingrad. Tack vare hans befattning som officer hos pansargrenadjärerna blev han evakuerad och behandlad för sina skador i Berlin och överlevde därför slaget.
Bild

Sist ut av medaljerna, Eisernes Kreuz II. Klasse. Tilldelades samtidigt som Verwundetenabzeichen.
Bild

Det enda som finns kvar av uniformen är en knapp.

Förutom de platser som har nämnts ska han även ha varit i Belgien och Frankrike, förmodligen 1940.

Samtidigt som allt detta fick jag även två objekt som inte härstammar från min gammelmorfar, utan från äldre kvinna och vän till familjen, vars man stred under andra världskriget, och som bor i samma by som mina morföräldrar. Ett diplom för Eisernes Kreuz II. Klasse, signerat av generalmajor Rudolf Sieckenius, samt en förvaringspåse till medaljen (utan medalj).
Bild
Bild

Notera att medaljerna är slitna och skadade efter lek (de hade inget värde efter att Tyskland förlorat kriget, vilket ledde till att min morfar fick dem som leksaker). Det har existerat mer, men detta är tyvärr allt som finns kvar.

Jag ville bara dela med mig av min samling (det är viktigt att berätta så inte vår historia glöms) och hoppas att någon såg det som intressant.

/Gabriel
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Medaljer i vitrinen

Inlägg av Stellan »

https://en.wikipedia.org/wiki/Medal_of_ ... g_Zvonimir
https://en.wikipedia.org/wiki/Category: ... g_Zvonimir

Kanske det går att pussla ihop en rudimentär historia om du googlar pansargrenadjärdivisionerna och var de befann sig under krigsåren. Går det möjligtvis utgå ifrån att han tillhörde samma förband kriget igenom?
Stellan Schroeder Englund
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Medaljer i vitrinen

Inlägg av Joakim Hultman »

Tack för att du delar med dig! Intressant med den kroatiska medaljen.

Har själv släkt från Tyskland, och morfar har en skokartong med medaljer från båda världskrigen. Precis som i ditt fall är dock detaljerna till när, var och varför de utdelades i bästa fall diffusa, och kriget är inget han gärna pratar om av förståeliga skäl.
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Medaljer i vitrinen

Inlägg av Gabriel »

Stellan, tack för länkarna, men tyvärr var det dessa jag använde för att ta reda på vad det var för en medalj från första början. Inte heller den kroatiska Wikipediasidan har någon omfattande information. Jag misstänker att det kan vara svårt att hitta material på engelska om denna medalj.
Angående hans förband kan jag inte säga något särskilt. Jag utgår för tillfället ifrån att han tillhört samma förband under hela sin tid under kriget, från 1939(?) till 1943. Nästa gång jag besöker mina morföräldrar i Tyskland ska jag komma ihåg att titta på fotoalbumen, med lite tur finns det något skrivet som kan ge ledtrådar över hans förband.

Joakim, jag delar gärna med mig av detta. Eftersom i princip alla på detta forum har ett intresse av historia kan det både vara intressant för dem att se och höra vad jag har att dela med mig av samt att det möjligtvis finns personer som kan ge ledtrådar till min egen efterforskning.
Jag visste inte att du hade släkt i Tyskland, jag misstänker att det ofta ser ut på detta sätt med information. Såvida personen i fråga inte skrivit ner något lite mer exakt finns det förmodligen oftast bara fragment av dennes historia kvar.

/Gabriel
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Medaljer i vitrinen

Inlägg av BGB »

Hej,

Som släkting till den tyska soldaten har du rätt att ta ut hans papper från Bundeshwer mot en liten summa så lämnar dom ut det dom har av hans militära äventyr,under förutsättning att det finns nåt kvar av dokumentationen.

Intressant Zvonimir medalj tydligen inte en helt ren militär medalj eftersom den kunde delas ut i både krig och fred nu var det aldrig aktuellt med nån fredsutdelning
Boris
Gabriel
Inlägg: 649
Blev medlem: 16 maj 2015, 13:33
Namn: Gabriel Pålsson
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Medaljer i vitrinen

Inlägg av Gabriel »

Tack Boris, det visste jag inte. Det är definitivt något att överväga att göra, för att klara upp de frågetecken som finns.

/Gabriel
Skriv svar