Nytt i mini museet"

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Kräver kanske en förklaring vad jag avser med drummeln" John Wayne .
I en intervju i tidningen Playboy 1971 så säger nämnde skådespelare bl. a att den vita rasen" är överlägsen den färgade", och att Indianerna ville behålla landet för sig själva, när det var så många andra som behövde det " Det var helt i sin ordning att vi tog det i från dem " Så min koppling till en annan herres "Lebens raum" gör att jag har inte mycket till övers för myten J W. Men han har varit med i många bra och mindre bra filmer //Lennart
Urban Gardini
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Urban Gardini »

Ja, han var en drummel med en synnerligen snäv människosyn. Likfullt så har man växt upp med hans filmer och även om man tyckte om dem då så är det bara några enstaka som man kan säga är bra filmer.

Annars angående John Wayne så får jag alltid den här låten i huvudet så fort han kommer på tal.

https://www.youtube.com/watch?v=lJqX0zC00gU

Rätt så träffande text som dessutom är sann då det är sin uppväxt med sin farbror som sångaren har skrivit om.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av fieldflower »

Inte en ursäkt men en förklaring att hela världen hade en ganska snäv människosyn på den tiden.
Det finns gott om anledningar att vara glad över att man lever nu. Mer komplicerat nu, men något mindre förutfattade "sanningar".

Det var ju lite styltig stil på acting då men JW var bra på det.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Har letat länge efter en Remington 44:a till samlingen. Men ett bra ex kostar mellan 15 upp till 35 40 tusen. Så jag köpte mig en nytillverkad svartkrutsrevolver i stället.
I mitt tycke den vackraste revolver som gjorts. Remington 1858 New Army" caliber 44 .
//Lennart
Bild
Senast redigerad av Lennart 12 den 03 apr 2016, 07:12, redigerad totalt 1 gånger.
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av fieldflower »

Kul! Vilket märke/tillverkare är det?
Jag hade en Uberti back in the day då jag höll på med skytte. Svartkrut är en himla kul skytteform!
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Det är en Pietta ! Har en kamrat som sysslar med svartkruts skytte, och han har försökt få mig att börja. Men jag har testat och kul är det, helt riktig.
Tack för titten //Lennart
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av fieldflower »

Nu blir jag osäker om det var en Pietta jag hade också.
Uberti kanske var -73 Colten...

Har din Remingtons originalstämpel på ovansidan av pipan var nog min också en Pietta. Minns att det var bråk om det där. Minns fortfarande att det var serienummer 755. Tror jag var först i Sverige att få licens på slaglåsrevolver som 18-åring på just den. Det var något slags kryphål som testades... Länge sedan nu. :)
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av Lennart 12 »

Stämplarna 3 st sitter på ramen, höger sida framför cylindern, och serienumret på kolvramens botten mellan kolvhalvorna. vad jag vet så är cylinder bulten något grövre på Ubertis? Men om det har med tillverknings år att göra vet jag inte . Har ju varit nåt snack om en annan Italiensk tillverkare som gjorde kopior av dem, men jag har aldrig kommit till klarhet vad det handlade om egentligen .Det är ju ett lite mickel att gjuta kulor också. Intressant att höra att du var i gång så tidigt . Det är rätt många som håller på med denna typen av skytte i alla fall. //Lennart
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av fieldflower »

Vill minnas att stämpeln jag pratar om satt på ovansidan av pipan, precis invid ramen.
Det var typ 3 rader med text, som alltså var en reproduktion av den stämpel som satt på bössorna 1858.
Problemet var att Remington ju fortfarande finns kvar, så stämpeln satt där på ca de första 1000, försvann sedan på ett antal tusen exemplar, men kom sedan tillbaka av en eller annan anledning. Det var lite status att ha en av de första 1000 då...;)
Min hade ställbart korn och progressiv räffling, vet inte om Pietta hade/har olika modeller av 58:an..?
Tror även den hade silverpläterad varbygel.

Kulor brukade jag köpa av en annan i skytteklubben som gjöt.
Han gjöt tillräckligt åt alla i klubben - tror han spenderade mer tid på att gjuta kulor än på att faktiskt skjuta...:lol:

Jo, svartkrut var inte lika utbrett då, men det var en klick som höll på.
Det fanns nån svartkrutsallsvenska med 3-mannalag där vi kom på 3:e plats nåt år. De andra 2 i mitt lag var VÄLDIGT bra..:)
Jag fyllde 18 år 1989, men jag tror jag köpte svartkrutarn ett par år innan och hade den skriven på och förvarad hos klubben.

Ibland saknar jag skyttet, men musiken tog över och nu har modellbyggandet tagit en (vad jag tror) permanent plats också.
Varje gång jag flyttar är jag dock glad att jag inte håller på längre. Skåpet var tungt och stort...
fieldflower
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 feb 2016, 12:47
Namn: Peter Åkerblom

Re: Nytt i mini museet"

Inlägg av fieldflower »

Här har vi stämpeln jag pratar om:
Bild
Skriv svar