Räddningsterrängbil 922 - bygge i fullskala!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Räddningsterrängbil 922 - bygge i fullskala!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

För några veckor sedan fick jag en fantastisk "gåva" från Flygvapenmuseet. Vi fick en Rätgb 922 levererat till Ängelholms Flygmuseum där jag genast lade beslag på den... :)

Jag tänkte att det kanske kunde finnas ett intresse för mitt projekt även på den här sidan.
Kunskapen om dessa fordon i allmänhet är i stort sett obefintlig. Det verkar tyvärr som att det även gäller resten av Flygvapnets fordon.
I folkbildningsyfte (nåja, visst egenintresse fanns väl) startade jag en grupp på Facebook som heter just "Flygvapnets fordon".

Rätgb 922 är en Dodge Power Wagon 300 av 1980 års modell som försetts med ett skåp tillverkat av Fjeldhus. Den har en släckmedelskanon på taket som drivs med hjälp av tryckluft. Släckmedelstanken rymmer 500 liter och töms på ca 30 sekunder vid insats.
Hytten är avsedd för två personer, en förare samt en räddningsledare.
Den är klassad som räddningsfordon typ 3 vilket betyder att det är en "först på plats-brandbil". Största vikt har lagts vid bra acceleration.
Bilen ska kunna vara snabbt på plats vid ett haveri för att kunna dämpa en eldsvåda tillräckligt länge tills de större brandbilarna hinner fram.
Bilen fanns i tjänst i Flygvapnet mellan åren 1980 - 1999. Därefter ersattes den av Rätgb 397 som är en betydligt modernare bil av märket Chevrolet.

Vår Dodge är nummer 319 och har tjänstgjort vid både F 17 samt F 13 M. Den har stått i ett förråd som ägs av Flygvapenmuseum sedan det togs ur tjänst 1999. Målet med mitt projekt är i första hand fräscha upp den inför placering i en utställning om Flygvapnets räddningstjänst på F 10. I andra hand ska jag försöka att få den i kördugligt skick. Det är dock inte tänkt att den ska ut på vägarna. Den kommer inte att besiktigas och civilregistreras. Inte i nuläget i varje fall. Om möjligt ska även släckmedelskanonen kunna användas i demonstrationssyfte.
Nu till bilderna...

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - bygge i fullskala!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Bild
Interiör. Typisk jänkarbil. Automatväxellåda med rattspak. Helljusomställning är knapp på golvet. Vindrutetorkarna manövreras med ratt på instrumentpanelen. Monstruöst glapp i den synnerliga indistinkta styrningen...
Bild
Kanonen på taket manövreras med "mopedstyret" i taket. Inget sikte finns så man får köra på känsel och erfarenhet.
Bild
Stor manöverpanel med många knappar och lampor.

Bild
Dekaler i vindrutan visar positionering mot havererat flygplan. Det finns även en karta över flygplatsen med omnejd, i det här fallet Malmen.

Bild
I skåpet finns släckutrustning samt verktyg. Här är brandsläckare samt platsen för bilens batteri som saknas för tillfället.

Bild
I den bakre delen finns de tre stora tryckluftsflaskor som driver kanonen på taket. Vid längre utflykter som till exempel basflygningar förvarades reservhjulet ovanpå flaskorna. På bilden har Flygvapenmuseet skickat med en extra framskärm.

Bild
På den andra sidan, i den främre delen hittar vi slang och strålrör. Dessa användes i sort sett inte alls i praktiken. Den stora släckmedelstanken skymtar till vänster. 500 liter vatten plus lite skumvätska. Tyngdpunkten på dessa bilar låg ungefär i ögonhöjd vilket ledde till en aning obehagliga körupplevelser. Den gick fort rakt fram men det blev problem vid svängar...

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - bygge i fullskala!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Tyvärr så var bilen lite krockad.
Bild
Eftersom Flygvapenmuseet var vänliga nog att skicka med en ny (bättre begagnad...) framskärm och en "grind" blir det ett litet roligt projekt att fixa med.

Bild
Bild
Den övre är ersättningskärmen. Den ska lackeras om till Mörkgrön 326H som den nedre.

Det blev en aning större projekt än vad jag hade förväntat mig.
För att kunna lossa framskärmen var jag tvungen att montera av huv, front och stötfångare med mera.
Bild
Den var även mer krockad än vad jag tidigare trott så flera av prylarna som plockats av fick ändå riktas och knackas ut.

Bild
Vad har jag gett mig in på? ;)
Bild
Framskärmen hade även slagit i framkanten på dörren som fick spacklas upp med hjälp av lite hederlig Hagmans.
Vem kunde tro att det gick att användas till annat än bara modeller?

Bild
Här är förresten motorn. Det är en hederlig gammal V8 (Chrysler 360) som är lite uppskrämd.
Jag är tyvärr inte så insatt i just motorer men av de bilintresserade kollegornas reaktion har jag förstått att det är lite speciellt...
Jag tror att Räddningsterrängbil 922 är utan tvekan Flygvapnets (Försvarsmaktens?) meste raggarbil någonsin! :D
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - bygge i fullskala!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Frontplåten är utknackad av min "förste mekaniker" och hjälpreda Gösta. Han är pensionerad plåtslagare och bilmekaniker vilket gör honom till en enorm tillgång för mig som är nybörjare vad gäller bilar...
Bild
Jag har lackerat upp den och så här ser den ut vid en provpassning. Bra nog!
Flera har påpekat att den inte får bli för fin då det trots allt är en "krigarbil". ;)

Bild
Så här ser ovankanten på vindrutan ut. Inte så vackert men det är inte alls som det ser ut.
Det är gammal tätningsmassa för att skydda skarven som sitter väldigt utsatt precis under släckmedelskanonen.
Släckmedel är absolut inte nyttigt, varken för människor eller bilar. Jag har själv varit och hämtat renoverade räddningsbilar från en firma i Sölvesborg under lumpen. De hade fått sina golv i skåpen utbytta efter att släckmedlet hade frätt stora hål i dem...
Jag ska pilla bort den gamla massan på bilden och ersätta med ny svart tätmassa från Biltema.

Motorn har vi också börjat titta på. Vi lånade ett batteri från vår Startbil 954 och gjorde ett startförsök. Bilen har inte startats på 16 år.
Det gick inte alls. Den verkade inte tända.
Glädjande nog verkade allt annat fungera. Inte en glödlampa var trasig!

Andreas
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - bygge i fullskala!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Motorn igen...

Bild
Vid vårt startförsök märkte vi att det forsade bensin lite överallt ur förgasaren. Vi såg framför oss hur vi skulle vara tvungna att beställa nya packningar med mera.
Det visade sig att ingen av skruvarna var åtskruvade av någon anledning. Alla var i stort sett bara dittryckta. Udda!
Efter lite skruvande verkar allt hålla tätt. Vi passade även på att byta en bränsleslang som såg hemsk ut.
Bild

Här är min kollega Gösta i färd med att skruva Dogde. Notera den eleganta lösningen med åtkomst. Det är lite svårt att komma åt om man är lite kortväxt. Det är dock gott om plats runt motorn så... ;)
Bild

Vi hittade även en av anledningarna till varför inte motorn tände. Tändstiften såg ut så här:
Bild
Bild
Gösta uttryckte det som att han aldrig hade sett stift i sämre skick. Trots sina 50 år på bilverkstad...

Andreas
Urban Gardini
Inlägg: 1279
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Räddningsterrängbil 922 - bygge i fullskala!

Inlägg av Urban Gardini »

Läckert, det här ska bli intressant att följa och då är jag inte ens bilintresserad. Hmm, snygga tändstift...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Räddningsterrängbil 922 - bygge i fullskala!

Inlägg av Stellan »

Kan inte ett jota om bilar men från min ungdoms da´r då jag plöjde bilmagasin kommer jag ihåg Holley-förgasarna, så visst är det nog ett vrålåk du har. Mörkgrön och gul text: det kliar i fingrarna att bygga en flygvapenbil.
Stellan Schroeder Englund
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Räddningsterrängbil 922 - bygge i fullskala!

Inlägg av felle-j »

Vad kul att se! Jag har ett nästan lika stort intresse för bilar och andra fordon som för flygplan så det här projektet ska jag följa med nöje. :D
AndreasSamuelsson
Inlägg: 205
Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
Ort: Helsingborg

Re: Räddningsterrängbil 922 - bygge i fullskala!

Inlägg av AndreasSamuelsson »

Här är några bilder från min värnplikt som förare på just Räddningsterrängbil 922.
Det kanske kunde intressera någon hur de kunde se ut i tjänst?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Andreas
Skriv svar