Bandgående sovjetisk miniubåt ?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bandgående sovjetisk miniubåt ?

Inlägg av Lennart 12 »

Jo det har mycket på gång fortfarande, och utvecklar nya system löpande .

Jag har äntligen efter närmare 30 år fått fotavtrycken analyserade av experter i England, och utan tvekan var det avtryck av någon form av dykarskor, men en gammal typ. //Lennart


http://www.hisutton.com/Lulea%201983.html


Bild
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Bandgående sovjetisk miniubåt ?

Inlägg av BGB »

Hej,

Mycket intressant Lennart men brukar det inte luta lite åt att man ser det man vill många gånger fyller i punkter så det blir linjer där det egentligen inte finns sådana och så vidare.sa dom nåt om vem som dom gamla dykarskorna skulle ha tillhört.
Mvh
Boris
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bandgående sovjetisk miniubåt ?

Inlägg av Lennart 12 »

Jag ritade skissen på sko avtrycken ett antal dagar efter observationen. Och jag har också poängterat att minnet sviker och man gör felbedömningar.
Du har helt rätt, man kan se vad man vill se, men i detta fallet var hela observationen så bizarr, så den liknar inget annat.Antalet bultar runt sulan är en uppskattning, antalet plattor är riktiga, likaså även utseendet på plattorna och skons undersida.
Till saken hör att vid bandspåren på vänster sida om man står på stranden , så var dessa avtryck , ca ett tiotal på en mycket liten yta. Endast där och ingen annan stans på stranden eller kring bandspåren . Det som var i ögon fallande var storleken och utseendet , det liknade inget jag sett tidigare eller senare . Platsen vi befann oss på var rakt in från farleden, ca 75 till 100 meter upp på stranden fanns vid tiden militära fasiliteter under marken.
Det var en del stora luckor här och var, samt att platsen är alldeles i anslutning till F-21. 1983 hade jag ingen kunskap alls om detta, men jag har grävt en hel del under åren,och börjat förstå att det kan" ha varit främmande uv kränkningar på platsen . För just det faktum att bandspåren kom upp ur vattnet, och gick ner igen vid sidan om , samt att det syntes en bra bit ut där solen lyste upp dem på botten visar att något färdats där . Och vi har utrett bandvagnar m.m. som ej funnits i närheten, dessutom så bevakades platsen av Fm 14 dagar efter vår iakttagelse. Tilläggas kan också att samma sommarmånad så iakttogs dykare på moped liknande föremål inne i Luleå hamn, och under Bergnäsbron . På den tiden visste inga civilister vad dykfarkoster var för något . Man observerade ubåts torn vid Rödkallen samt uv kränkningar mot Bottenviken. FM hade även observation av ca 30 meter lång ubåt och en 13,5 meter lång vid tiden för 83 händelserna. Vad det var som besökt Tjuvholms sundet vet jag ej, men jag kan tänka mig .
//Lennart
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bandgående sovjetisk miniubåt ?

Inlägg av Lennart 12 »

Någon nationalitet på skoavtrycken har ej diskuterats, endast att det är av en äldre typ, och med all sannolikhet av dykarskor.
Tanken är att man kan ha färdats med någon typ av Rov, användandet av dyk sko är ju för att dykaren hela tiden skall komma i upprätt läge vid olika rörelser .
Nedan en av det intressantaste artiklar i ämnet som kommit under åren, av en som var insatt. Den ger även en god inblick i vad U-137 egentligen hade för ärende .//Lennart

http://www.kustjagarna.se/kjbloggen/201 ... rksamheten
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Bandgående sovjetisk miniubåt ?

Inlägg av BGB »

Hej Lennart,

Tack för länken och förklaringen.
Mvh
Boris
Lennart 12
Inlägg: 1914
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Bandgående sovjetisk miniubåt ?

Inlägg av Lennart 12 »

Den här artikeln har jag glömt dela med er !//Lennart

http://hbwebben.se/99559-2/
Skriv svar