Vad sysslar ni med utom modellbygge

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart 12
Inlägg: 1915
Blev medlem: 19 dec 2013, 16:46
Namn: Lennart Alvhult

Re: Vad sysslar ni med utom modellbygge

Inlägg av Lennart 12 »

Vilken härlig spridning på intresseområdena, och vilken veritabel kunskapsbank :)
Eftersom ni var så detaljerade får jag väl tillägga själv då,Jakt , fiske , långbågskytte, Rovfåglar, trollsländor, ubåtar och litteratur.
Lennart
Senast redigerad av Lennart 12 den 11 nov 2014, 17:19, redigerad totalt 1 gånger.
Lerxzt
Inlägg: 1014
Blev medlem: 20 okt 2013, 15:57
Namn: Mikael Byström
Ort: Morgongåva

Re: Vad sysslar ni med utom modellbygge

Inlägg av Lerxzt »

Lite av övriga intressen..

- Arkeologi
- Geologi
- Dykning
- Speleologi (ett finare ord för grottforskning ;) )
- Samla på Pocketspel från 80-talet (Game & Watch mfl)
- Film och med det medföljande samlande på Premium statyer (Sideshow, Gentle Giant mfl i 1/4 skala).
- Upptäcka gammal men bra musik (Främst Prog, Hardrock, Fusion, Jazz, Soul, Psych, Funk från slutet 60-tal samt hela 70-talet)..
- Litteratur (Militärhistoria, Sci-Fi mm. mm. )
och sen ett par katter med :)

Detta var en del av saker jag pysslar med.. Sen jobba lite då och då (typ 40+ timmar/vecka). :D

//Micke
IDF Armored Corps motto: "האדם שבטנק ינצח" - The man in the tank shall win!
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Vad sysslar ni med utom modellbygge

Inlägg av Mahatma G »

Janne Nilsson skrev:Den där katten ser i och för sig väldigt verklighetstrogen ut, gillar hur du har fått till pälsen, men är det verkligen rätt skala?
Jodå, dioramat är antagligen inspirerat av de japanska monsterfilmerna från 60-talet... 8-)
/G
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Vad sysslar ni med utom modellbygge

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag läser mycket facklitteratur, däribland om östblockets historia och militärhistoria, och har även studerat det senare på Försvarshögskolan. Militärhistoria är förstås starkt sammankopplat med modellbyggandet.

På sommaren pysslar jag en del med något som har en stark koppling till intresset för östblockets historia:
Bild
Min ögonsten, Trabant P601 S de-Luxe -84. Hon heter "Hanni".

För närvarande går jag även en kvällskurs i koreanska. Varför inte, liksom?
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: Vad sysslar ni med utom modellbygge

Inlägg av MiniStuff »

förutom jobb...

så dribblar jag som inspelningstekniker/producent/mixergôbbe på Silence studio då och då, där jag för övrigt är utbildad inom dito.

producerar/skriver/spelar in musik med min bästa vän under namnet Monotop (finns på Spotify/iTunes) ;)

läser böcker, samlar på böcker (säljer böcker om dagarna, jobb ja) varav det mesta är historierelaterat samt seriealbum.

sen är det familjen och alla katter, bara 6st just nu som får det mesta av tiden.

:)
Johan i Hok
Inlägg: 439
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: Vad sysslar ni med utom modellbygge

Inlägg av Johan i Hok »

Funderar på vad jag ska göra med min Dodge WC. Jag har lite beslutsångest där då den är i betydligt sämre skick än jag först trodde. Det goda i det fallet är att jag får en hel del svetsövning, vilket behövs....
Köper på mig Saabar. Är det någon som händelsevis har en antracitgrå 99 EMS ståendes? ;)
Pysslar lite med fordon på Miliseum i Skillingaryd i mån av tid. Har haft lyckan att få provköra/ pyssla med Klöckner Tgbil m/42, KP, RaPtgb 915 "Sugga", Ltgb934, Tgb 9033 "Valp", Tgb 11. Dessutom var jag med när Arttraktor m/43, Volvo HBT lastades för egen maskin för vidare tpt till Arsenalen.
Försöker samla på mig lite fordonsbilder på mer alldagliga militärfordon. Det som inte är pansrat är väldigt dåligt dokumenterat. Kameran är ofta med till Skillingaryd.
Läser och samlar på böcker inom teknikhistoria/ militaria/ nautica.
Rider, eller "åker häst" enligt mina ridande döttrar
Är med barnen (Sonen hävdar att kaffedrickande är en stor del av min fritid)
Samlar tennsoldater. De är löst knutna till min alternativa värld "Småländska Unionen"
Jobbar som sjöbefäl så sjöfart och fartyg är också ett stort och omfattande intresse.
Har blivit med svarv för några år sedan. Försöker lära mig att använda den med växlande framgång.

EDIT:
Jag glömde ju ett nästan sjukligt intresse för äldre traktorer,skogsmaskiner och entreprenadmaskiner. På sistonde har gaffeltruckar seglat upp som outforskat intresseområde. Småland är fullt av gamla mer eller mindre nedlagda sågar och en del av dom huserar rätt intressanta maskiner...


Johan i Hok
teeoo
Inlägg: 47
Blev medlem: 26 jan 2012, 01:20

Re: Vad sysslar ni med utom modellbygge

Inlägg av teeoo »

Musik/mattelärare, jazzpianist, husbygge, kaffedrickning, vinprovning ; )
Hobby-Importen
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 jan 2012, 09:21
Namn: Jens Lindell

Re: Vad sysslar ni med utom modellbygge

Inlägg av Hobby-Importen »

Samlar på svenska serier, börjar närma mig 30 000 stycken, är politiskt aktiv, fast det vet-i-fan hur det gick till, tid tar det i alla fall.
Italienska motorcyklar gillar jag också, fast de står mest...

Jens
Daedalus Models
Jens Tornblad
Inlägg: 114
Blev medlem: 01 feb 2012, 22:51
Namn: Jens Tornblad

Re: Vad sysslar ni med utom modellbygge

Inlägg av Jens Tornblad »

För att hålla fattigdomen från huset håller jag på med reparation av fartyg. Det blir mestadels utbildning och haveriutredningar. Jag har ett antal intressen jag håller på med på fritiden när inte familjen är i fokus. Det stora intresset är bilar, främst då Jaguar, Saab och äldre VW. (Har någon en 1978 års Saab 99 Turbo som står och skräpar och ni inte behöver så pm:a mej...) Sen är det mycket litteratur, studier i ryska och whisky med inriktning på kvalitet framför kvantitet. Matlagning är en annan passion. Som så många andra har jag även två katter, Ahmed och Agnes.
En obyggd modell är också en modell...
easy_company
Inlägg: 832
Blev medlem: 23 okt 2013, 21:59
Namn: Henrik Persson
Ort: Stockholm

Re: Vad sysslar ni med utom modellbygge

Inlägg av easy_company »

Jobbar inom byggbranschen och mitt andra intresse efter modellhobbyn är akvariefiskar med inriktning på uppfödning, hade en lokal förut som jag hyrde och var väl uppe i 35 akvarier ett tag men har bara 4 igång nu, allt från 15 liters akvarier till 350 liter. Sen en dröm jag har är att bygga en modelljärnväg.... Men just nu tillåter inte min ekonomi det.
/Henrik Persson
"If you going through hell, keep going!" -Winston Churchill.
Skriv svar