Något är konstigt med vårt forum.

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Något är konstigt med vårt forum.

Inlägg av Björn B »

Nu har jag sett två trådar som har haft underliga svar. Efter att ha läst dom flera gånger kom jag på varför. En användare har raderat sitt inlägg mitt i en tråd. Det borde ju bara vara möjligt att radera innan nytt svar tillkommit annars blir det lätt kaos i trådarna.
felle-j
Inlägg: 223
Blev medlem: 26 jul 2014, 20:07
Namn: Felix
Ort: Uppsala

Re: Något är konstigt med vårt forum.

Inlägg av felle-j »

Är det inte så att användaren har tagit bort sitt konto helt och då har alla inlägg som denne har gjort försvunnit?
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Något är konstigt med vårt forum.

Inlägg av Janne Nilsson »

Det är väl bara Admin som kan makulera konton?

Vad är det för trådar du tänker på Björn?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Något är konstigt med vårt forum.

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag är skyldig till ett dylikt fall där den som startade tråden skickade detta meddelande till mig:
"Undvik att posta i mina ämnen och radera dina senaste kommentarer... dom tillför inget"
så då raderade jag innehållet i mina inlägg och sen försvann de helt :-)

Man skulle ju kunna argumentera för att det inte ska gå att editera efter att nästa inlägg skapats. Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten. Om jag vill vara säker på att det jag svarar på inte ändras i efterskott så kan jag använda Quote-funktionen. Kruxet med Quote är att man kan editera citatet och det behövs för att kunna framhäva det man svarar på.
/ Robin
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Något är konstigt med vårt forum.

Inlägg av Janne Nilsson »

Hmm även om jag själv kan ha och har haft synpunkter på Robins inlägg så är det knappast trådstartarens ämne och denne kan endast be vänligt att en person "håller" sig undan.

Det kan väl vara okej i vissa ämnen medans det i andra ämnen kanske kan anses förment med en sådan begäran? Speciellt ämen som berör oss alla eller den oönskade specifikt.

Kanske en bättre lösning att sätta dessa på Ingore? Har själv aldrig gjort även om jag ibland har varit frestad. ;)
Kan det vara så Björn, att du har satt någon på Ignore och glömt det?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Något är konstigt med vårt forum.

Inlägg av Robin Nilsson »

Förmätet eller inte, inläggen var inte av omistligt värde och jag tog det med ro :-)
Kärnan i det hela är väl om det ska vara möjligt att redigera i efterskott.
Hur man vänder på saken så finns det fördelar och nackdelar.
Jag tycker inte att det är något problem att inägg kan "justeras" i efterskott. Jag har gjort det ibland när någon påpekat att jag haft fel eller missat något och då har jag korrigerat med hänvisning till påpekandet (typ så här Edit: Xxxx påpekade att .......)
Sen är det ju trevligt att kunna rätta skrivfel (förment eller förmätet )
och halkolyckor på tangentbordet som man upptäcker försent.

Som inläggsförfattare så får man nog ha lite egenkontroll och disciplin:
Blir det helknasigt om jag tar bort/ändrar ?
Som läsare så får man nog till viss del stå ut med att denna form av "skriftligt samtal" ibland kan bli lite röriga. Ibland ser man ett inlägg som svarar på något i början av diskussionen. Det gamla forumet visade
inläggen i en trädstruktur så just den lilla biten blev tydligare när man såg var inlägget hörde hemma i hierarkin.

/ Robin
Björn B
Inlägg: 3437
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Något är konstigt med vårt forum.

Inlägg av Björn B »

Jag reagerade på det hela när jag läste : "Nåja, det fanns väl mycket klokt i ditt svar." i tråden om Färger JA 37 och det inte fanns något sådan i svaret utan bara: "Förbise mitt tidigare svar."
Det var då jag kom att tänka på att jag i en annan tråd läst ett inlägg som sedan fick ett svar men då var inlägget som svaret var riktat till borta.

Ignoreringsfunktionen har jag provat en gång men den tog bara bort rubrikraden, inlägget var synligt ändå så den används inte. Att redigeringsfunktionen finns är bra men de kan bli lite lustigt när ett inlägg mitt i en tråd försvinner.

Inte för att det egentligen spelar någon stor roll det var bara en reflektion som dök upp .

Nä dags att åka och andas in doften av bränd metall.
Emil_Juhl
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 jan 2012, 06:08
Ort: Malmö

Re: Något är konstigt med vårt forum.

Inlägg av Emil_Juhl »

Janne Nilsson skrev:
Kanske en bättre lösning att sätta dessa på Ingore? Har själv aldrig gjort även om jag ibland har varit frestad. ;)
Kan det vara så Björn, att du har satt någon på Ignore och glömt det?

Janne Nilsson
Hur fungerar Ignore?
Mvh
Emil Juhl
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: Något är konstigt med vårt forum.

Inlägg av Janne Nilsson »

Kan inte säga med säkerhet då jag inte har provat den. Teoretiskt borde man bara se inläggen från personen ifråga som blanka eller inte alls. Men enligt Björn verkar det inte vara så. Kanske Olle eller Magnus kan utveckla?

Man går in i Kontrollpanelen och väljer Hantera vännner/ovänner.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3653
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Något är konstigt med vårt forum.

Inlägg av magnusf »

Jag har tagit bort en användare helt och hållet eftersom denne bad om det, det kan ha ställt till lite oreda i trådarna som det berör.

Vad gäller JA37-tråden och dess färger så var det definitivt jag som var klåfingrig, ska låta bli det i fortsättningen :-) ! Jag tog bort Henrik R:s blankade svar när jag ändå var inne och det ryckte i delete-fingret...

I övrigt så tas det väldigt sällan (=någon gång per år) bort inlägg.

Trevlig helg!

Magnus
Skriv svar