På'n igen...SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
denstore
Inlägg: 914
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av denstore » 01 mar 2015, 10:49

Nu är väl iofs din ambition att bygga ganska original, men hur mycket plats är det i motorrummet? Med hjälp av skohorn och vaselin (egentligen är väl det enklaste att flytta kylarpaketet) kan man ju få ner en v6:a i 96:orna. Skulle detta överhuvudtaget kunna gå på SAAB Sonett?

Björn B
Inlägg: 2817
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Björn B » 01 mar 2015, 11:41

Visst har man fått ner V6:or i 96'orna men allt jag läst om det är att man får ingen väghållning. Motorn sitter ju framför framaxeln så det blir för mycket vikt fram. Sonetten är ju ännu lättare så risken är väl att bakhjulen inte når ner till marken :)

Johan i Hok
Inlägg: 423
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Johan i Hok » 01 mar 2015, 14:23

Varför två burkar till när man kan överladda;-)
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=114851
Det kan kanske bli lite varmt, men något får man väl offra för konsten!

Johan i Hok
Saab-nörd

Björn B
Inlägg: 2817
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Björn B » 24 mar 2015, 23:36

System-check. Motorn som senare ska i SAAB 95an provas i Sonetten först.
Då kan vi samtidigt testa en del system i Sonetten, t.ex. det nya elsystemet.
http://baecklund.eu/sonett/images/firststart.mp4
Första provstarten av motorn gick bra. Dom delar av elsystemet som kunde testas funkade ganska bra. En kabel på torkarspaken fick flyttas för att parkeringsfunktionen av torkararmarna skulle fungera. Däremot får jag nog plocka isär ett av instrumenten som glappar, troligen p.g.a. oxid. Att motorn måste lyftas ut och flyttas till den andra bilen gör inte så mycket. Det verkar som armen till kopplingen är böjd så motorn måste ur i alla fall. Trots det kändes det bra när den startade så snällt.

Björn B
Inlägg: 2817
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Björn B » 27 mar 2015, 00:27

Bild
Då var motorn urplockad igen

Bild
och vi kunde ta en titt på armen till kopplingen. Den ligger nästan under hålet

Bild
jämfört med reservlådan jag plockade fram.

Bild
Den övre armen verkar ha fått riktigt med stryk. Vad har den stackars bilen varit med om?

Bild
Efter att ha parkerat Sonetten på tvären så långt in i garaget som möjligt var det dags att vinscha in den motorlösa 95'an.

Bild
Vi fick sänka ner motorn på plats med garagedörrarna öppna sedan kunde vi flytta undan motorlyften.

Bild
Sedan kunde vi rulla fram 95'an så långt som möjligt

Bild
och kunde få igen dörrarna med lite marginal. Det kommer vara varmare att montera slangar och kablar nu.
Modellbygget ligger på sparlåga av någon anledning.
Senast redigerad av 2 Björn B, redigerad totalt 18 gång.

Johan i Hok
Inlägg: 423
Blev medlem: 31 jan 2012, 08:25
Namn: Johan Erlandsson

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Johan i Hok » 27 mar 2015, 09:07

Trevligt garage du har, dessutom med bilar av rätta märket! Jättekul att följa dina framsteg!

Johan i Hok

jonaszett
Inlägg: 440
Blev medlem: 08 maj 2012, 22:49

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av jonaszett » 27 mar 2015, 09:36

Det går mycket smidigare om man tar bort fronten...
Inte många skruvar och blodtrycket håller sig på rätt sida säkerhetsventilen;)
Z

Björn B
Inlägg: 2817
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Björn B » 27 mar 2015, 11:50

Det var inga problem med att få varken i eller ur motorn. Det är värre på Sonetten. Där är det trångt och balkarna i fronten går inte att ta bort.

Björn B
Inlägg: 2817
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Björn B » 03 apr 2015, 08:06

Det går ju inte alltid som man tänkt. Motorblocket vi tänkte använda till att bygga en motor till Sonetten visar sig vara överdimensionerad så 1700-kolvarna är för små. Det blir till att använda Sonettens originalmotorblock trots allt.
Nåja. Inte har det varit mycket tid för modellbygge på slutet men jag har ändå fått arbeta med plast.

Bild
Kåpan över rattstången var sönderdragen som är ganska vanligt så överdelen gick inte att skruva fast. Det gör inte så mycket eftersom jag bytte ut blinkersspaken till en nyare och den får inte plats under kåpan som är konisk.

Bild
Jag kommer att anpassa en rak modell från en SAAB 99 istället men den gamla kommer till användning ändå. Jag limmade ihop över och underdel och kapade lite. Funkade bra att limma med etylacetat så det kändes som modellbygge.

Bild
Varför då detta. Jo då kan jag montera den under instrumentbrädan.

Bild
Jag har köpt en gammal klocka och hade tänkt montera den bredvid radion men jag fick "dåliga vibbar" innan jag borrade hålet och gjorde en attrapp för att kolla och det visade sig att klockan inte skulle få plats. Eftersom jag gillar klockan ville jag ha den i bilen så en ny lösning behövdes.
Senast redigerad av 2 Björn B, redigerad totalt 18 gång.

Björn B
Inlägg: 2817
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SAAB Sonett. Detär lättare att bygga plastmodeller

Inlägg av Björn B » 20 maj 2015, 22:53

Så händer det nåt med vraket?

Bild
En ny motor byggs

Bild
och till slut kom dom renoverade topparna så motorn kunde slutföras.

Bild
Den startade på första försöket och vi har kunnat provköra den :)

Bild
Så är det dags för plastbygge. Slipar bort all färg och spackel. Den har lackats om två gånger och även reparerats.

Bild
Jag vill ner till glasfibern för att se hur skadorna är och kunna reparera.
I morse fick jag en dipp i motivationen. Jag visste att vänstersidan skulle vara dålig och kände att jag fått nog av det här. Bara att bita ihop och sätta igång.

Bild
Mycket riktigt. Under 5 mm Plastic Padding döljer sig eländet. Hela bakstammen verkar någon gång ha bytts ut eller i alla fall varit bortkapad.

Bild
Med allt spackel borta försvann även misströstan. Nu vet jag vad jag har att göra. Plastbygge!
Senast redigerad av 1 Björn B, redigerad totalt 18 gånger.

Skriv svar