Såga i en modell... och få betalt för det!

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Såga i en modell... och få betalt för det!

Inlägg av Snussugen »

Ni läste rätt. :)

Jag beställde nyligen Trumpeters Fw190-D9 i 1:24, som inkluderar en mycket vacker Jumo-motor.
Men fuselagehalvorna har alla huvar utom de allra översta stängda... vilket resulterar i att man inte ser särskilt mycket av den. Otroligt fånigt, men ni ser nog var jag vill komma.
Eftersom jag varken har verktyg, erfarenhet, eller lust att börja gräva i en 800-kronors byggsats så tänkte jag att någon som gör det för jämnan kan göra det åt mig.

Jag betalar naturligtvis för arbetet, och står för alla fraktkostnader.

Här är en inbox review så ni kan tjuvkika på de stängda huvarna.

Någon intresserad?

:D
Live & let dry.
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Såga i en modell... och få betalt för det!

Inlägg av SvenYoung »

Hej Snussugen,

Jag kan inte erbjuda praktiskt hjälp, tyvärr, men tror nog att en sådan förfrågan troligtvis inte kommer att leda till något. Inte för att det är något fel på din förfrågan, men för att en annan person kan också förstå känsligheten med en sådan operation (och dess risker), och vill inte bli "skyldig" att förstöra någon annans modell, oavsett om det betalas eller inte.

Min erfarenhet av att skära ut luckor (pansar i mitt fall) är att det ofta behövs en del efterarbete på både hål och lucka efter skärningen (i värsta fall en helt ny, scratchad lucka) och då är ju arbetet mer involverad (än att "bara" skära ut) för att leverera ett bra resultat till dig, den betalande "kunden".

Mvh
sven
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Såga i en modell... och få betalt för det!

Inlägg av Snussugen »

Förstår vad du menar, men det ska tydligen inte vara särskilt invecklat för någon med minsta erfarenhet utav sågar och som har hyfsade verktyg i sin ägo.

Sömmarna sitter tydligen t.o.m på fel plats, men det struntar jag rakt i. Vill som sagt bara ha dem utskurna. Detta för att slutligen limma ihop de två halvorna med topphalvan för att ha hela möget avtagbart i ett nafs. Knappast realistiskt, men praktiskt.

Dessutom kan jag föreställa mig att det värsta efterarbete som uppstår på en såpass stor modell är nog bara lite slipning. Trumpeter är välkända för sin mjuka och lättarbetade plast.
Live & let dry.
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Såga i en modell... och få betalt för det!

Inlägg av Erik_G »

Ett annat tips är att du börjar med mindre och billigare modeller och övar upp förmågan själv. Skaffa dig en bra rakbladssåg innan bara.
På så sätt kommer du ju ha kunskapen att kunna göra samma operation om och om igen. Drömprojektet är väl ändå värt den tid det tar att lära sig hantverket? Tips på verktyg och hur man går tillväga kan vi frikostigt dela med oss av (inte främst från mig kanske, inte så jätterfaren sågare).
Dessutom får du ju träning i alla andra färdigheter (om du behöver detta) om du färdigställer dina träningsprojekt.


Ge någon en limpa och han är mätt en dag, ge någon en bakmaskin och han är mätt för livet.. eller nåt sånt säger ju ordspråket :-)
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Såga i en modell... och få betalt för det!

Inlägg av Snussugen »

Erik_G skrev:Ett annat tips är att du börjar med mindre och billigare modeller och övar upp förmågan själv. Skaffa dig en bra rakbladssåg innan bara.
På så sätt kommer du ju ha kunskapen att kunna göra samma operation om och om igen. Drömprojektet är väl ändå värt den tid det tar att lära sig hantverket? Tips på verktyg och hur man går tillväga kan vi frikostigt dela med oss av (inte främst från mig kanske, inte så jätterfaren sågare).
Dessutom får du ju träning i alla andra färdigheter (om du behöver detta) om du färdigställer dina träningsprojekt.

Ge någon en limpa och han är mätt en dag, ge någon en bakmaskin och han är mätt för livet.. eller nåt sånt säger ju ordspråket :-)
Nej, tvi vale. På tok för mycket jobb. Varför träna och träna och förstöra modell efter modell när man kan skicka iväg möget och få det ordentligt gjort på en gång?
Slipper dessutom slösa pengar på fler verktyg som jag ändå är livrädd för att använda sedan finger-incidenten.

Jag förstår vad du menar, men nix! Jag tar det säkra före det osäkra, det blir garanterat bäst så för min del.

Håkan ställde lyckligtvis upp, så idag for delarna iväg!
Live & let dry.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Såga i en modell... och få betalt för det!

Inlägg av Robin Nilsson »

Sun Tzu skrev ungefär så här om det där med att känna sin egen förmåga och motståndarens (uppgiften i det här fallet):

It is said that if you know your enemies and know yourself, you will not be imperiled in a hundred battles; if you do not know your enemies but do know yourself, you will win one and lose one; if you do not know your enemies nor yourself, you will be imperiled in every single battle.

;-)
/ Robin
BGB
Inlägg: 234
Blev medlem: 28 maj 2012, 08:20

Re: Såga i en modell... och få betalt för det!

Inlägg av BGB »

Man kan börja öva på skräpbitar eller vad som helst det behöver inte vara en modell.
Sen är det bra att veta att en kniv är inte samma sak som en såg.
Boris
Skriv svar