tanken som slog mig

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

tanken som slog mig

Inlägg av revonn88 »

när man tittar runt här inne så ser man ju att färgsprutan används flitigt, men hur står det till med penselegenskaperna ? har ni kvar dom med eller har ni alldeles för stor tillit till sprutan nu ?
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: tanken som slog mig

Inlägg av MiniStuff »

jag penslar rätt flitigt, men då jag målar mycket figurer så är det kanske inte så konstigt. Men det händer att jag använder mig av penselmålande på modeller också, speciellt på mindre ytor så känns det onödigt att ratta iordning sprutan. Tar nästan längre tid med förberedelse utförande och rengörande för mig än att dra över ytan med tre tunna lager akrylfärg som torkas med hårtork lite kvickt mellan lagren...

Men det är jag det.
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: tanken som slog mig

Inlägg av revonn88 »

själv fick jag för mig att måla som när jag var 12, enamel i litet instängt rum var ingen bra ide
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: tanken som slog mig

Inlägg av Robin Nilsson »

Rätt verktyg för jobbet. Pensel för smådetaljer där maskering och mekandet med airbrush inte lönar sig, airbrush för större ytor eller där en viss effekt ska uppnås. Ska jag måla flera smådelar medan de sitter kvar på gjutramen så blir det airbrush.
Än så länge har jag inte behövt använda en roller vid målning av plastmodeller men vem vet ....
;-)
/ Robin
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: tanken som slog mig

Inlägg av revonn88 »

man kanske borde ha nån liten tävling där allt som tillåts är vattenbaserad akrylfärg å vatten, inget annat xD eller ja frystejp kan väl tillåtas i alla fall
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: tanken som slog mig

Inlägg av Snussugen »

Jag målar exklusivt med pensel och vanlig disksvamp eftersom jag inte har råd med varken en vettig airbrush eller en sådan här.. manick. Som ger den luft.. ordet har försvunnit ur min vokabulär för närvarande, men det kostar i alla fall multum. Man behöver dock inte en airbrush för att få snygga resultat, det underlättar bara. ;)
Live & let dry.
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: tanken som slog mig

Inlägg av revonn88 »

Snussugen skrev:Jag målar exklusivt med pensel och vanlig disksvamp eftersom jag inte har råd med varken en vettig airbrush eller en sådan här.. manick. Som ger den luft.. ordet har försvunnit ur min vokabulär för närvarande, men det kostar i alla fall multum. Man behöver dock inte en airbrush för att få snygga resultat, det underlättar bara. ;)
tacka vet jag classic liksom vatten å färg, inget brush lull lull å decalfix å allt vad det heter, eller så e man kanske bara lite snål xD
Pyret
Inlägg: 276
Blev medlem: 26 jan 2012, 00:16
Ort: Alingsås

Re: tanken som slog mig

Inlägg av Pyret »

Penslar är oldschool och borde sluta säljas! Airbrush for president!
jfall
Inlägg: 677
Blev medlem: 07 feb 2012, 00:00
Namn: Jakob Fall
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: tanken som slog mig

Inlägg av jfall »

Jag håller med robin, använder pensel på detaljer där det bli alldeles för omständigt. Kan inte göra annat en att rekommendera en airbrush, det gör verkligen enorm skillnad enligt mig.

Jakob
Jakob Fall
AP
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: tanken som slog mig

Inlägg av revonn88 »

räknas det om man håller å penseln å blåser riktigt hårt på den ? ;D
Skriv svar