Tomhylsa från Gneisenau

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart

Tomhylsa från Gneisenau

Inlägg av Lennart »

Intressant läsning i dagens morgontidning.En man i Luleå som haft en tomhylsa stående i sitt garage.Tomhylsan hittade han för 35 år sedan då han plockade hjortron vid en myr utmed norra stambanan vid Flakaträsk.Tomhylsan är 122 cm lång och väger 70 kg.Efterforskningar har visat att den kommer från det tyska fartyget Gneisenau,och har antagligen dumpats på myren under någon av det tyska transporterna med metallskrot via järnvägen ner till Luleå. Något för Ulf L att ha hemma i vardasgsrummet kanske?/Lennart
Bild
Stellan
Inlägg: 5634
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tomhylsa från Gneisenau

Inlägg av Stellan »

Det var de jäv... ! Är man uppe på fjället och hittar en hagelpatron så tänker man "jaha, här har det jagats"; vad tänker man om man hittar en sådan där???!!
Stellan Schroeder Englund
Lennart

Re: Tomhylsa från Gneisenau

Inlägg av Lennart »

Di har väl jagat megamammut"/Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tomhylsa från Gneisenau

Inlägg av Henrik R »

Ooh kul grej!! snacka om manlig hylsa.

Men tror dom verkligen att den kommer från fartyget Gneisanu? Har dom seienummer dom där?
Är det inte så att den kommer från Fjellfortet utan för Bergen eller från Örlandfortet? Från den sk. Atlantvallen. Det är ju Gneisenaus torn som blev flyttade när hennes kanoner skulle bytas ut mot 28 cm kanoner. Låter ju mest troligt då etfer krigstiden köptes mycket skrot från Norge till Europa som var metallfattigt. Transporterna gick ju genom Sverige. Jag har för mig att både Gneisenau och Scharnhorst dumpade sina hylsor i havet efter strid. Säker kan man ju inte vara iofs. Det är ju en häftig historia med den där, men jag undrar om den verkligen är så exotisk att den kommer från fartyget.
Lennart

Re: Tomhylsa från Gneisenau

Inlägg av Lennart »

Ett av tornen placerades i Bergen.Och det andra Caesar placerades i Trondheim,där det finns kvar än idag på museet Austrott fort.
Tomhylsan har en instämplad beteckning i botten som visar att den kommer från Gneisenau./Lennart
FredrikAlmlöf
Inlägg: 143
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Tomhylsa från Gneisenau

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Artikeln finns på nätet för den som vill läsa den. Där finns lite information om Gneisenaus öde och så...
Norrländska Socialdemokraten http://www.nsd.se/kultur/artikel.aspx?ArticleId=6757189

/Fredrik
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tomhylsa från Gneisenau

Inlägg av Henrik R »

Jo, att den kommer från Gneisenaus torn råder inga tvivel om. Men jag antar att den kommer från när tornet blev placerad i Norge och inte under tiden hon var aktiv i tjänst. Det är var jag tror.
Artikeln har lite fel ang upphuggningen. Det blev aldrig Gneisenau när dom lyckades bomba henne i Kiel februari 1942. Hon bogserades till Gdynia i början på April 1942 för att byggas om rejält med 38:or och förlängas i fören några meter. Upphuggningen skedde inte förens 1949 har jag för mig, hon blev ju ett blockadskepp 1945.
Lennart

Re: Tomhylsa från Gneisenau

Inlägg av Lennart »

Jo där tänkte jag också till Henrik,just om upphuggningen.Men jag tror man bara menar att den härstammar från fartyget.Vid vilket skede den hammnade på platsen kan man ju spekulera om.Hon skrotades 1951. Vi får fråga L Gyllenhal
hur han har fått till det hela/Lennart
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Tomhylsa från Gneisenau

Inlägg av Henrik R »

Japp, det är endå intressant att den kommer från Gneisenau hur som helst oavsett om det var under tiden hon var bestyckad med 28:or eller vid fortet!.

Här visar jag en bild på Gneisenau när hon var låg som blockadskepp i hamnen runt 1948-49. Det var vinter och folk börjar besöka hennes tomma skrov. Bemärk dem som står uppe vid radarplattformen uppe på admiralsbryggan.
En dåtidens högupplöst bild. klicka här!

Ps. jag har några liknande högupplösta bilder på dreadnoughten Schleswig-Holstein när hon ligger ledsen i hamn efter kriget. Ds
denstore
Inlägg: 934
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: Tomhylsa från Gneisenau

Inlägg av denstore »

Känns lite sorgligt att se henne på det där viset. Kanske en av historiens vackraste slagkryssare, liggandes halvägs ner i dyn, rostig och eldhärjad, ser det ut som.:(
Skriv svar