buy buy buy hur mycket spenderas ?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

buy buy buy hur mycket spenderas ?

Inlägg av revonn88 »

vore kul att veta ungefär hur mycket folk lägger på modeller på en månad, själv har jag lagt runt 500-1000 per månad sen jag började bygga men det är väl mest tack vare väl planerad budgett, sen så är jag ju en sån som hellre köper fler billiga än få dyra, dock så får man ju jävlas mer med dom billiga oftast
MiniStuff
Inlägg: 705
Blev medlem: 09 mar 2012, 13:18
Ort: Arvika, Värmland

Re: buy buy buy hur mycket spenderas ?

Inlägg av MiniStuff »

10-16.000.-


fast det är ju iofs inte privata inköp :P

/MArkus
revonn88
Inlägg: 306
Blev medlem: 13 maj 2013, 17:13
Namn: per hammargård

Re: buy buy buy hur mycket spenderas ?

Inlägg av revonn88 »

vore nog inge bra att ha det att spendra privat xD man skulle inte få plats med allt å det skulle bara samla damm
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: buy buy buy hur mycket spenderas ?

Inlägg av Snussugen »

Mellan 500 och 700 kronor varannan månad, inkluderar ibland verktyg och färger.

Plånboken brukade tillåta det varje månad, men sedan hände saker.
Live & let dry.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: buy buy buy hur mycket spenderas ?

Inlägg av Joakim Hultman »

Numera spenderar jag inte mer än ett par hundringar per år på byggsatser. Insikten om att högen med obyggda modeller bör minska - eller åtminstone inte växa - slog rot till sist. :)
Janne Nilsson
Inlägg: 2217
Blev medlem: 27 jan 2012, 19:33
Ort: Stockholm. Nordens Venedig.

Re: buy buy buy hur mycket spenderas ?

Inlägg av Janne Nilsson »

Vad räknar man in i det?

Plastmodeller och tillbehör är självklart men mycket tillkommer.

Svårt att räkna på material, verktyg och annan förbrukningsmaterial.
Skall vi räkna med resor till möten och tävlingar? Prenumerationer och annat referens och inspirationsmaterial? Lokalhyror? El?

Däremot håller jag med om att man blir mer och mer restriktiv i sina inköp. Å andra sidan släpps det så fantastiskt mycket som är kul och bra kvalitet.

Om jag har en bra ide så tvekar jag inte att köpa in vad som behövs för att göra det. Eller hittar en modell som är bra att bygga rakt ur lådan eller helt enkelt en nyare och bättre modell av något jag redan har liggande. Annat som jag inte tvekar om är verktyg som ökar produktionstakten och gör det roligare att bygga.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: buy buy buy hur mycket spenderas ?

Inlägg av Öken-Erik »

Vågar inte ens tänka på det... förutom inköpen av modeller, färger, verktyg mm lägger jag massor av pengar på böcker.
Sedan har vi ju prenumerationer o tidningar.... resor till tävlingar mm.
Hm... ett antal tusingar går det nog iaf om man slår ut det på ett år.
Själv köper jag nog mer nu jämfört med innan men det rör sej om mer plast nu medan det var mer resin tidigare så ekonomiskt går det kanske jämt upp. Att det är så beror på att det släpps så oerhört mycket i plast som intresserar mej fn.
Sedan har jag förlikat mej med en sak, jag gillar att äga modeller!
Jag behöver inte bygga dom! :-)
Jag har massor av modeller som passerat "bäst före datum", dvs det har kommit ut bättre modeller av förebilden. Flertalet av dessa är svindyra resinmodeller som plötsligt bara är värda några tior. Men jag är lika glad för det! Jag köper dom nya bättre modellerna och tänker att jag har fått leva med en dröm i många år, en bra och lycklig dröm! :-)
Ibland hinner jag bygga färdigt mina resinmodeller som Cromwells Dorchester, Scale Lines Diamond T och Commanders Marmon-Herrington men oftast hamnar modellerna på "Resinkyrkogården".
Men att sitta i fåtöljen i byggrummet o blicka ut över "ägorna" (eller rättare sagt "ägandet") skänker faktiskt mej en viss känsla av lycka och förnöjsamhet. Och jag skäms inte ett dugg för det!
Men jag vill dock tillägga att jag inte är en samlare, ALLT på hyllorna är projekt som SKALL byggas någon gång, bortsett från en del totallt hopplösa modeller samt några unika samlarmodeller iofs, men det är bara några få undantag.

Öken-Erik

CU@C4
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: buy buy buy hur mycket spenderas ?

Inlägg av Robin Nilsson »

Kan bara instämma till 97% i Öken-Eriks inlägg, de avvikande procenten gäller totalsumman och att jag nästan enbart köper modeller och kanske något verktyg, inga tidningar utom Pansar och inga resor (har inte tid) .....

/ Robin
Skriv svar