Värsta tabbe?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Mats Svensson
Inlägg: 194
Blev medlem: 27 jan 2012, 09:13
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Värsta tabbe?

Inlägg av Mats Svensson »

Sprejade med Tamiyas TS i tvättstugan, nä det dammar inte så mycket sa jag till frugan. Såg ganska OK ut efteråt, det var först när man flyttade på saker som men verkligen såg hur mycket det hade dammat.
Man ser fortfarande spåren.............
Urban Gardini
Inlägg: 1283
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:17
Namn: Urban Gardini
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Värsta tabbe?

Inlägg av Urban Gardini »

Jag antar att dina aktier inte var speciellt värdefulla just då...
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Värsta tabbe?

Inlägg av Stellan »

Mats Svensson skrev:Sprejade med Tamiyas TS i tvättstugan, nä det dammar inte så mycket sa jag till frugan. Såg ganska OK ut efteråt, det var först när man flyttade på saker som men verkligen såg hur mycket det hade dammat.
Man ser fortfarande spåren.............
Oups, som man säger. T-röd fungerar om inte underlaget tar skada av det...
Stellan Schroeder Englund
magnusf

Re: Värsta tabbe?

Inlägg av magnusf »

Sten Ekedahl skrev:När skalpellen med blad #11 föll över bordskanten, naturligtvis med spetsen först, rakt ner på min fot. Där satt den inträngd ca 13 mm. Kunde bara konstatera att det kom mycket blod väldigt fort när jag drog ut den. :cry: Men dock bättre ställe att få kniven än det en annan icke helt okänd byggare (inga namn! :roll: ) råkade ut för. Han fick kniven något högre upp och väldigt centralt. så att säga. :twisted:
Den anonyme modellbyggaren vill bara rapportera att det bara blev ett litet stick, längst upp på toppen så att säga... Även om den överlevde helskinnad så kan den anonyme modellbyggaren berätta att det inte är att rekommendera och att det gjorde ganska ont...

:-)

/M
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Värsta tabbe?

Inlägg av Stellan »

"Längst uppe på toppen"? Låter som om tillståndet var i ett läge beroende på att den anonyme modellbyggaren just packade upp en efterlängtad model med alla tillbehör? Say no more....
Stellan Schroeder Englund
Sten Ekedahl
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
Ort: Järfälla

Re: Värsta tabbe?

Inlägg av Sten Ekedahl »

Stellan skrev:"Längst uppe på toppen"? Låter som om tillståndet var i ett läge beroende på att den anonyme modellbyggaren just packade upp en efterlängtad model med alla tillbehör? Say no more....
:lol:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Öken-Erik
Inlägg: 1343
Blev medlem: 26 jan 2012, 11:42

Re: Värsta tabbe?

Inlägg av Öken-Erik »

Höll på med ett ökendiorama, hade lagt på uttunnat vitlim o öst över stendamm. Dagen efter när limmet torkade skulle jag ta bort överflödigt stendamm. Detta har hög densitet och är svårt att "blåsa" bort, vad göra....tänkatänkatänka...DAMMSUGAREN!!!
Dammsög diot, funkade skitbra!
Nästa dag städade hustrun, ringde mej på jobbet o undrade vad i helv-te jag gjort med dammsugaren? Ju mer hon dammsög ju skitigare blev det! Det lade sej en tunn hinna av stendamm i hela huset! Stendammet gick rätt igenom påse o filter och till sist skar hela maskineriet. Hustrun påpekade, eller snarare gav order liksom, att imorgon skulle jag omedelbart inhandla en styck ny dammsugare!
Stensdamm använder jag fortfarande men dammsugaren kommer numera inte i närheten...

Öken-Erik

CU@C4
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Värsta tabbe?

Inlägg av Stellan »

Stackars Erik, en sådan superidé får man ju bara en gång per århundrade och så uppskattas den inte.
Stellan Schroeder Englund
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Värsta tabbe?

Inlägg av Robin Nilsson »

Jag läste en gång på forumet rec.models.scale om en olycka som drabbade en modellbyggande pilot. Han hade alltid med sig något att bygga på flygningar där det skulle övernattas. Hotellet saknade (eller var trasig) lufkonditionering så han satt och byggde mycket lättklädd och flaskan med CA-lim hade kläggat ihop. I manövrerna med flaska och tång för att bryta sig in i flaskan så sa det sploosch och det mesta av innehållet hamnade ungefär där som "anonym byggare" ovan lyckades pricka in skalpellen. Hur han löste problemet vet jag inte men han ringde troligen INTE på room-service ....

För egen del så har jag nästan skurit bort skinnet på tummen, en yta stor som tumnageln som flaxade, blodigt blev det men det värsta var att försöka se till att flickvännen inte fick se för mycket för jag hade inte ork att ta hand om en svimning till råga på allt. Ett litet snitt i lårets insida, missade "anonyme modellbyggarens" måltavla med 2-3 centimer när jag använde skalpellen till ett jobb där en såg varit bättre. Svårast var att få plåstret att sitta, fick gå med kirurgtejp lindat runt låret ...
tjo / Robin
Lennart

Re: Värsta tabbe?

Inlägg av Lennart »

När jag och min bästa kompis var i 9 års åldern så byggde vi mycket modellbilar.Vi hade haft turen att komma över färg på sprayburk genom kompisens far som var målare.
En eftermiddag hade vi varsin bilmodell färdig och skulle måla.Det kändes att det var lite färg kvar,så vi kom på den geniala ideen att sätta fast burken i en sån där vevbar konservöppnare som satt under ett av deras kökskåp.Kanten på burken passade perfekt att klämma fast. Jag höll och han vevade.Swichs och tjopp, efter att burken gått ett halvt varv i öppnaren så sprutade den mörkblå färgen i en lång solfjäderformad prickig sträng på samtliga skåpdörrar.Plus en tapet och en bra bit av väggen ut mot hallen. Till saken hör att deras kök var nyrenoverat,och nymålat.Efter denna fadäs var vi hävisade till källaren och skyddrummet med våra modellmålningar.
Lennart
Skriv svar