Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Nicklas Karlén
Inlägg: 881
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
Namn: Nicklas Karlén
Ort: Norrköping

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Nicklas Karlén »

Bilteamas Spitfire startade just från Kungsängen i Norrköping för en av tre uppvisningar i samband med invigningen av Bilteamas nya varuhus här i stan.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Henrik R »

Nu är det "krigszon" här...Superpumorna går lågt då röken är riktigt tät upp till 3000 meter. fri sikt runt ca 100 meter. Instrumentflygning ett måste genom Västerås nu. Branden från seglingsberg är påtaglig nu.
Super puma och blackhawk dundrar tätt mellan husen här ute, det har ryktas om att vattenbombaren har landat på Hässlö nu från Italien.

Man kan skymta superpuman i röken ca 40 meter upp.
Bild


Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Henrik R »

Nu fick jag en bättre bild på Super Puman..På väg och tanka på Hässlö. Riktigt lågt flyget, under 40 meter kan jag säga.
En Super Puma har tydligen fått motorhaveri, står nu still i Virsbo med rasad motor.

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Henrik R »

Nu har vinden vänt och röken tunnats ut. Nu är det nästan klart här, men det luktar ju bränd kotte om kläderna. Läget för Super Puman att åka och tanka igen på Hässlö.
Fick med en på bild, men denna kände jag inte igen. Undrar om det var denna som kom från F21 nyligen?

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Henrik R »

Jahopp, då kom Norskarna med in i leken! Med en Vietnamkärra!!!! Gött ljud dessa 2 bladiga monster har.

Haha killen tittade ned på mig som förmodligen trodde jag var helt pantad som sprang ut med kameran och fota honom.

Bild
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Daniel_A »

Henrik R skrev:Jahopp, då kom Norskarna med in i leken! Med en Vietnamkärra!!!! Gött ljud dessa 2 bladiga monster har.
Det kanske blev lite mycket Vietnam-känsla där uppe i skogen. Bra att de hjälper till - och om en och annan flygfantast kan få njuta av anblicken och ljudet är det ju en bonus. Hoppas att det löser sig.

/Daniel
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Henrik R »

Ja, det är riktigt dåligt i skogen. Har många jag känner som bor där och även dom som har/hade stugor som brunnit ned. Det är hemskt och jag lider med dem.
Och det blir så påtagligt när man sitter hemma på altan och känner brandröken. Idag så ska vattenbombarna sättas in det kanske rappar på släckningen.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Henrik R »

Rapport från Ragnarrök. Norskpråmen åker till Hässlö en tidig onsdagmorgon. Det är disigt av röken som ligger i sydvästlig vind.
Super puman nr 90 återvänder till Hässlö för tankning. röken har ändrat riktning nu så det drar in igen.
Det är sjukt med tanke på att det endast är några mil ifrån branden härifrån. Det sticker ju i ögonen nu..
Jag har också hört att Bombardierplanen(vattenbombarna från Frankrike och Italien) inte kan lyfta pga av att det är förmycket "rök"...... :o ..
Anledningen borde vara för att det är dåligt väder med regn. :roll:


Bild

Bild
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Henrik R »

Ja, nåt intressant i luften var det......
Vad sägs om att bli vattenbombad? eller bombad av att se 4 st Bombadriers gå skyttetrafik hela tiden. Jag hör inget annat än flygtrafik i luften VARJE minut. Är det inte superpuma så är det Bell eller Bombariers. Hoppas dom får ordning snart på elden för man får knappt någon sömn. Fast det kan jag väl leva med, med tanke på vad som försigår. Jag ska ju inte klaga.
En och annan droppe droppar ned på hustaket :-)
Bild

Bild
bergwall
Inlägg: 616
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av bergwall »

LN-ORM är dessvärre ingen riktig Vietnamveteran (Bel 214 tillverkad 1980) däremot tror jag SE-JJK (Bell 205) är det. Intressanta bilder, tack för dem!

En sån där geting fick jag in för några veckor sedan också. Den såg riktigt otäck ut och lät nästan som en Huey när den kom och hoovrade ner.
Skriv svar