Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Stellan
Inlägg: 5635
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Stellan »

Har läst om att övningslandningar även brukar företas mot stadiga moln (nej, inte så stadiga att man kan landa på dem utan att de inte bryts upp och virvlar och har sig...) för att ha något att fixera mot.
Stellan Schroeder Englund
Björn Fransson
Inlägg: 3577
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Björn Fransson »

magnusf skrev: En PA-28, lite grann som luftens motsvarighet till knäckebröd utan pålägg...
:lol: Ack, så sant! Och Boeing 737 är limpmackan med hushållsost.
Henrik R
Inlägg: 2969
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:19
Ort: Rockholm

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Henrik R »

Vi fick väl "finbesök" idag?! Jag hörde han från lååångt håll, så jag han fram med kameran och brände av lite shots på den! Den bullrar gött den där kärran!!

Bild

Bild

Bild
hjakse
Inlägg: 33
Blev medlem: 03 maj 2013, 18:57

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av hjakse »

Då var det nog denna C-17 jag såg från hemmet när den lyfte på eftermiddagen :) materialleverans inför presidentbesöket till veckan antar jag.
Peran
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 jan 2013, 15:44
Namn: Pelle S.
Ort: Granberga

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Peran »

Hej

Jag stod på kyrkogården i Norrviken, Sollentuna kommun vid lunchtid idag söndag då en J-28 Vampire flög över från öster till väster. Den hade ett ljusare men ilsknare "dån" än en JAS eller viggen.
Jag trodde de var avvecklade sedan länge? Tyvärr hann jag inte få fram mobilkameran i tid.
Jag tror målningen var som denna:

Bild

/Pelle
---------------------------------------------------------
"When in doubt use C4!"
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av magnusf »

Jag var på andra sidan viken och såg samma maskin. Den hör hemma i Västerås och hade varit på (eller var på väg till) Lions flyg- och motordag i Vallentuna!

Avvecklade ur Flygvapnet sedan 1968 men några fd Schweiziska maskiner har letat sig hit på civilt register och målats upp i svenska färger under de senaste 20 åren!

Hälsningar

Magnus
Peran
Inlägg: 38
Blev medlem: 23 jan 2013, 15:44
Namn: Pelle S.
Ort: Granberga

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Peran »

Hi hi, Magnus jag var bergsäker på att du hade koll, VSB!
:D

/P.
---------------------------------------------------------
"When in doubt use C4!"
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3647
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av magnusf »

Tack för förtroendet Per :-) !

Här kommer en annan som kanske inte är så himla kul egentligen men han drog runt kors och tvärs (nej, det gjorde han absolut inte, han flög väldigt raka och parallella svep men "kors och tvärs" är ett talesätt...) över Sollentuna i onsdags. Han inte bara fotade oss, han var norrman också!

Bild

Om ni undrar varför jag hela tiden postar bilder på triviala flygplan från sollentunahimlen så beror det på att jag för tillfället sitter rätt mycket hemma och jobbar. I hallen ligger kameran med telet på och när det brummar så kastar jag allt jag har för händer och far ut på farstubron och fotar vilt upp i himlen. En dag står det väl några i vita rockar där och väntar när jag slänger upp dörren...

Hälsningar

Magnus
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Robin Nilsson »

magnusf skrev:.... när det brummar så kastar jag allt jag har för händer och far ut på farstubron och fotar vilt upp i himlen. En dag står det väl några i vita rockar där och väntar när jag slänger upp dörren...

Hälsningar

Magnus
Vilket upplägg för ett practical joke ;-) Allt som behövs är en polare med flygcert och några med varsin vit rock och en diskret skåpbil ..... :D
/ Robin
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Vad såg du för något intressant uppe i luften idag?

Inlägg av Robin Nilsson »

Hej Magnus,
Chansen är att du blivit fotograferad med kameran framför ansiktet :-)
eller kanske fått din inverkan på magnetfältet uppmätt :D

"Two fixed-wing twin engine Piper Navajo aircrafts (LN-NPZ and LN-NAB), operated by Blom Geomatics (Sandvika, Norway) were used to conduct reconnaissance and photographic surveys aimed to estimate the hooded seal pup production in the drift ice areas in the Greenland Sea between East Greenland, northern Iceland and the island Jan Mayen (also termed the West Ice). The aircraft LN-NPZ operated over the drift ice during the period 11-29 March and LN-NAB in the period 23-29 March 2005. The aircrafts were mainly based at Constable Pynt airport (50 km north of Scoresbysund, East Greenland), but the airports in Akureyri (Iceland) and on the island Jan Mayen (Norway) were also used. In addition to one pilot and one copilot/operator on each aircraft, Kjell Tormod Nilssen and Kjell-Arne Fagerheim operated on the LN-NPZ and LN-NAB aircrafts, respectively."

http://www.imr.no/filarkiv/2005/01/Nr.1 ... .pdf/nb-no

Kärran på marken
http://www.flickr.com/photos/aleksander ... 678940095/

Bolagets tillstånd:
http://www.scanair.no/aon/blom.htm

Bolaget om sig själva:
http://www.blomasa.com/blom-offices-ll- ... en-ll.html

/ Robin
Skriv svar