Hur kommer det sig att Skandinavien är ett....

Här skriver vi om vad som faller oss in.
Diskussion och frågor om forum och hemsida bör hållas här.
Lennart

Re: Hur kommer det sig att Skandinavien är ett....

Inlägg av Lennart »

Romarna var ju starkt influerade av den hellenistiska filosofin. Flera framstående romare,Lucretius,Pius, Velius m.fl hade stort inflytande över den romerska historien. Hade man fortsatt på den vägen hade det säkert gått bättre.Om man utgår från kejsar Trejanus ,då stod riket på sin höjdpunkt ,då kan man se att rikets fall berodde inte på staganation av vetenskap och vetenskapliga influenser.Det var närmast ett organisatoriskt problem att styra rommarriket,med många politiska inre stridigheter.Riket var stort och mäktigt,och till stor del berodde det på att man utvecklat effektiva metoder att föra krig,utvecklat genom vetenskapligt tänkande vapen som var avancerade för tiden m.m.Rom var ju lätt att försvara rent geografiskt. Men mycket hände under denna tid som har påverkat långt in i våra dagar. Att det sedan tog lång tid innan kristendomen blev rumsren" det är ett faktum,men som jag tidigare menat så finns det alltid inre stridigheter inom religiösa samfund.Och dessa sätter käppar i hjulet för just utveckling och framsteg,för det vill hålla kvar vid det gamla.samma gäller de nordiska länderna,och som jag skrev vägen har varit lång även för oss. Andra världskriget var i grunden inget religions krig,men det går inte att bortse från att om inte den sedan medeltida tron på att "judarna rår för allt" funnist med i spelet,så hade historien säkert sett annorlunda ut. Men rent generellt menar jag ,så har religionen haft betydelse,och fortfarande har betydelse vartän konflikter upp står.Bara se på dagens världsbild. Lenins ord,religion är opium för folket ,är inte helt fel.Men för att återgå till din ursprungsfråga,så tror jag frånvaron av religiöst tvång i dagens skandinavien gör våra länder till vad det är.Man kan ju vända på hela frågeställningen.Hur kommer det sig att så många konflikter och krig har religiöst ursprung,och vi som inte styrs på samma sätt av religionen inte haft krig på flera hundra år ?Lennart
Senast redigerad av Lennart den 26 mar 2013, 16:49, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Hur kommer det sig att Skandinavien är ett....

Inlägg av Robin Nilsson »

Frågesport: Ange trolig orsak till varför man ansåg att "det är judarnas fel". Ledtråd: Svaret återfinns i katolicismens rötter
Lennart

Re: Hur kommer det sig att Skandinavien är ett....

Inlägg av Lennart »

Antisemitismen uppstod i Europa redan på 1100talet.Judendomen ansågs som en fara för kristendomen,och sedan spreds det myter om och mot judar .Dessa myter växte sig starkare och det galna Nazisterna" bl.a hoppade på "toktåget och körde sin version av det hela./Lennart
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Hur kommer det sig att Skandinavien är ett....

Inlägg av SvenYoung »

Robin Nilsson skrev:Medborgare och Kamrater !
Kapitalismen: Kan förklaras på många sätt men en liten aspekt är att det bör finnas flera "säljare" och "kunder" på marknaden för att det ska fungera. Som alla -ismer kan den ur vissa vinklar också ses som en sorts "religion" ;-)

Om du inte gillar elektrikerns sätt att hantera dig som kund -> byt till en annan.

Bensinen: Efterfrågan och utbudet styr priset -> sluta köpa bensin eller framställ mer. Sen finns det några politiskt styrda kostnader i bensinen -> byt politiker ;-) eller skaffa en riktigt bränslesnål bil

Service på bilen: Tja, försök hitta en annan verkstad om det går eller skruva själv. Med min egen timkostnad så kan jag inte vara borta från jobbet särskilt länge för att skruva på en bil innan det går med förlust.
Man kan ju alltid försöka pressa ner bilmekanikernas löner till slavpriser, skatter kommer också in i det hela (moms och arb.giv.-avgift), lokalkostnad, energi, delar, lön till arb-ledare, sekreterare, chefen +lite vinst så 8000 sek går åt fort.
Staten fick 2 kSek i moms på dina 8000 ;-)
Jag hyr bil när jag absolut behöver en bil :-)

Frågesport för oss lydiga medborgare som knyter näven i fickan :
Fråga 1. Nån som vet varför oms infördes ? Först kom omsättningsskatt och sen blev det mervärdes & omsättningsskatt. Men varför infördes oms egentligen, vad var skälet ?
Fråga 2. Varför får både "rika" och icke rika föräldrar barnbidrag? Bidrag borde väl bara ges till de som behöver?
Fråga 3. Hur lyckades man införa arbetsgivaravgift och varför infördes den egentligen, vad var det för politisk orsak?

Svaren får ni senare ;-)

tjo / Robin
STORT TACK Robin!

Det du skriver härovan är precis det jag pratar om. Ett typexempel på det jag syftade på :-)

"Är du inte nöjd? Tja, det är ju ditt problem. Hitta nå't som är bättre om du kan - eller gör det själv om du kan bättre - eller gör dig av med bilen, släck alla ljus och nöj dig med det".

Nä, nu skall jag sluta gnälla, acceptera saken som den är och fortsätta knyta näven i fickan - eller bygga modeller kanske :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart

Re: Hur kommer det sig att Skandinavien är ett....

Inlägg av Lennart »

De är väl just slutklämmen din som är högst väsentlig i sammanhanget Sven.Vi knyter näven i byxfickan,istället för att skrika gapa och orera.
Nåt som i slutänden kan leda till väpnad konflikt om det vill sig illa.Och där tror jag att religionen är den största ch bidragand orsaken/Lennart
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Hur kommer det sig att Skandinavien är ett....

Inlägg av Mahatma G »

Lennart skrev:... Om man utgår från kejsar Trejanus ,då stod riket på sin höjdpunkt ,då kan man se att rikets fall berodde inte på staganation av vetenskap och vetenskapliga influenser...
Dock led romarriket av ett i längden allvarligt problem: ingen fungerande matematik, trots grekiska influenser. Utan matematik blir det inga bestående eller systematiska vetenskapliga framsteg. Siffran noll och positionssystemet kan förmodligen tävla med hjulet om vad som är mänsklighetens viktigaste uppfinning.


/G
SvenYoung
Inlägg: 2910
Blev medlem: 25 jan 2012, 21:03
Namn: Sven Young

Re: Hur kommer det sig att Skandinavien är ett....

Inlägg av SvenYoung »

Lennart skrev:De är väl just slutklämmen din som är högst väsentlig i sammanhanget Sven.Vi knyter näven i byxfickan,istället för att skrika gapa och orera.
Nåt som i slutänden kan leda till väpnad konflikt om det vill sig illa.Och där tror jag att religionen är den största ch bidragand orsaken/Lennart
Haha, ja det var väl det jag ville komma fram till ("knyta näven fickan och inte gapa" grejen alltså), fast med en massa onödiga idiotexempel från vardagen. :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Lennart

Re: Hur kommer det sig att Skandinavien är ett....

Inlägg av Lennart »

Mahatma G skrev:
Lennart skrev:... Om man utgår från kejsar Trejanus ,då stod riket på sin höjdpunkt ,då kan man se att rikets fall berodde inte på staganation av vetenskap och vetenskapliga influenser...
Dock led romarriket av ett i längden allvarligt problem: ingen fungerande matematik, trots grekiska influenser. Utan matematik blir det inga bestående eller systematiska vetenskapliga framsteg. Siffran noll och positionssystemet kan förmodligen tävla med hjulet om vad som är mänsklighetens viktigaste uppfinning.


/G
Du har helt rätt i det.Men då handlar det om en annan disskussion.Ulf filosoferade över att vi i norra skndinavien lever i ett fredligt och hyfsat okorummperat område. Jag envisas med att det beror på avsaknaden av en relgiös fanatism ,som inte kommer i konflikt med människans frihet och rätt att tänka och leva självständigt/Lennart
Plasticbattle
Inlägg: 712
Blev medlem: 26 jan 2012, 16:50
Ort: Sollentuna, Stockholm

Re: Hur kommer det sig att Skandinavien är ett....

Inlägg av Plasticbattle »

Protestantiska länder är i allmänhet mindre korrupta än katolska och ortodoxa
This sounds like the proverbial apple and orange comparison.
Are you saying that this difference is solely because of the choice of religion?
I thought I left such opinions behind me in Ireland. Apparently not.
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
FredrikAlmlöf
Inlägg: 152
Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
Namn: Fredrik Almlöf
Ort: Uppsala

Re: Hur kommer det sig att Skandinavien är ett....

Inlägg av FredrikAlmlöf »

Personligen tror jag att skälen till varför vi skandinaver lever som vi gör går att finna i det faktum att vi tillhör de delar av Europa som enades tidigast. Redan under 1600-talets andra hälft blir Sverige Sverige med en relativt sammanhängande landmassa tillräckligt avskärmad från andra folk. Så när nationalismen slår igenom finns det inte mycket som kan orsaka problem.

När det gäller frågan om korruption tror jag att Gustaf II Adolfs och Axel Oxenstiernas nya statsapparat är en viktig förklaring, kanske t.o.m. Gustav Vasas fogdar. Det har länge varit så att vi i Sverige haft en stark och kontrollerande statsapparat.

Så om vi kombinerar dessa två företeelser så får vi kontrollen och viljan hos folket att jobba för det gemensamma och det minskar konflikter och korruption. Jag tror faktiskt inte att vår brist på organiserad religion idag har något med det ovanstående att göra, men det faktum att vi varit extremt intoleranta kan vara relevant.

Hoppas att jag inte är fullt så osammanhängande som jag känner mig.

Mvh Fredrik
(Att skriva sånt här på en pekskärm är rent självplågeri :? )
Skriv svar